برنامه کشورهای خلیج فارس برای راه‌اندازی ارز مشترک و کاهش جایگاه دلار آمریکا

برنامه کشورهای خلیج فارس برای راه‌اندازی ارز مشترک و کاهش جایگاه دلار آمریکا
آنچه در این مقاله میخوانید

به نظر می‌رسد که کاهش سلطه دلار آمریکا بیش از حد انتظار مورد توجه قرار گرفته است. کشورهای عضو بریکس (BRICS) به طور خستگی‌ناپذیری برای رسیدن به این هدف تلاش کرده‌اند. به دنبال این روند، شورای همکاری خلیج فارس (GCC) نیز در نظر دارد ارز مشترک خود را معرفی کرده و استفاده از دلار آمریکا را محدود کند.

شورای همکاری خلیج فارس (GCC) چیست؟

شورای همکاری خلیج فارس (GCC) در ژوئن سال ۱۹۸۱ توسط شش کشور تولید کننده نفت تأسیس شد. این کشورها شامل عربستان سعودی، کویت، امارات متحده عربی، قطر، بحرین و عمان می‌شوند. برای اولین بار از زمان تأسیس آن، تولید ناخالص داخلی (GDP) کشورهای عضو این شورا در ماه مه ۲۰۲۳ از ۳ تریلیون دلار فراتر رفت. علاوه بر این، یک مقام بانک جهانی از طریق عرب نیوز گزارش داد که تولید ناخالص داخلی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس ممکن است در ۲۰ سال آینده به ۱۳ تریلیون دلار برسد. بنابراین، این سازمان پتانسیل کاهش سلطه دلار آمریکا را دارد. محمد الجاسر، وزیر اقتصاد و برنامه‌ریزی عربستان، حتی اظهار داشت:

“وظیفه این سازمان ایجاد یک بانک مرکزی متحد و ارز مشترک است.”

به تازگی، این کشورها با هم همکاری کرده‌اند تا ویزای گراند تورهای شورای همکاری خلیج فارس (GCC Grand Tours) را ارائه دهند. این ویزا مشابه ویزای شنگن اتحادیه اروپا است و به افراد اجازه می‌دهد به چندین کشور در منطقه سفر کنند.

در یادداشتی که توسط محمد الجاسر نوشته شده است، او خاطرنشان می‌کند که ارز جدید ممکن است به یک سبد ارزی انحصاری، SDR یا دلار آمریکا متصل شود. در طول دوره انتقالی، این ارز بیشتر به دلار آمریکا متصل خواهد شد تا فرآیند انتقال در روزهای بعدی آسان‌تر شود. نام یا نرخ تبادل این ارز هنوز مشخص نشده است.

“این ارز هزینه‌های تبدیل ارز را در معاملات درون منطقه‌ای حذف خواهد کرد و اختلالات در قیمت‌های نسبی ناشی از نوسانات نرخ ارز اسمی را از بین خواهد برد. کاهش هزینه‌های معامله و حذف عدم قطعیت نرخ ارز به افزایش تجارت درون منطقه‌ای کمک خواهد کرد که کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به آن اهمیت زیادی می‌دهند.”

علاوه بر این، ارز جدید به جای دلار آمریکا، بخش مالی را در سراسر شورای همکاری خلیج فارس تقویت خواهد کرد. این اقدام سیاست پولی مشترک بین کشورهای عضو را به ارمغان خواهد آورد.

دیدگاه خود را درباره برنامه کشورهای خلیج فارس برای راه‌اندازی ارز مشترک و کاهش جایگاه دلار آمریکا بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.