بانک ملی ایران: رشد سالانه بخش نفت به 14.7 درصد رسید

بانک ملی ایران: رشد سالانه بخش نفت به 14.7 درصد رسید
آنچه در این مقاله میخوانید

رئیس کل بانک مرکزی ایران (CBI) اعلام کرد که بخش نفت کشور در سال گذشته (که در ۲۹ اسفند به پایان رسید) نسبت به سال قبل ۱۴.۷ درصد رشد داشته است.

محمدرضا فرزین در شصت و چهارمین مجمع عمومی بانک مرکزی در روز یکشنبه اعلام کرد که تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور به قیمت پایه (قیمت‌های ثابت در سال ۲۰۱۶) در سال مذکور ۵.۰ درصد بود.

او گفت:

“سال گذشته، بخش نفت رشد ۱۴.۷ درصدی، بخش صنعت رشد ۴.۵ درصدی، گروه خدمات رشد ۳.۸ درصدی و بخش کشاورزی رشد ۰.۲ درصدی را ثبت کردند.”

فرزین افزود که تولید ناخالص داخلی کشور بدون احتساب نفت ۳.۶ درصد افزایش یافته است.

بر اساس گزارش اداره حساب‌های اقتصادی بانک مرکزی، تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه (قیمت‌های ثابت در سال ۲۰۱۶) در سه‌ماهه سوم سال گذشته نشان‌دهنده رشد ۴.۵ درصدی نسبت به همان دوره در سال قبل بود.

علاوه بر این، این گزارش افزود که رشد اقتصادی کشور بدون احتساب نفت در دوره مذکور به ۳.۹ درصد رسید.

مطالعه وضعیت سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی (به قیمت‌های ثابت در سال ۲۰۱۶) نشان می‌دهد که «تشکیل سرمایه ثابت ناخالص» در سه‌ماهه سوم سال گذشته ۱۴.۲ درصد رشد داشته است که نسبت به دوره مشابه در سال قبل افزایش یافته است.

تحقق رشد اقتصادی ۴.۵ درصدی در سال گذشته تقویمی ایران نشان‌دهنده ادامه روند رو به رشد فعالیت‌های اقتصادی در کشور است.

اوایل این ماه، بانک جهانی (World Bank یا WB) در آخرین گزارش خود پیش‌بینی کرد که اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۴ (۱۴۰۳ خورشیدی) ۳.۲ درصد رشد خواهد داشت و نرخ تورم به ۳۵.۳ درصد کاهش خواهد یافت.

بر اساس برآورد این نهاد بین‌المللی، اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۳ (۱۴۰۲ خورشیدی) ۵ درصد رشد و ۴۰.۷ درصد تورم را تجربه کرده است.

بانک جهانی پیش‌بینی کرده است که رشد بخش غیرنفتی ایران که در سال گذشته ۳.۸ درصد بود، در سال جاری به ۳.۰ درصد خواهد رسید. بخش نفت ایران که در سال گذشته رشد قابل توجه ۱۷.۱ درصدی را تجربه کرده بود، نیز در سال جاری ۵.۰ درصد رشد خواهد داشت.

این پیش‌بینی‌ها نشان‌دهنده تداوم رشد اقتصادی در ایران و کاهش نسبی نرخ تورم است که می‌تواند نشانه‌ای از بهبود وضعیت اقتصادی و ثبات بیشتر در آینده باشد.

پیش‌بینی‌های بانک جهانی برای رشد اقتصادی و تولید نفت ایران

علاوه بر این، بانک جهانی پیش‌بینی کرده است که تولید نفت ایران در سال جاری نسبت به سال گذشته ۲۰۰,۰۰۰ بشکه افزایش خواهد یافت و به ۳.۲ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

انتظار می‌رود که بخش کشاورزی ایران در سال جاری تنها ۰.۹ درصد رشد داشته باشد، در حالی که رشد بخش صنعت به ۴.۹ درصد و بخش خدمات به ۲.۶ درصد خواهد رسید.

نرخ تورم ایران که در سال گذشته ۴۰.۷ درصد بود، نیز انتظار می‌رود که در سال جاری به ۳۵.۳ درصد کاهش یابد.

این پیش‌بینی‌ها نشان‌دهنده بهبود وضعیت تولید نفت و کاهش نسبی تورم در ایران است، که می‌تواند به رشد و توسعه اقتصادی کشور کمک کند. همچنین رشد متعادل در بخش‌های مختلف اقتصادی، از جمله صنعت و خدمات، نشان‌دهنده یک الگوی توسعه پایدارتر است.

دیدگاه خود را درباره بانک ملی ایران: رشد سالانه بخش نفت به 14.7 درصد رسید بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.