ایلان ماسک پیشنهاد محرمانه قرارداد سانسور اتحادیه اروپا را افشا کرد

ایلان ماسک پیشنهاد محرمانه قرارداد سانسور اتحادیه اروپا را افشا کرد
آنچه در این مقاله میخوانید

ایلان ماسک (Elon Musk)، مدیرعامل تسلا (Tesla)، فاش کرد که کمیسیون اروپا (European Commission یا EC) به پلتفرم اجتماعی او، ایکس (X)، یک پیشنهاد مخفیانه ارائه کرده است تا در ازای اجتناب از جریمه‌های مرتبط با سیستم تأیید چک آبی (blue check verification system)، گفتار‌ها را سانسور کند. ماسک اظهار داشت که برخلاف دیگر پلتفرم‌ها، ایکس این پیشنهاد را رد کرده است. کمیسیون اروپا ایکس را به عدم تطابق با قانون خدمات دیجیتال (Digital Services Act یا DSA) متهم کرده و به مشکلات شفافیت، روش‌های تأیید گمراه‌کننده و محدودیت دسترسی به داده‌ها برای محققان اشاره کرده است.

ایلان ماسک پیشنهاد مخفیانه کمیسیون اروپا برای سانسور گفتار را فاش کرد

ایلان ماسک (Elon Musk)، مدیرعامل تسلا (Tesla) و اسپیس‌ایکس (Spacex)، فاش کرد که کمیسیون اروپا (European Commission یا EC) به پلتفرم اجتماعی او، ایکس (X)، یک پیشنهاد مخفیانه ارائه کرده است که شامل سانسور محتوا بدون اطلاع عمومی برای اجتناب از جریمه‌های سنگین مرتبط با سیستم تأیید چک آبی (blue check verification system) است.

ماسک در یک پست در ایکس در روز جمعه فاش کرد که کمیسیون اروپا یک «پیشنهاد مخفیانه و غیرقانونی» برای سانسور محتوا به صورت پنهانی به ایکس ارائه کرده است، که این پلتفرم آن را رد کرده است. او خاطرنشان کرد که دیگر پلتفرم‌ها این پیشنهاد را پذیرفته‌اند، اما ایکس این کار را نکرده است.

elon-musk-tweet-ec

اظهارات ماسک در پاسخ به پستی از مارگارت وستاگر (Margrethe Vestager)، معاون اجرایی کمیسیون اروپا (European Commission) در بخش اروپای مناسب برای عصر دیجیتال و عضو کمیسیون رقابت، بیان شد که درباره یافته‌های کمیسیون اروپا از عدم تطابق ایکس (X) با قانون خدمات دیجیتال (Digital Services Act یا DSA) نوشته بود. وستاگر نوشته بود: “به نظر ما، ایکس در زمینه‌های کلیدی شفافیت با قانون خدمات دیجیتال مطابقت ندارد. کاربران را گمراه می‌کند، مخزن تبلیغات کافی ارائه نمی‌دهد و دسترسی به داده‌ها را برای محققان مسدود می‌کند. این اولین باری است که ما نتایج اولیه تحت قانون خدمات دیجیتال را منتشر می‌کنیم.”

کمیسیون اروپا (European Commission) روز جمعه اعلام کرد که نظر اولیه خود را به ایکس (X) ابلاغ کرده است که این پلتفرم در زمینه الگوهای تاریک، شفافیت تبلیغات و دسترسی به داده‌ها برای محققان، قانون خدمات دیجیتال (Digital Services Act یا DSA) را نقض کرده است.

این کمیسیون دریافت که طراحی ایکس برای «حساب‌های تایید شده» کاربران را گمراه می‌کند، چون به هر کسی اجازه می‌دهد تا تاییدیه بگیرد، که ممکن است توسط افراد بدخواه مورد سوءاستفاده قرار گیرد. علاوه بر این، ایکس در ارائه یک مخزن تبلیغات کاربردی ناکام است، که شفافیت و تحقیق در مورد ریسک‌های تبلیغات آنلاین را مختل می‌کند. این پلتفرم همچنین هزینه‌های بالایی و فرآیندهای دست‌وپاگیر را برای محققانی که به دنبال دسترسی به API برای داده‌های عمومی هستند، اعمال می‌کند.

تیری برتون (Thierry Breton)، عضو کمیسیون بازار داخلی اتحادیه اروپا (European Union)، اظهار داشت: “در گذشته، نشان‌های آبی به معنای منابع اطلاعاتی قابل اعتماد بودند. اکنون در مورد ایکس (X)، نظر اولیه ما این است که آن‌ها کاربران را فریب می‌دهند و قانون خدمات دیجیتال (DSA) را نقض می‌کنند. ما همچنین معتقدیم که مخزن تبلیغات ایکس و شرایط دسترسی به داده‌ها برای محققان با الزامات شفافیت DSA همخوانی ندارد.” او اضافه کرد: “ایکس اکنون حق دفاع دارد — اما اگر نظر ما تأیید شود، جریمه‌هایی اعمال خواهیم کرد و تغییرات قابل‌توجهی را الزامی خواهیم کرد.”

در بیانیه او آمده است که اگر نظر کمیسیون اروپا تأیید شود:

“چنین تصمیمی می‌تواند جریمه‌هایی تا ۶ درصد از کل گردش مالی سالانه جهانی ارائه‌دهنده را در بر داشته باشد و ارائه‌دهنده را ملزم به اتخاذ تدابیری برای رسیدگی به نقض مقررات کند”.

ایکس فرصت دارد تا قبل از هرگونه تصمیم نهایی، به این یافته‌ها پاسخ دهد. این تحقیق بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر کمیسیون اروپا برای اجرای رعایت قانون خدمات دیجیتال در میان پلتفرم‌های اجتماعی، از جمله تیک‌تاک (Tiktok)، علی‌اکسپرس (Aliexpress) و متا (Meta) است.

نظر شما در مورد افشای پیشنهاد معامله سانسور توسط ایلان ماسک و یافته‌های اتحادیه اروپا در مورد X چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره ایلان ماسک پیشنهاد محرمانه قرارداد سانسور اتحادیه اروپا را افشا کرد بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.