ایران چهارمین صادرکننده بزرگ نفت اوپک شد

ایران چهارمین صادرکننده بزرگ نفت اوپک شد
آنچه در این مقاله میخوانید

ایران به دلیل افزایش تولید و فروش نفت به چهارمین صادرکننده بزرگ نفت در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (OPEC) تبدیل شده است.

به گزارش ورتکسا (Vortexa)، که داده‌های مربوط به بخش انرژی جهانی را ارائه می‌دهد، صادرات نفت و میعانات گازی ایران اکنون به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۱۸ رسیده است، زمانی که ایالات متحده از توافق هسته‌ای ایران خارج شد و تحریم‌های اقتصادی سختی را علیه این کشور، به ویژه در زمینه فروش نفت، اعمال کرد.

این گزارش تأکید کرد که صادرات نفت و میعانات گازی ایران اکنون ۹ درصد از کل صادرات نفت خام و میعانات گازی اوپک را تشکیل می‌دهد.

ایران از ماه ژانویه تا مه سال جاری ۱.۵۶ میلیون بشکه نفت در روز صادر کرده است، که ۲۵۰,۰۰۰ بشکه در روز بیشتر از کویت و نیجریه است. این موضوع رتبه ایران را به چهارمین صادرکننده بزرگ نفت خام در میان کشورهای اوپک ارتقا داده است.

با وجود تحریم‌های غرب، ایران موفق شده است صادرات نفت خام و گاز خود را به ۱.۷ میلیون بشکه در روز در ماه مه افزایش دهد، که بالاترین سطح در پنج سال گذشته است.

این گزارش افزایش تقاضای نفت چین و گسترش ناوگان نفتکش‌های ایران را به عنوان عوامل اصلی افزایش صادرات نفت ایران ذکر کرده است.

از زمان به قدرت رسیدن رئیس‌جمهور فقید ایران، ابراهیم رئیسی (Ebrahiam Raisi) در آگوست سال ۲۰۲۱ (مرداد ۱۴۰۰)، صادرات نفت این کشور در حال افزایش بوده است.

افزایش صادرات نفت ایران علی‌رغم تحریم‌های سخت ایالات متحده که هدفشان سرکوب کردن صنعت نفت ایران به عنوان منبع اصلی درآمد جمهوری اسلامی بود، صورت گرفته است.

روزنامه فایننشال تایمز (Financial Times) ماه گذشته به نقل از شرکت داده ورتکسا (Vortexa) گزارش داد که ایران در حال صادرات نفت بیشتری نسبت به هر زمان دیگری در شش سال گذشته است، که سالانه ۳۵ میلیارد دلار به اقتصاد آن کمک می‌کند.

این گزارش بیان کرد که تهران در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ (دی ۱۴۰۲ تا فروردین ۱۴۰۳) به طور متوسط ۱.۵۶ میلیون بشکه در روز نفت فروخته است، که تقریباً همه آن به چین صادر شده و این بالاترین سطح از سه ماهه سوم سال ۲۰۱۸ (تابستان ۱۳۹۷) بوده است.

فرناندو فریرا (Fernando Ferreira)، رئیس خدمات ریسک ژئوپلیتیکی در گروه انرژی رپیدان (Rapidan Energy Group) در ایالات متحده گفت:

“ایرانی‌ها هنر دور زدن تحریم‌ها را به خوبی آموخته‌اند.”

جواد اوجی (Javad Oji)، وزیر نفت ایران، در ماه مارس (اسفند ۱۴۰۱) گفت که صادرات نفت “بیش از ۳۵ میلیارد دلار درآمد” در سال گذشته حاصل کرده است. در یک مورد دیگر، او گفت که در حالی که دشمنان ایران می‌خواستند صادرات آن را متوقف کنند، “امروز، ما می‌توانیم نفت را به هر کجا که بخواهیم و با حداقل تخفیف‌ها صادر کنیم.”

دیدگاه خود را درباره ایران چهارمین صادرکننده بزرگ نفت اوپک شد بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.