پیشنهاد بانک مرکزی روسیه برای مقابله با تحریم‌های غرب

پیشنهاد بانک مرکزی روسیه برای مقابله با تحریم‌های غرب
آنچه در این مقاله میخوانید

بانک مرکزی روسیه از صاحبان کسب‌وکارها خواسته است تا راه‌حل‌های مختلف پرداخت، از جمله ارزهای دیجیتال و دارایی‌های دیجیتال را برای مدیریت تراکنش‌ها با شرکای خارجی و مقابله با تحریم‌های غربی در نظر بگیرند. الویرا نابیولینا (Elvira Nabiullina)، رئیس بانک مرکزی روسیه، تأکید کرد که بانک مرکزی موضع خود را نسبت به استفاده از ارزهای دیجیتال در پرداخت‌های بین‌المللی تلطیف کرده است. وی همچنین به تلاش‌های جاری برای ایجاد سیستم‌های پرداخت جهانی جایگزین، مانند پل بریکس (BRICS Bridge)، اشاره کرد.

بانک مرکزی روسیه موضع خود را نسبت به استفاده از کریپتو در پرداخت‌های بین‌المللی تلطیف کرده است

بانک روسیه (Bank of Russia)، بانک مرکزی روسیه، به صاحبان کسب‌وکارها توصیه کرده است تا “راه‌حل‌های چندگانه” از جمله استفاده از ارزهای دیجیتال و سایر دارایی‌های دیجیتال را برای مدیریت پرداخت‌ها با شرکای خارجی و کاهش تأثیر تحریم‌های غربی پس از درگیری اوکراین به کار بگیرند.

الویرا نابیولینا (Elvira Nabiullina)، رئیس بانک مرکزی روسیه، اذعان کرد که مسائل پرداخت یکی از چالش‌های حیاتی برای اقتصاد روسیه است. در یک کنفرانس مالی در سن پترزبورگ، او تأکید کرد که فناوری‌های مالی جدید راه‌حل‌هایی ارائه می‌دهند که قبلاً در دسترس نبودند. رئیس بانک مرکزی توضیح داد:

“فناوری مالی جدید فرصت‌هایی برای طرح‌هایی ایجاد می‌کند که قبلاً وجود نداشتند. به همین دلیل ما موضع خود را نسبت به استفاده از ارزهای دیجیتال در پرداخت‌های بین‌المللی تلطیف کردیم و استفاده از دارایی‌های دیجیتال را در چنین پرداخت‌هایی مجاز کردیم.”

نابیولینا بر قابلیت تطبیق‌پذیری و ابتکار عمل کسب‌وکارها تأکید کرد و گفت: “گزینه‌های مختلفی در حال بحث است. کسب‌وکارها بسیار انعطاف‌پذیر و کارآفرین شده‌اند. آن‌ها راه‌هایی برای حل این مسئله پیدا می‌کنند و اغلب حتی آن‌ها را با ما به اشتراک نمی‌گذارند.”

در هفته‌های اخیر، روابط تجاری قوی روسیه با کشورهایی مانند چین، هند، امارات متحده عربی (UAE) و ترکیه، که تحریم‌هایی اعمال نکرده‌اند، با مشکلات قابل توجهی مواجه شده است. تحریم‌های جدید غربی به طور خاص نهادهای مالی بزرگ روسیه، از جمله بورس مسکو و جایگزین ملی این کشور برای سیستم پرداخت جهانی SWIFT را هدف قرار داده‌اند.

بانکدار مرکزی روسیه همچنین خاطرنشان کرد که شرکای تجاری روسیه تحت “فشار زیادی” قرار دارند اما ابراز امیدواری کرد که یک سیستم پرداخت جهانی جدید و مستقل از نهادهای غربی در نهایت توسعه یابد، چون بسیاری از کشورها به خاطر وابستگی به یک سیستم پرداخت بین‌المللی واحد بدون جایگزین، احساس آسیب‌پذیری می‌کنند.

نابیولینا همچنین به همکاری بین‌المللی پرداخت و اعلام کرد که کشورهای عضو بریکس (BRICS) در حال مذاکره برای ایجاد سیستم پرداخت پل بریکس (BRICS Bridge) هستند. این پلتفرم تسویه و پرداخت دیجیتال چندجانبه قصد دارد که سیستم‌های مالی کشورهای عضو بریکس را به هم متصل کند و تجارت متقابل را تقویت نماید. با این حال، او هشدار داد که این مذاکرات پیچیده هستند و توسعه چنین سیستمی زمان‌بر خواهد بود. تعداد اعضای گروه بریکس اخیراً به 10 کشور گسترش یافته است. به اعضای اصلی — برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی — کشورهای آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات متحده عربی اضافه شده‌اند.

نظر شما در مورد استراتژی روسیه برای استفاده از رمز ارزها برای مقابله با تحریم‌های  غرب چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره پیشنهاد بانک مرکزی روسیه برای مقابله با تحریم‌های غرب بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.