کاهش 25 واحدی نرخ بهره کانادا

کاهش 25 واحدی نرخ بهره کانادا
آنچه در این مقاله میخوانید

بانک مرکزی کانادا برای دومین جلسه متوالی نرخ بهره را یک چهارم درصد کاهش داد و با کاهش نگرانی‌های تورم، از کاهش بیشتر در آینده خبر داد.

همانطور که بازارها و اقتصاددانان در نظرسنجی بلومبرگ انتظار داشتند، سیاست‌گذاران به رهبری فرماندار تیف مکلم، نرخ بهره را در روز چهارشنبه به 4.5 درصد کاهش دادند. مقامات می‌بینند که رشد کند همچنان باعث کاهش تورم می‌شود و گفتند که زمان بیشتری را صرف بحث در مورد بادهای معکوس اقتصادی می‌کنند.

اوراق قرضه افزایش یافت و بازدهی معیار دو ساله کانادا را به 3.62% رساند، که پایین‌ترین رقم از می 2023 بود. لونی تا 1.3808 دلار به ازای هر دلار آمریکا سقوط کرد، که پایین‌ترین قیمت روزانه از 17 آوریل بود.

مکلم گفت: با توجه به هدف در نظر گرفته شده و مازاد عرضه بیشتر در اقتصاد، ریسک‌های نزولی وزن بیشتری در مذاکرات سیاست پولی ما می‌گیرند.

مکلم تکرار کرد که انتظار کاهش بیشتر نرخ بهره معقول است و بانک تصمیمات خود را یک به یک اتخاذ خواهد کرد و انتظارات مبنی بر اینکه بانک در مسیر کاهش از پیش تعیین شده قرار دارد را عقب می‌اندازد.

مقامات می‌گویند که به پیشرفت خود در کاهش فشار قیمت‌ها ادامه داده‌اند و بازگشت به هدف تورم 2 درصد در چشم‌انداز است. به گفته بانک، شاخص قیمت مصرف‌کننده ژوئن، که نشان می‌دهد نرخ تورم تا 2.7 درصد کاهش یافته است، همچنین به کاهش فشارهای قیمتی اشاره دارد.

به طور کلی، به نظر می‌رسد سیاست‌گذاران بیشتر متقاعد شده‌اند که فشارهای قیمتی تحت کنترل است و به طور فزاینده‌ای بر حفظ یک فرود نرم برای اقتصاد متمرکز شده‌اند. مجموعه ارتباطات حاکی از آن است که شورای حاکم توجه خود را به این معطوف کرده است که اطمینان حاصل شود که تورم به میزان قابل توجهی از هدف 2 درصد کمتر نخواهد شد.

این یک تغییر قابل توجه در نگرش بانک نسبت به تورم است. خلاصه‌ای از مذاکرات در نشست ژوئن مقامات نشان داد که سیاست‌گذاران قبل از کاهش تورم به اثبات بیشتری برای کاهش تورم نیاز است یا خیر. اکنون آنها بیشتر متقاعد شده‌اند که شواهد کافی دارند.

در ژوئن، بانک کانادا اولین بانک مرکزی گروه هفت شد که نرخ بهره را کاهش داد. از آن زمان، بانک مرکزی اروپا نیز تسهیلات خود را آغاز کرده است. نکته مهم این است که بازارها و اقتصاددانان به طور فزاینده‌ای متقاعد شده‌اند که فدرال رزرو نیز کاهش را آغاز خواهد کرد.

در مجموع، بانک کانادا همچنان می‌گوید که با فرض کاهش مداوم تورم، انتظار کاهش بیشتر معقول است. Dominique Lapointe، مدیر استراتژی کلان در Manulife گفت: ما اکنون این را به عنوان پیش‌فرض می‌بینیم.

در ارتباط با مسیر باریک برای ارائه یک فرود نرم، اکنون انتظار داریم که بانک کانادا در هر جلسه باقیمانده در سال جاری کاهش دهد و نرخ یک شبه را در دسامبر 2024 به 3.75% برساند.

دیدگاه خود را درباره کاهش 25 واحدی نرخ بهره کانادا بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.