ایران آماده پاسخگویی به تقاضای انرژی بریکس است

ایران آماده پاسخگویی به تقاضای انرژی بریکس است
آنچه در این مقاله میخوانید

خبرگزاری ایرنا گزارش داد که یک قانون‌گذار ارشد ایرانی گفته است که جمهوری اسلامی ایران آماده است تا به منظور برآوردن نیازهای رو به رشد انرژی اعضای بریکس (BRICS)، نفت و گاز تأمین کند.

روح‌الله موسوی، عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی، که برای شرکت در یک نشست پارلمانی بریکس به روسیه سفر کرده بود، در مصاحبه‌ای با ایرنا اعلام کرد که ایران قادر است در ازای خدمات بانکی و تجاری به کشورهای بریکس نفت و گاز بفروشد.

موسوی گفت که در جریان سفر دو روزه به روسیه به ریاست محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، هیئت پارلمانی ایران با هیئت‌های دیگر کشورهای عضو بریکس دیدارهایی برگزار کردند.

این نماینده مجلس افزود که در این دیدارها، هیئت ایرانی خواستار گسترش مبادلات بانکی و تجاری در چارچوب بریکس شد و همچنین بر لزوم کنار گذاشتن دلار از تراکنش‌های اقتصادی تأکید کرد.

موسوی اعلام کرد که عضویت ایران در بریکس به نفع هر دو طرف، یعنی ایران و دیگر اقتصادهای نوظهور عضو این ائتلاف است.

او توضیح داد که ایران با توجه به منابع فراوان خود می‌تواند نفت و گاز به کشورهای بریکس ارائه دهد تا نیازهای انرژی آن‌ها را برآورده کند و در عوض، سایر کشورهای عضو می‌توانند گام‌هایی برای تأمین نیازهای ایران در بخش‌های مختلف مبادلات بانکی و تجاری بردارند.

این نماینده مجلس ایران اظهار داشت که از آن جا که کشورهای عضو بریکس 40 درصد از جمعیت جهان، 30 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی و 17 درصد از صادرات جهان را به خود اختصاص داده‌اند، کشورهای عضو بریکس در اقتصاد جهانی تأثیرگذار هستند.  

اواخر ماه ژوئن، علیرضا مهاجر، معاون وزیر جهاد کشاورزی ایران، نیز آمادگی کشور را برای همکاری با کشورهای عضو بریکس در بخش کشاورزی اعلام کرده است.

مهاجر این اظهارات را در چهاردهمین نشست وزرای کشاورزی بریکس در روسیه بیان کرد.

او به موقعیت جغرافیایی بی‌نظیر ایران اشاره کرد و گفت که این کشور در تقاطع کریدورهای حمل و نقل شمال-جنوب و شرق-غرب قرار دارد و می‌تواند به گسترش شبکه‌های تجاری منطقه‌ای و بین‌المللی در حوزه کشاورزی کمک کند.

معاون وزیر تأکید کرد که ایران شریکی موثر در همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه است.

این مقام افزود که ایران تلاش خواهد کرد موانع موجود بر سر راه ارتقای همکاری‌های کشاورزی بین اعضای بریکس را برطرف کند و از دیگر کشورهای عضو انتظار دارد که به باز کردن فصل‌های جدید در اقتصاد و تجارت کشاورزی کمک کنند.

دیدگاه خود را درباره ایران آماده پاسخگویی به تقاضای انرژی بریکس است بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.