اخبار مهم اقتصادی مربوط به 2024.Jul.22 تا 2024.Jul.26

اخبار مهم اقتصادی مربوط به 2024.Aug.05 تا 2024.Aug.09
آنچه در این مقاله میخوانید

داده‌های تورم ایالات متحده

داده‌های تورم ایالات متحده در روز جمعه انتظارات بازار را که فدرال رزرو قطعاً نرخ‌های بهره را در ماه سپتامبر کاهش خواهد داد، آزمایش خواهد کرد.

اقتصاددانان انتظار دارند که شاخص قیمت مخارج مصرف شخصی ژوئن (PCE) برای دومین ماه متوالی 0.1 درصد افزایش یابد، که تورم اصلی سالانه سه ماهه را به پایین‌ترین نرخ در سال جاری، زیر هدف 2 درصدی فدرال رزرو، کاهش می‌دهد.

شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه ژوئن برای اولین بار در چهار سال گذشته کاهش یافت. این گزارش سردتر از حد انتظار چرخشی در سهام و انتظارات بازار را تقویت کرد که فدرال رزرو برای کاهش نرخ بهره در سپتامبر آماده است.

چند روز پس از CPI، جروم پاول، رئیس فدرال رزرو گفت که قرائت تورم در سه ماهه دوم تا حدودی به اطمینان می‌افزاید که سرعت افزایش قیمت‌ها به شکلی پایدار به هدف فدرال رزرو بازمی‌گردد.

فصل درآمد در نوسانات بالا

با ورود فصل سود، سرمایه‌گذاران امیدوارند که نتایج قوی شرکت‌ها مانع از سقوط سهام فناوری شود.

درآمدهای سه ماهه دوم می‌تواند به فناوری کمک کند تا در کانون توجه قرار بگیرد. تسلا و آلفابت هر دو در روز سه‌شنبه گزارش می‌دهند و نتایج حاصل از گروه مگا‌کاپ سهام را آغاز می‌کنند که از اوایل سال 2023 بازارها را به حرکت درآورده‌اند.

آی‌بی‌ام، فورد و جنرال موتورز از جمله شرکت‌های بزرگ دیگری هستند که قرار است در هفته آینده گزارش دهند و سرمایه‌گذاران مشتاق به شنیدن دیدگاه‌های شرکت‌ها هستند.

درآمد بانک‌های اروپایی

کلید چشم‌انداز، درآمد خالص بهره است که به دلیل افزایش نرخ‌ها افزایش یافته است. با این حال، این ممکن است کوتاه مدت باشد زیرا بانک مرکزی اروپا سیگنال کاهش بیشتر نرخ بهره را می‌دهد و بانک انگلستان برای تسهیل سیاست پولی آماده می‌شود.

تحلیلگران می‌گویند مطالعه شرکت‌های آمریکایی که قبلاً گزارش کرده‌اند این است که درآمدهای بانکی سرمایه‌گذاری قوی‌تر باید وام‌دهندگان با بازوهای بانک سرمایه‌گذاری بزرگ مانند دویچه بانک و UBS سوئیس را تقویت کند، اما هر گونه ناامیدی در اعداد درآمد بهره می‌تواند منجر به واکنش‌های منفی بازار شود.

PMI های منطقه یورو

در حالی که رشد اقتصادی در منطقه یورو کند است، قدرت در بخش خدمات که توسط گردشگری تقویت شده است، فشار قیمت‌ها را به طرز ناراحت کننده‌ای بالا نگه داشته است.

این موضوع بانک مرکزی اروپا را با چالش مواجه کرده است، بنابراین داده‌های PMI در روز چهارشنبه پس از اینکه بانک مرکزی نرخ بهره را در پنج شنبه گذشته روی 3.75 درصد نگه داشت و در برابر ارائه راهنمایی‌های آینده مقاومت کرد و گفت که وابسته به داده‌ها است، به دقت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

بانک مرکزی اروپا که برای اولین بار در پنج سال گذشته در ماه ژوئن هزینه‌های استقراض را کاهش داد، شاهد تعدیل تورم بود.

بازارها به شدت کاهش نرخ بهره را در ماه سپتامبر قیمت‌گذاری می‌کنند و در حال حاضر از سهام منطقه یورو، اوراق قرضه دولتی و یورو حمایت می‌کنند.

قیمت نفت

در حالی که سرمایه‌گذاران به آتش بس احتمالی در غزه چشم دوخته بودند، قیمت نفت در روز جمعه به پایین‌ترین سطح خود از اواسط ژوئن رسید، در حالی که دلار قوی نیز تاثیرگذار بود.

جنگ در غزه باعث شده است که سرمایه‌گذاران در هنگام معامله نفت، بهای ریسک را به خود اختصاص دهند، زیرا تنش‌ها عرضه‌های جهانی را تهدید می‌کند.

اگر آتش بس حاصل شود، شورشیان حوثی مورد حمایت ایران می‌توانند حملات خود را به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ کاهش دهند، زیرا این گروه حملات را در حمایت از حماس اعلام کرده است.

در همین حال، شاخص دلار آمریکا پس از داده‌های اقتصادی قوی‌تر از حد انتظار افزایش یافت و قیمت نفت را تحت فشار قرار داد.

ارز قوی‌تر آمریکا تقاضا برای نفت دلاری از سوی خریدارانی که ارزهای دیگر دارند را کاهش می‌دهد.

 

دیدگاه خود را درباره اخبار مهم اقتصادی مربوط به 2024.Jul.22 تا 2024.Jul.26 بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.