انتظار می‌رود مصرف سوخت تا اواخر مارس 2025، 10 درصد کاهش یابد

انتظار می‌رود مصرف سوخت تا اواخر مارس 2025، 10 درصد کاهش یابد
آنچه در این مقاله میخوانید

جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران (NIORDC)، گفت که با اجرای برنامه‌های اخیر مدیریت مصرف وزارت نفت، انتظار می‌رود مصرف سوخت در کشور تا پایان سال جاری (اواخر مارس 2025) به میزان 10 درصد کاهش یابد.

سالاری اظهار داشت:

“با توجه به زیرساخت‌های ایجاد شده در بخش مدیریت مصرف، تا پایان امسال شاهد کاهش ۱۰ میلیون لیتر مصرف سوخت در کشور خواهیم بود.”

به گفته این مقام مسئول، مصرف سوخت کشور که در سال تقویمی ۱۴۰۰ (مارس 2021-مارس 2022) ۳۲ میلیارد لیتر بود، در سال جاری به ۴۶ میلیارد لیتر رسیده است و اقدامات جدی باید برای متوقف کردن روند صعودی انجام شود.

او با بیان این که وزارت نفت بزرگترین نهاد دولتی در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است، افزود:

“در بخش مدیریت مصرف، سیستم نقشه‌برداری برای حمل و نقل شهری و حومه‌ای ایجاد شده است؛ راه‌اندازی این سیستم مصرف روزانه سوخت را به میزان پنج تا هفت میلیون لیتر کاهش خواهد داد.”

در چند سال گذشته، جمهوری اسلامی ایران نه تنها به خودکفایی در تولید بنزین رسیده بلکه به یک صادرکننده خالص این سوخت استراتژیک تبدیل شده است، اما افزایش قابل توجه مصرف بنزین داخلی در دو سال گذشته بار دیگر نگرانی‌ها در مورد نیاز به واردات را افزایش داده است.

ایران در فوریه سال ۲۰۱۹ پس از افتتاح فاز سوم پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس (PGS) که ۱۲۰,۰۰۰ بشکه به تولید روزانه بنزین کشور اضافه کرد، به صادرکننده خالص بنزین تبدیل شد.

همان طور که قبلاً توسط سالاری اعلام شد، میانگین مصرف روزانه بنزین در ایران در سال تقویمی ۱۴۰۲ (پایان یافته در ۱۹ مارس) ۱۱ درصد افزایش یافته است.

این مقام مسئول گفت که میانگین تولید روزانه بنزین کشور به ۱۱۵ میلیون لیتر رسیده است.

وی افزود: “متأسفانه مصرف بنزین در کشور به صورت نمایی در حال افزایش است، به طوری که در سال ۱۴۰۱ ما با افزایش ۲۰ درصدی در مصرف بنزین مواجه بودیم، در حالی که در سال گذشته ۱۱ درصد افزایش داشتیم و بدون شک باید به مدیریت مصرف سوخت توجه ویژه‌ای شود.”

این مقام مسئول افزود که اکنون بیش از ۳۰ میلیون خودرو در کشور وجود دارد و این تعداد در حال افزایش است. از طرف دیگر، میزان مصرف سوخت در کشور با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد و خودروها پرمصرف هستند که باید به این مسئله توجه شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران (NIORDC) توضیح داد که ورود سالانه یک میلیون خودرو به ناوگان حمل و نقل کشور معادل یک میلیارد لیتر مصرف بنزین است و این مسئله نیازمند ساخت پالایشگاهی با ظرفیت پالایش روزانه ۱۵۰,۰۰۰ تا ۲۰۰,۰۰۰ بشکه است که حداقل چهار تا پنج سال زمان می‌برد.

دیدگاه خود را درباره انتظار می‌رود مصرف سوخت تا اواخر مارس 2025، 10 درصد کاهش یابد بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.