افزایش تورم اصلی ژاپن در ماه ژوئن

سرمایه گذاران نگاه بلندمدت را به عنوان افزایش نرخ بهره در ژاپن می‌بینند
آنچه در این مقاله میخوانید

داده‌های روز جمعه نشان داد که تورم اصلی ژاپن برای دومین ماه متوالی در ژوئن شتاب گرفت و بیش از دو سال بیش از هدف بانک مرکزی 2 درصد افزایش یافت و انتظارات بازار برای افزایش کوتاه‌مدت نرخ بهره را زنده نگه داشت.

اما بیش از سه چهارم اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز انتظار دارند بانک ژاپن (BOJ) از افزایش نرخ بهره در این ماه خودداری کند زیرا مصرف نرم بر اقتصاد شکننده فشار می‌آورد.

تاکشی مینامی، اقتصاددان ارشد موسسه تحقیقاتی نورینچوکین، گفت: فشار تورمی ناشی از تقاضا همچنان ضعیف است. در واقع، افزایش قیمت‌ها ناشی از هزینه‌های واردات بالاتر، دستمزدهای واقعی را کاهش می‌دهد و مصرف را کاهش می‌دهد.

او گفت: در دیدگاه ما مبنی بر اینکه هر گونه افزایش نرخ حداکثر تا اکتبر رخ نخواهد داد، تغییری وجود ندارد.

شاخص اصلی قیمت مصرف‌کننده (CPI) که اثر نوسان قیمت مواد غذایی تازه را از بین می‌برد، در ژوئن 2.6 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت که اندکی کمتر از پیش‌بینی بازار برای افزایش 2.7 درصدی بود.

شاخص جداگانه‌ای که اثرات هزینه‌های مواد غذایی تازه و سوخت را در نظر نمی‌گیرد، به‌عنوان شاخصی گسترده‌تر از سوی BOJ تحت نظارت دقیق قرار می‌گیرد، در ژوئن پس از 2.1 درصد افزایش در ماه می، 2.2 درصد افزایش یافت.

این داده‌ها یکی از عواملی است که BOJ در جلسه سیاست‌گذاری خود در 30 تا 31 ژوئیه بررسی خواهد کرد، زمانی که هیئت مدیره پیش‌بینی‌های سه ماهه جدیدی را منتشر می‌کند و در مورد افزایش نرخ‌ها از سطوح نزدیک به صفر فعلی بحث می‌کند.

منابع به رویترز گفتند که در این نشست، بانک مرکزی ژاپن احتمالاً پیش‌بینی می‌کند که تورم در سال‌های آینده در حدود هدف 2 درصدی خود باقی بماند و این نشان‌دهنده آمادگی این بانک برای افزایش هزینه‌های استقراض است.

کازوئو اوئدا، رئیس BOJ اشاره کرد که اگر افزایش دستمزدها و قیمت خدمات چشم انداز دستیابی به هدف تورم 2 درصدی را افزایش دهد، بانک مرکزی نرخ ها را بیشتر افزایش خواهد داد.

برخی از تحلیلگران احساس می‌کنند که شرایط برای افزایش نرخ بهره در حال حاضر فراهم شده است.

داده‌های روز جمعه نشان داد که تورم خدمات در ژوئن از 1.6 درصد در ماه مه به 1.7 درصد افزایش یافته است.

با نگاهی به آینده، انتظار می‌رود تورم اساسی تا اوایل سال 2025 حدود 2 درصد باقی بماند، که فکر می‌کنیم بانک ژاپن را وادار می‌کند تا نرخ‌ها را هم در این ماه و هم در اکتبر افزایش دهد.

ضعیف بودن ین مسیر سیاست BOJ را پیچیده می‌کند. در حالی که قیمت‌های واردات و تورم گسترده‌تر را افزایش می‌دهد، سقوط ارز با گران‌تر کردن مواد غذایی و سوخت به خانوارها آسیب زده است.

برخی از اعضای شورای عالی اقتصادی روز جمعه هشدار دادند که دولت نباید از درد و رنجی که ضعف ین و افزایش قیمت‌ها بر خانوارها وارد می‌کند چشم پوشی کند.

یوشیکی شینکه، اقتصاددان ارشد موسسه تحقیقاتی لایف دای‌ایچی، گفت: اگر مصرف‌کنندگان نتوانند قیمت‌ها را افزایش دهند، محدودیت‌هایی وجود دارد. کلید این است که آیا افزایش دستمزدها و کاهش مالیات به کاهش مصرف ضعیف فعلی کمک می‌کند یا خیر.

دیدگاه خود را درباره افزایش تورم اصلی ژاپن در ماه ژوئن بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.