افزایش تورم اصلی در پایتخت ژاپن

افزایش تورم اصلی در پایتخت ژاپن
آنچه در این مقاله میخوانید

تورم اصلی در پایتخت ژاپن برای سومین ماه متوالی در ماه ژوئیه شتاب گرفت، اما داده‌های روز جمعه نشان داد که شاخصی که رشد قیمت‌های مبتنی بر تقاضا را اندازه‌گیری می‌کند کند شد و تصمیم بانک مرکزی در مورد افزایش سریع نرخ‌های بهره را پیچیده کرد.

این داده‌ها پیش از نشست سیاست دو روزه بانک مرکزی ژاپن در روز چهارشنبه به پایان می‌رسد، زمانی که هیئت مدیره آن درباره افزایش نرخ بهره بحث خواهد کرد و جزئیاتی را در مورد چگونگی برنامه‌ریزی برای کاهش خرید اوراق قرضه خود ارائه خواهد کرد.

شاخص اصلی قیمت مصرف‌کننده توکیو (CPI)، که هزینه‌های نوسانات مواد غذایی تازه را حذف می‌کند، در ژوئیه 2.2 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت که با میانگین پیش‌بینی بازار مطابقت داشت و نسبت به رشد 2.1 درصدی در ژوئن اندکی شتاب گرفت.

افزایش CPI توکیو، که به عنوان شاخص اصلی روندهای سراسری در نظر گرفته می‌شود، عمدتاً به دلیل حذف تدریجی یارانه‌های دولتی برای محدود کردن قبوض آب و برق بود.

تورم که با شاخصی اندازه‌گیری می‌شود که هزینه‌های انرژی را نیز کاهش می‌دهد، که از نزدیک توسط BOJ به عنوان یک شاخص روند قیمت گسترده‌تر مورد بررسی قرار می‌گیرد، از 1.8 درصد در ژوئن به 1.5 درصد در جولای کاهش یافت.

مارسل تیلیانت، رئیس بخش آسیا و اقیانوسیه در کپیتال اکونومیکس گفت: کاهش شدید تورم به استثنای مواد غذایی تازه و انرژی در توکیو در این ماه، احتمال افزایش نرخ بهره بانک مرکزی ژاپن را در هفته آینده کاهش می‌دهد، اگرچه ما به پیش‌بینی خود مبنی بر افزایش نرخ بهره تا 0.3 درصد پایبند هستیم.

تورم خدمات در ماه جولای از 0.9 درصد در ژوئن به 0.5 درصد کاهش یافت و دیدگاه بانک مرکزی را مبنی بر اینکه افزایش دستمزدها شرکت‌های بیشتری را وادار می‌کند تا هزینه‌های نیروی کار بالاتر را از طریق افزایش قیمت‌ها منتقل کنند، تردید ایجاد کرد.

تاکاهیده کیوچی، اقتصاددان مؤسسه تحقیقاتی نومورا، گفت: تورم ممکن است در سطح بالا به دلیل افزایش قیمت‌های وارداتی از ین ضعیف به نظر برسد. اما تورم اساسی واقعی در ژاپن چندان قوی نیست.

همانطور که BOJ استدلال می‌کند، هیچ مدرک روشنی وجود ندارد که نشان دهد تورم فشار بر هزینه با فشارهای قیمتی ناشی از تقاضا جایگزین شده است.

بانک مرکزی انتظار دارد افزایش دستمزدها باعث افزایش قیمت خدمات و حفظ تورم بادوام در حدود 2 درصد شود، شرطی که به عنوان پیش نیاز برای حذف تدریجی محرک‌های پولی تعیین کرده است.

کازوئو اوئدا، رئیس بانک مرکزی ژاپن، گفته است که بانک مرکزی در صورتی که متقاعد شود که تورم اساسی در سال‌های آینده، همانطور که پیش‌بینی می‌کند، در حدود ۲ درصد باقی بماند، نرخ‌ها را از سطوح نزدیک به صفر فعلی افزایش خواهد داد.

بسیاری از بازیگران بازار انتظار دارند که BOJ نرخ بهره را در سال جاری افزایش دهد، آنها در مورد اینکه آیا چنین حرکتی ممکن است هفته آینده یا اواخر امسال انجام شود اختلاف نظر دارند.

دیدگاه خود را درباره افزایش تورم اصلی در پایتخت ژاپن بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.