مسیر ریلی ایران و چین دروازه‌ای امن به اروپا برای چین است

مسیر ریلی ایران و چین دروازه‌ای امن به اروپا برای چین است
آنچه در این مقاله میخوانید

قطار باری ایران-چین در بندر خشک آپرین (Aprin)، در شهرستان اسلامشهر، جنوب غربی شهر تهران، روز یکشنبه مجدداً راه‌اندازی شد.

راه‌اندازی مجدد این قطار همزمان با افتتاح فاز اول کریدور ریلی چین-اروپا، در مراسمی که با حضور میعاد صالحی، رئیس راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران (معروف به RAI)، به همراه کاردار سفارت چین در تهران، سفیر قزاقستان و وابسته ترکمنستان در ایران برگزار شد، انجام گرفت.

رئیس راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در حاشیه این مراسم گفت که قطار باری ایران-چین پس از عبور از ترکمنستان و قزاقستان از ایران به چین خواهد رفت و از چین به ایران بازخواهد گشت.

وی توضیح داد که قطار حامل مواد معدنی امروز از بندر خشک تهران به مقصد چین حرکت خواهد کرد و حدود ۱۰ روز پیش قطار حامل قطعات خودرو از چین به سمت ایران حرکت کرده است.

این قطار می‌تواند به عنوان یک زیرساخت مهم برای افزایش مبادلات بین ایران و چین عمل کند و ایران را به عنوان یک گذرگاه امن برای چین جهت حرکت به سمت اروپا و بالعکس تبدیل کند.

صالحی اظهار داشت: “کشورهای دوست ترکمنستان و قزاقستان برای راه‌اندازی این قطار همکاری خوبی داشتند و این اقدامات در پی تلاش‌ها برای گسترش همکاری با سایر کشورها و توسعه دیپلماسی انجام شد.”

او افزود: “امروز فاز اول کریدور ریلی چین-ایران-اروپا نیز راه‌اندازی خواهد شد.”

این مقام مسئول ادامه داد: “در دولت سیزدهم، تلاش‌هایی برای توسعه دیپلماسی حمل و نقل ریلی انجام شده است و امیدواریم بتوانیم به زودی این کریدور را به طور کامل راه‌اندازی کنیم.”

صالحی همچنین تاکید کرد: “کریدور ریلی چین-ایران-اروپا دارای امنیت بالایی است و زمان کمتری نسبت به حمل و نقل دریایی نیاز دارد. علاوه بر این، استفاده از کریدور ریلی چین-ایران-اروپا هزینه کمتری برای صاحبان بار خواهد داشت.”

در همین مراسم، معاون بازرگانی و عملیات راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت که در فاز اول، قطار ایران به چین راه‌اندازی شد و هفته گذشته قطار چین به ایران حرکت خود را آغاز کرد که ظرف دو روز به ایران خواهد رسید و تبادل قطارها در اینچه‌برون (در شمال شرق ایران) انجام خواهد شد.

مرتضی جعفری اظهار داشت: “برنامه ما این است که در فاز اول، هر هفته یک قطار بین دو طرف حرکت کند، به‌گونه‌ای که از هر دو طرف حرکت داشته باشد.”

وی افزود که زمان سفر این قطار تقریباً نصف زمان حمل و نقل دریایی است و از نظر تعرفه با حمل و نقل دریایی رقابت می‌کند.

در همان مراسم، فو لیهوا (Fu Lihua)، کاردار سفارت چین در تهران، گفت که همکاری‌های دو جانبه بین ایران و چین در سال‌های گذشته نتایج خوبی داشته است.

وی افزود: “راه‌اندازی این قطار کانتینری، در حالی که چین را به آسیای مرکزی و غربی متصل می‌کند، یک کانال برای توسعه همکاری بین چین و ایران و یک فرصت برای همکاری تجاری، صنعتی و فرهنگی بین دو کشور است.”

این دیپلمات همچنین اعلام کرد: “امید است که در آینده نزدیک، شاهد تقویت همکاری بین دو کشور در قالب طرح ‘یک کمربند – یک جاده’ باشیم.”

همچنین، سفیر قزاقستان در ایران ابراز امیدواری کرد که این مسیر ریلی در آینده به ترکیه و اتحادیه اروپا متصل شود.

اشکات اورازبای (Askhat Orazbay) خاطرنشان کرد: “قزاقستان از طریق دریای خزر همسایه ایران است و در حال پیگیری پروژه‌های زیرساختی در بنادر انزلی، امیرآباد و کاسپین است.”

این دیپلمات ابراز امیدواری کرد که قطار تازه راه‌اندازی شده که نشانه‌ای از همکاری و دوستی دیرینه این کشورها است، آینده روشنی برای کشورهای منطقه به ارمغان آورد و روابط و همکاری‌های این کشورهای دوست در منطقه هر روز گسترش یافته و قوی‌تر شود.

مسیر ارزان برای دسترسی چین به بازارهای مقصد

با توجه به مسیر بسیار طولانی و نه چندان امن دسترسی دریایی چین به آسیای غربی و اروپا، مسیر ریلی مناسب‌ترین، نزدیک‌ترین، امن‌ترین و ارزان‌ترین گزینه برای دسترسی چین به بازارهای مقصد در آسیای غربی و اروپا است.

استفاده از مسیر چین-قزاقستان-ترکمنستان-ایران باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه می‌شود.

در آینده نزدیک، ایران به طور قابل توجهی حمل و نقل بار را از طریق کشور همسایه ترکمنستان افزایش خواهد داد. برای این منظور، ایران از قابلیت‌های راه‌آهن چین-قزاقستان-ترکمنستان-ایران استفاده خواهد کرد. کل زمان سفر قطارها حدود دو هفته است.

کریدور چین-قزاقستان-ترکمنستان-ایران اولین راه‌حل لجستیکی برای تحویل سریع کالا از سواحل شرقی چین به بازارهای خلیج فارس است.

در یک اجلاس بین‌المللی که اوایل ماه ژوئن در تاجیکستان برگزار شد، معاون وزیر راه و شهرسازی ایران مزایای ایران برای ترانزیت کالا بین چین و اروپا را تشریح کرد.

کمال هادیانفر با تأکید بر اهمیت چین، قرقیزستان، قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان، ایران و ترکیه برای اروپا، مزایای جغرافیایی کشور خود را برای حمل و نقل در چارچوب کریدورهای شمال-جنوب و شرق-غرب توضیح داد.

این مقام ایرانی در سخنرانی خود همچنین به نقش ایران در توسعه حمل و نقل در کشورهای منطقه‌ای بدون دسترسی به دریا پرداخت.

دیدگاه خود را درباره مسیر ریلی ایران و چین دروازه‌ای امن به اروپا برای چین است بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.