ظرفیت تولید نیروگاه‌های تجدیدپذیر ایران به 1,200 مگاوات می‌رسد

ظرفیت تولید نیروگاه‌های تجدیدپذیر ایران به 1,200 مگاوات می‌رسد
آنچه در این مقاله میخوانید

بر اساس آخرین داده‌های منتشر شده توسط سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق ایران (ساتبا)، ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر ایران به ۱,۱۹۹.۷۱ مگاوات رسیده است.

بر اساس داده‌های ساتبا برای پایان سومین ماه سال ایرانی یعنی خرداد (پایان یافته در ۳۱ خرداد)، از این مقدار، سهم نیروگاه‌های بادی با تولید ۳۶۶.۳ مگاوات ۳۱ درصد و سهم نیروگاه‌های خورشیدی با ۵۲۹.۹ مگاوات ۵۸ درصد است.

نیروگاه‌های کوچک آبی ۹.۰ درصد از کل نیروی تجدیدپذیر کشور را با ۱۰۳.۶۷ مگاوات به خود اختصاص می‌دهند.

نیروگاه‌های بیوماس نیز با ۱۲.۵ مگاوات یک درصد سهم دارند و سهم نیروگاه‌های توربین انبساطی با ۹.۶ مگاوات نیز یک درصد است.

در طی چند سال گذشته، دولت ایران اقدامات جدی برای تسریع در رشد و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور انجام داده است.

تنوع مدل‌های تأمین مالی برای پروژه‌های تجدیدپذیر، افزایش سقف خرید تضمینی برق، فراهم کردن امکان خرید و فروش برق تجدیدپذیر در تابلوی سبز بورس انرژی ایران (ایرنکس) و فراهم کردن امکان صادرات برق تجدیدپذیر از مهم‌ترین اقدامات انجام‌شده برای این منظور بوده است.

وزارت نیرو همچنین برنامه‌ای برای افزودن ۱۰,۰۰۰ مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور تا پایان دولت فعلی (مرداد ۱۴۰۴) در دستور کار دارد.

با توجه به این که ظرفیت تولید برق تجدیدپذیر کشور در زمان روی کار آمدن دولت فعلی در مرداد ۱۴۰۰ حدود ۸۰۰ مگاوات بوده است، افزایش ذکر شده در ظرفیت انرژی تجدیدپذیر به معنای افزایش ۱۳ برابری خواهد بود.

در دی‌ماه ۱۴۰۰، وزارت نیرو و برخی از پیمانکاران خصوصی کشور تفاهم‌نامه‌هایی برای همکاری در ساخت نیروگاه‌های جدید تجدیدپذیر در سراسر کشور امضا کردند.

برق تولید شده از منابع تجدیدپذیر در خردادماه ۱۴۰۳ نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۲۸ درصد افزایش داشته است.

منابع تجدیدپذیر بیش از ۲۳۰ میلیون کیلووات ساعت برق تولید کرده‌اند که نسبت به ماه قبل ۲۱ درصد افزایش داشته است.

نیروگاه‌های بادی بیشترین سهم را در افزایش تولید برق از منابع تجدیدپذیر داشته‌اند.

بر اساس داده‌های وزارت نیرو، منابع تجدیدپذیر در حال حاضر حدود هفت درصد از ظرفیت کل تولید برق کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

از کل ظرفیت تجدیدپذیر کشور، ۴۴ درصد سهم نیروگاه‌های خورشیدی است در حالی که سهم نیروگاه‌های بادی ۴۰ درصد و نیروگاه‌های کوچک آبی ۱۳ درصد از کل ظرفیت تجدیدپذیر را تولید می‌کنند.

دیدگاه خود را درباره ظرفیت تولید نیروگاه‌های تجدیدپذیر ایران به 1,200 مگاوات می‌رسد بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.