کاهش غیر منتظره مخارج خانوار ژاپن

افزایش تورم اصلی در پایتخت ژاپن
آنچه در این مقاله میخوانید

داده‌های روز جمعه نشان داد که مخارج خانوارهای ژاپنی در ماه می به طور غیرمنتظره‌ای کاهش یافت، زیرا قیمت‌های بالاتر همچنان قدرت خرید مصرف‌کنندگان را تحت فشار قرار می‌دهد و تصمیم بانک مرکزی در مورد افزایش سریع نرخ‌های بهره را پیچیده می‌کند.

بسیاری از تحلیلگران انتظار دارند که در ماه‌های آینده با افزایش دستمزدها توسط شرکت‌ها و کاهش مالیات با هدف کاهش ضربه ناشی از افزایش هزینه‌های زندگی به خانوارها، مصرف دوباره بهبود یابد.

اما این قرائت ملایم بر ماهیت شکننده مصرف تأکید می‌کند و دیدگاه بانک مرکزی ژاپن را با تردید مواجه می‌کند که بهبود اقتصادی قوی تورم را به‌طور پایدار در اطراف هدف 2 درصدی خود نگه می‌دارد.

ماساتو کوئیکه، اقتصاددان ارشد در موسسه سامپو پلاس، گفت:‌BOJ همیشه گفته است که مصرف ثابت است. داده‌های امروز می‌تواند بانک را مجبور کند که این دیدگاه را تغییر دهد و توجیه افزایش نرخ در ماه جولای را دشوار کند.

داده‌ها نشان می‌دهد که هزینه‌های مصرف‌کننده در ماه می 1.8 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است، که بسیار کمتر از میانگین پیش‌بینی بازار برای افزایش 0.1 درصدی بود، زیرا افزایش قیمت مواد غذایی بر هزینه‌های سایر اقلام تأثیر گذاشته است.

تقاضا برای تورهای بسته خارج از کشور نیز به دلیل ضعیف بودن ین کاهش یافت که باعث گرانی سفر به خارج از کشور می‌شود. هزینه‌ها در ماه می بر اساس فصلی تعدیل شده، ماه به ماه 0.3 درصد کاهش یافت.

شاخص جداگانه‌ای که توسط BOJ در روز جمعه گردآوری شد، که تاثیر گردشگری ورودی را از بین می‌برد، همچنین نشان داد که مصرف در ماه مه نسبت به ماه قبل ثابت بوده است و از رشد 1.0 درصدی در آوریل کاهش یافته است.

شاخص BOJ بر اساس داده‌های تامین کنندگان کالا و خدمات است. بانک مرکزی آن را به‌عنوان معیار جامع‌تری برای مصرف نسبت به داده‌های مخارج خانوارهای دولت، که بر اساس نظرسنجی‌هایی که توسط مجموعه منتخبی از خانوارها پر شده است، به دقت مشاهده می‌کند.

این قرائت ملایم در پی یک بازنگری غیرمنتظره نزولی در تولید ناخالص داخلی (GDP) سه ماهه اول ژاپن و مجموعه‌ای از نظرسنجی‌ها که نشان‌دهنده بدتر شدن احساسات مصرف‌کننده است، صورت می‌گیرد.

کاهش مصرف خصوصی منبع نگرانی برای سیاستگذارانی است که در تلاش برای دستیابی به رشد اقتصادی پایدار مبتنی بر دستمزدهای قوی و تورم پایدار هستند که پیش نیاز عادی سازی سیاست پولی است.

کازوئو اوئدا، فرماندار BOJ گفته است که انتظار دارد مصرف به دلیل افزایش دستمزدها توسط بسیاری از شرکت‌ها و یارانه‌های دولتی برای کاهش قبوض برق و افزایش درآمد خانوار بهبود یابد.

نظرسنجی اتحادیه‌های کارگری روز چهارشنبه نشان داد که شرکت‌های ژاپنی پیشنهاد داده‌اند که دستمزد را به‌طور متوسط ​​5.1 درصد در سال جاری افزایش دهند که بزرگترین افزایش در 33 سال گذشته است و بیش از تورم در حدود 2 درصد است.

بسیاری از تحلیلگران انتظار دارند بانک مرکزی آمریکا در این ماه از افزایش نرخ بهره خودداری کند تا در انتظار شواهد بیشتری مبنی بر سرایت افزایش دستمزدها به شرکت های کوچکتر و افزایش مصرف باشد.

اما برخی گمان می‌کنند که افزایش تورم، که تا حدی ناشی از ضعیف بودن ین است که هزینه‌های واردات را افزایش می‌دهد، ممکن است بانک را به اقدام وادار کند.

اقتصاد ژاپن در بازنگری نادر و برنامه‌ریزی نشده داده‌های تولید ناخالص داخلی در سه ماهه ژانویه تا مارس، بیش از آنچه در ابتدا گزارش شده بود، کوچک شد. اما بسیاری از اقتصاددانان انتظار دارند که به لطف دستمزدهای بالاتر و مخارج سرمایه ای قوی، رشد در این سه ماهه بهبود یابد.

 

دیدگاه خود را درباره کاهش غیر منتظره مخارج خانوار ژاپن بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.