شاخص آمادگی هوش مصنوعی: آفریقای جنوبی آماده‌ترین کشور آفریقایی

شاخص آمادگی هوش مصنوعی: آفریقای جنوبی آماده‌ترین کشور آفریقایی
آنچه در این مقاله میخوانید

آخرین شاخص آمادگی هوش مصنوعی صندوق بین‌المللی پول (IMF) نشان می‌دهد که تنها 7 کشور آفریقایی دارای شاخص‌های آمادگی 0.4 یا بیشتر هستند. آفریقای جنوبی با امتیاز 0.5 در صدر قاره قرار دارد، در حالی که جمهوری سودان جنوبی (0.11) و جمهوری آفریقای مرکزی (0.18) پایین‌ترین رتبه‌ها را دارند.

نیجریه در بین 5 کشور برتر آفریقا از نظر آمادگی برای هوش مصنوعی قرار ندارد

طبق شاخص آمادگی هوش مصنوعی (AI) صندوق بین‌المللی پول (IMF)، از میان بیش از ۵۰ کشور آفریقا، تنها 7 کشور دارای امتیاز شاخص بالاتر از ۰.۴ هستند. داده‌ها نشان می‌دهند که آفریقای جنوبی با امتیاز ۰.۵ در صدر قاره قرار دارد، در حالی که تونس با رتبه ۰.۴۷ در جایگاه دوم قرار گرفته است.

کنیا با امتیاز ۰.۴۵ در جایگاه سوم قرار دارد، در حالی که مراکش (۰.۴۳) و غنا (۰.۴۳) به طور مشترک در جایگاه چهارم قرار دارند. نامیبیا و بوتسوانا با امتیازهای ۰.۴۲ و ۰.۴۱ به ترتیب جایگاه‌های ششم و هفتم را به خود اختصاص می‌دهند. نیجریه با امتیاز ۰.۳۴، به عنوان بزرگترین اقتصاد قاره، در بین کشورهایی با امتیازات آمادگی هوش مصنوعی بین ۰.۲ تا ۰.۴ قرار دارد.

شاخص صندوق بین‌المللی پول (IMF) که آمادگی هوش مصنوعی را در 174 کشور ارزیابی می‌کند، نشان می‌دهد که شاخص‌های اکثر کشورهای آفریقایی در محدوده 0.2 تا 0.4 قرار دارند که با امتیاز متوسط صندوق بین‌المللی پول برای کشورهای با درآمد پایین (LIC) که 0.32 است، همخوانی دارند.

با این حال، تنها دو کشور آفریقایی – جمهوری سودان جنوبی (0.11) و جمهوری آفریقای مرکزی (0.18) – دارای شاخص‌هایی زیر 0.2 هستند. افغانستان جنگ‌زده (0.13) تنها کشور دیگری است که امتیاز زیر 0.2 دارد.

به توضیح صندوق بین‌المللی پول، شاخص آمادگی هوش مصنوعی (AIPI) جمع چهار بُعد کلیدی است که احتمالاً برای پذیرش هوش مصنوعی مهم هستند. این ابعاد شامل زیرساخت دیجیتال، سرمایه انسانی، نوآوری تکنولوژیکی و چارچوب‌های قانونی هستند.

هوش مصنوعی احتمالاً نابرابری کلی را تشدید می‌کند

در همین حال، داده‌های آمادگی نشان می‌دهد که بسیاری از اقتصادهای پیشرفته امتیاز بالای ۰.۷ دارند که نشان‌دهنده تمایل قوی آن‌ها به پذیرش هوش مصنوعی است. نهاد مالی جهانی، امتیازات بالا را به این نسبت می‌دهد که این اقتصادها برای پذیرش هوش مصنوعی بهتر مجهز هستند تا کشورهای با درآمد پایین.

با این حال، صندوق بین‌المللی پول هشدار می‌دهد که هوش مصنوعی احتمالاً نابرابری کلی را تشدید خواهد کرد، بنابراین سیاست‌گذاران باید راه‌هایی برای پیشگیری از این مسئله پیدا کنند.

صندوق بیت‌المللی پول گفت: “از نظر سیاست‌گذاران، کسانی که در اقتصادهای پیشرفته هستند باید شبکه‌های ایمنی اجتماعی را گسترش دهند، در آموزش کارگران سرمایه‌گذاری کنند و نوآوری و یکپارچگی هوش مصنوعی را اولویت‌بندی نمایند. با هماهنگی با یکدیگر در سطح جهانی، این کشورها همچنین باید مقررات را تقویت کنند تا مردم را از خطرات و سوء استفاده‌های احتمالی محافظت کنند و اعتماد به هوش مصنوعی را ایجاد نمایند.”

نظر شما در مورد محتوای این خبر چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره شاخص آمادگی هوش مصنوعی: آفریقای جنوبی آماده‌ترین کشور آفریقایی بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.