80 درصد نیاز تایر ایران توسط تولیدکنندگان داخلی تامین می‌شود

80 درصد نیاز تایر ایران توسط تولیدکنندگان داخلی تامین می‌شود
آنچه در این مقاله میخوانید

به گزارش ایرنا، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان لاستیک و تایر ایران، گفت که ۸۰ درصد نیازهای کشور به تایر توسط تولیدکنندگان داخلی تأمین می‌شود.

محمدرضا تقی گنجی گفت که در حال حاضر ۱۲ کارخانه تایرسازی در سراسر کشور فعال هستند که ۸۰ درصد تقاضای بازار داخلی را تأمین می‌کنند.

او گفت:

“هر سال حدود ۳۰ میلیون تایر از انواع مختلف در کشور مصرف می‌شود.”

بر اساس گفته این مقام، طی سه سال گذشته، تولیدکنندگان تایر ایرانی توانسته‌اند تولید را هر سال پنج درصد افزایش دهند و عرضه و تقاضا به تعادل رسیده است.

این مقام خاطرنشانکرد که اقلام اصلی وارداتی در این بخش مربوط به تایرهای ماشین‌آلات کشاورزی و معدنی هستند که ۲۰ درصد تقاضای تایر کشور را تشکیل می‌دهند.

وی گفت: “۲۵ درصد مواد اولیه مورد نیاز در صنعت تایر وارداتی است. ما با تخصیص ارز خارجی برای تأمین مواد اولیه مشکل داریم و از ابتدای سال تاکنون، هیچ تخصیص ارزی از سوی بانک مرکزی برای مواد اولیه تایر انجام نشده است، اما واردکنندگان تایر از ابتدای سال تاکنون ۹۰ میلیون دلار ارز خارجی دریافت کرده‌اند.”

بر اساس گزارشی، ایران در دو ماه نخست سال جاری (از مارس تا مه ۲۰۲۴)، ۹۲ میلیون دلار تایر خودرو وارد کرده است که نشان دهنده رشد ۷۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

این گزارش ارزش کل تایرهای خودرو وارد شده به کشور در دو ماه نخست سال گذشته تقویم ایرانی (از مارس تا ۲۲ مه ۲۰۲۳) را بیش از ۵۲ میلیون دلار اعلام کرده است.

این گزارش افزود که واردات تایر در دو ماه نخست سال جاری (از ۲۱ مارس ۲۰۲۴ شروع شده) از نظر وزنی ۸۹ درصد رشد را نسبت به دوره مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.

صنعت تایر در ایران دارای سابقه‌ای ۶۰ ساله است. در حال حاضر، ۱۱ شرکت تولید تایر در سراسر کشور فعال هستند که تایرهایی برای خودروهای سواری، کامیون‌ها، اتوبوس‌ها، وانت‌ها، ماشین‌آلات راهسازی و کشاورزی، همچنین دوچرخه‌ها و موتورسیکلت‌ها و سایر انواع تیوب‌ها تولید می‌کنند.

حدود ۱۵,۰۰۰ نفر به طور مستقیم در این صنعت مشغول به کار هستند و بیش از ۲۵۰,۰۰۰ نفر به طور غیرمستقیم در زنجیره ارزش این صنعت دخیل هستند.

صنعت تایر ایران، با وجود ادامه تحریم‌ها و شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا و همچنین برخی محدودیت‌های داخلی، در سال‌های اخیر مسیر پویایی و موفقیت را دنبال کرده است.

علاوه بر موفقیت‌های حاصل شده در زمینه میزان تولید، تولیدکنندگان تایر ایرانی به حوزه‌های جدیدی وارد شده‌اند که شامل تولید تایرهای پهن و تایرهای خودروهای شاسی‌بلند (SUV) می‌شود.

تایرهای پهن، که نسل جدیدی از تایرهای خودروهای سنگین هستند، برای اولین بار در غرب آسیا توسط تولیدکنندگان ایرانی تولید شده‌اند.

دیدگاه خود را درباره 80 درصد نیاز تایر ایران توسط تولیدکنندگان داخلی تامین می‌شود بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.