صادرات غیرنفتی در سه ماهه اول سال جاری 7.6 درصد افزایش یافت

صادرات غیرنفتی در سه ماهه اول سال جاری 7.6 درصد افزایش یافت
آنچه در این مقاله میخوانید

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران (IRICA) اعلام کرد که در سه ماهه اول سال ۱۴۰۳ (شروع از ۱۹ مارس ۲۰۲۴) کشور ۱۳.۵ میلیارد دلار کالای غیرنفتی صادر کرده است.

محمد رضوانی‌فر، رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران، افزود که در این دوره سه‌ماهه، صادرات کالاهای غیرنفتی کشور رشد ۷.۶ درصدی را نسبت به دوره مشابه سال گذشته ثبت کرده است.

او که معاون وزیر اقتصاد نیز است، ارزش تجارت خارجی کشور با احتساب نفت از ۲۱ مارس ۲۰۲۳ تا ۱۹ مارس ۲۰۲۴ را حدود ۴۰ میلیارد دلار اعلام کرد.

رضوانی‌فر در بخش دیگری از سخنان خود به صادرات محصولات پتروشیمی اشاره کرد و گفت که حدود ۱۵.۶ میلیون تن محصولات پتروشیمی به ارزش ۶.۲ میلیارد دلار از کشور صادر شده است که نسبت به دوره مشابه سال گذشته حدود ۹ درصد افزایش نشان می‌دهد.

در این دوره، ایران ۱۴.۳ میلیارد دلار کالای غیرنفتی وارد کرده است که نشان‌دهنده حدود ۱.۳ درصد رشد نسبت به دوره مشابه سال گذشته است.

وی افزود: کشور حدود ۹.۴ میلیون تن کالای غیرنفتی وارد کرد که ۷.۷ درصد رشد را نشان می‌دهد.

بر اساس داده‌های گمرک، صادرات کالاهای غیرنفتی ایران طی سه سال تا مارس ۲۰۲۴، ۴۰ درصد افزایش یافته است.

تجارت غیرنفتی ایران از ۷۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ به ۱۱۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ رسید که ۵۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

گزارش گمرک نشان می‌دهد که وزن تجارت غیرنفتی در سال ۲۰۲۳ به ۱۶۷ میلیون تن متریک (mts) رسید، در حالی که در سال ۲۰۲۰ این رقم ۱۴۷ میلیون تن متریک بود که نشان‌دهنده افزایش ۲۰ درصدی است. علاوه بر این، ارزش صادرات غیرنفتی در مدت مذکور رشد چشمگیری داشته و به ۴۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ رسیده است که نسبت به ۳۵ میلیارد دلار ثبت شده در سال ۲۰۲۰، ۴۰ درصد افزایش داشته است.

از نظر واردات، کل واردات ایران در سال گذشته به ۶۶ میلیارد دلار رسید. به طور قابل توجهی، ۲ میلیارد دلار برای واردات شمش طلا و ۲.۶ میلیارد دلار برای واردات کامیون و واحدهای کامیون اختصاص داده شد.

علاوه بر این، تجارت خارجی ایران با کشورهای همسایه در سال ۲۰۲۳ با ۱۰ درصد افزایش به بیش از ۶۱ میلیارد دلار رسید.

ترانزیت کالا از طریق ایران افزایش چشمگیری داشته و در سال ۲۰۲۳، ۱۷.۸ میلیون تن متریک کالا ترانزیت شد که نشان‌دهنده افزایش ۵۴ درصدی نسبت به سال گذشته است.

دیدگاه خود را درباره صادرات غیرنفتی در سه ماهه اول سال جاری 7.6 درصد افزایش یافت بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.