اوگاندا آخرین کشور آفریقایی است که به طلا به عنوان سپر ارزی نگاه می‌کند

اوگاندا آخرین کشور آفریقایی است که به طلا به عنوان سپر ارزی نگاه می‌کند
آنچه در این مقاله میخوانید

اوگاندا قصد دارد با خرید طلا در داخل کشور، ذخایر ارز خارجی خود را افزایش داده و ریسک‌های سرمایه‌گذاری ذخایر را محدود کند و به آخرین کشور آفریقایی تبدیل شود که به این فلز گرانبها برای پشتیبانی از ارز خود روی می‌آورد.

بانک مرکزی اوگاندا اعلام کرد که به طور مستقیم شمش طلا را از معدنچیان سنتی خریداری خواهد کرد. این اقدام همچنین به تلاش‌های دولت این کشور برای حمایت از معدنچیان محلی و کاهش واردات طلای خام کمک خواهد کرد.

این اقدام اوگاندا بازتابی از پیشنهادی است که قانون‌گذاران نیجریه‌ای برای بانک مرکزی این کشور مطرح کرده‌اند تا تمام طلای تولید شده محلی را خریداری کنند و به این ترتیب ذخایر خود را تقویت کرده و با تورم مبارزه کنند.

زیمبابوه در ماه آوریل یک گام فراتر رفت و یک ارز جدید به نام ZiG، که خلاصه عبارتZimbabwe Gold است، راه‌اندازی کرد. این ارز جدید با 2.5 تن طلا پشتیبانی می‌شود و آخرین تلاش این کشور برای ارائه یک واحد پول محلی پایدار است. غنا، دومین تولیدکننده بزرگ طلا در آفریقا، پیش از این به معدنچیان بزرگ اعلام کرده بود که 20 درصد از طلاهای تصفیه‌شده خود را به بانک مرکزی بفروشند.

کشورهای آفریقایی با سطوح بالای بدهی و نرخ‌های بهره سرسام‌آور در تلاش هستند تا اقتصادهای خود را پس از همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ و تورم فزاینده‌ای که به دنبال آن آمد و با پیامدهای حمله روسیه به اوکراین تشدید شد، احیا کنند.

اقتصاد اوگاندا به لطف سیاست پولی سریع که تورم را کنترل کرد و تصمیم عمدی برای عدم دفاع از شیلینگ زمانی که تحت فشار قرار گرفت، نسبت به بسیاری از همتایان خود عملکرد بهتری داشته است.

با این حال، پس از فرار سرمایه به دنبال تصویب قوانین ضد LGBTQ که بانک جهانی را در ماه آگوست به توقف تأمین مالی جدید برای این کشور شرق آفریقا واداشت، ذخایر ارز خارجی این کشور کاهش یافته است.

بانک مرکزی اوگاندا (Bank of Uganda یا BOU) در گزارشی که در وب‌سایت خود منتشر کرده است، اعلام کرد:

“برنامه خرید طلا هدف کاهش ذخایر ارز خارجی در حال کاهش و رسیدگی به ریسک‌های مرتبط در بازارهای مالی بین‌المللی را دنبال می‌کند. با خرید مستقیم طلا از معدنچیان سنتی، بانک مرکزی اوگاندا همچنین از معیشت معدنچیان سنتی و با مقیاس کوچک‌ حمایت خواهد کرد و این اقدام تأثیرات مثبتی بر سایر بخش‌های اقتصاد دارد.”

ادامه خروج سرمایه باعث شد که ذخایر اوگاندا در سال منتهی به ماه آوریل ۱۴۹ میلیون دلار کاهش یابد و به ۳.۴۷ میلیارد دلار برسد، که معادل ۳.۲ ماه از پوشش واردات آینده است و به گفته بانک مرکزی، این سطح پوشش ناکافی برای کسری حساب جاری کشور را فراهم می‌کند. بانک مرکزی گفت که در حال حاضر هیچ طلایی در ذخایر خود ندارد.

طلای کنگو

اوگاندا دارای پالایشگاه‌های طلا است اما در حال حاضر فعالیت معدنی قابل توجهی ندارد، اگرچه شرکت واگاقای ماینینگ اوگاندا (Wagagai Mining Uganda Ltd.)، یک واحد از شرکت چینی لایونینگ هونگدا انترپرایز (Liaoning Hongda Enterprises)، قصد دارد تا در اواخر سال ۲۰۲۴ پس از کشف یک معدن مهم در چند سال گذشته، یک پالایشگاه راه‌اندازی کند.

بانک مرکزی اعلام کرد که این کشور واردات طلا از منطقه را مجاز می‌داند و اوگاندا در ۱۲ ماه منتهی به ماه آوریل ۲.۸ میلیارد دلار شمش طلا صادر کرده است. یک هیئت از کارشناسان سازمان ملل متحد روز دوشنبه اعلام کردند که این کشور از طلای قاچاق که به طور غیرقانونی از مرز جمهوری دموکراتیک کنگو وارد می‌شود، بهره‌مند شده است؛ منطقه شرقی کنگو که غنی از مواد معدنی است، سال‌هاست که دچار بی‌ثباتی خشونت‌آمیز بوده است.

دیدگاه خود را درباره اوگاندا آخرین کشور آفریقایی است که به طلا به عنوان سپر ارزی نگاه می‌کند بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.