ایران به 17 کشور نفت خام صادر می‌کند

ایران به 17 کشور نفت خام صادر می‌کند
آنچه در این مقاله میخوانید

وزیر نفت ایران اعلام کرد که این کشور در حال حاضر نفت خام را به ۱۷ کشور، از جمله برخی کشورهای اروپایی، صادر می‌کند.

جواد اوجی تأکید کرد که ایران در صادرات نفت خود، بدون توجه به این که چه کسی در ایالات متحده به قدرت برسد، با هیچ مشکلی مواجه نخواهد شد.

او در مراسمی در روز سه‌شنبه اظهار داشت که در سه سال گذشته سرمایه‌گذاری خوبی در صنعت نفت انجام شده است.

اوجی تصریح کرد که ایران در آغاز دوره دولت رئیس‌جمهور فقید ابراهیم رئیسی (آگوست ۲۰۲۱) روزانه ۲.۲ میلیون بشکه نفت تولید می‌کرد، اما در حال حاضر میزان تولید نفت حدود ۳.۵۷۰ میلیون بشکه در روز است که نشان‌دهنده افزایش قابل توجهی است.

او ادامه داد که صادرات نفت ایران از ۱۸۲ میلیون بشکه در سال ۲۰۱۹ به ۵۶۵ میلیون بشکه در سال گذشته افزایش یافته است.

وزیر نفت اضافه کرد که علاوه بر این، ارزش صادرات نفت، میعانات گازی و سایر محصولات نفتی و پتروشیمی از ۱۰.۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ به ۳۶ میلیارد دلار در سال گذشته رسیده است که نشان‌دهنده رشد ۳.۵ برابری است.

ایران به دلیل افزایش تولید و فروش نفت به چهارمین صادرکننده بزرگ نفت در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) تبدیل شده است.

بر اساس گزارش Vortexa که داده‌هایی در مورد بخش انرژی جهانی ارائه می‌دهد، صادرات نفت و میعانات گازی ایران به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۱۸ رسیده است؛ در آن زمان، ایالات متحده از توافق هسته‌ای ایران خارج شد و تحریم‌های اقتصادی سختی علیه این کشور اعمال کرد که به طور خاص فروش نفت آن را هدف قرار داد.

این گزارش تأکید کرد که صادرات نفت و میعانات گازی ایران اکنون ۹ درصد از کل صادرات نفت خام و میعانات گازی اوپک را تشکیل می‌دهد.

ایران از ماه ژانویه تا مه امسال روزانه ۱.۵۶ میلیون بشکه نفت صادر کرده است، که ۲۵۰,۰۰۰ بشکه در روز بیشتر از کویت و نیجریه است. این روند رتبه ایران را به چهارمین صادرکننده بزرگ نفت خام در میان کشورهای اوپک ارتقا داده است.

با وجود تحریم‌های غربی، ایران توانست صادرات نفت خام و گاز خود را در ماه مه به ۱.۷ میلیون بشکه در روز افزایش دهد که بالاترین سطح در پنج سال گذشته است.

این گزارش افزایش تقاضای نفت چین و گسترش ناوگان نفتکش‌های ایران را به عنوان عوامل اصلی مؤثر در افزایش صادرات نفت ایران ذکر کرده است.

دیدگاه خود را درباره ایران به 17 کشور نفت خام صادر می‌کند بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.