کاهش نرخ بهره انگلستان چه زمانی رخ خواهد داد

کاهش نرخ بهره انگلستان چه زمانی رخ خواهد داد
آنچه در این مقاله میخوانید

سرمایه‌گذاران حدس می‌زنند که آیا قیمت‌های خدمات بالاتر از حد انتظار اخیر برای جلوگیری از کاهش نرخ‌های بانک مرکزی از بالاترین سطح 16 ساله خود یعنی 5.25 درصد کافی است یا خیر.

معاملات آتی نرخ بهره 50 درصد احتمال کاهش یک چهارم واحدی نرخ را در 1 آگوست نشان میدهد. و در حالی که بیشتر اقتصاددانان در نظرسنجی رویترز همچنان انتظار کاهش دارند، بسیاری تعجب نخواهند کرد اگر BoE در عوض تا نشست بعدی خود در سپتامبر منتظر بماند.

ماه گذشته، کمیته سیاست پولی BoE با 7-2 رای به تعلیق نرخ‌ها داد، اما در صورتجلسه این تصمیم مشخص شد که این تصمیم برای برخی از سیاست‌گذارانی که به کاهش رای نداده‌اند، تصمیمی متوازن بوده است.

اندرو بیلی، فرماندار، در بیانیه‌ای کتبی در کنار تصمیم ژوئن، گفت که سیاست‌گذاران قبل از کاهش نرخ‌ها باید مطمئن شوند که تورم پایین خواهد ماند.

بازارهای مالی تنها شاهد کاهش تدریجی هستند، به طوری که انتظار می‌رود امسال کاهش دو چهارم واحدی و سه یا چهار کاهش دیگر در سال 2025 کاهش یابد و نرخ ها به 4 درصد یا کمی کمتر کاهش یابد.

تورم قیمت مصرف‌کننده در ماه‌های مه و ژوئن به هدف 2 درصدی بانک مرکزی اروپا بوده است، از 6.7 درصدی که در آخرین بار در آگوست 2023 نرخ‌ها را افزایش داد و کمتر از ایالات متحده یا منطقه یورو بود، جایی که بانک مرکزی اروپا در ژوئن نرخ‌ها را کاهش داد.

رشد غیرمنتظره اقتصادی قوی در پنج ماه اول سال 2024 ممکن است هر گونه فوریت احساس شده توسط MPC برای کاهش نرخ بهره را کاهش دهد.

RBC انتظار دارد که BoE هفته آینده پیش‌بینی رشد خود در سال 2024 را از پیش بینی 0.4 درصدی ماه می به 1 درصد تغییر دهد، که پس از رشد تنها 0.1 درصدی در سال 2023 در حالی که بریتانیا با افزایش هزینه‌های انرژی پس از تهاجم تمام عیار روسیه به اوکراین دست و پنجه نرم می‌کرد.

با این حال، جیمز اسمیت، اقتصاددان بازارهای توسعه یافته در ING، گفت که برای MPC خطرناک است که به دنبال اطمینان بیش از حد از زیر و رو شدن فشارهای تورمی باشد.
او گفت: رشد مناسب برای بقیه سال 2024 تا حدی به این کاهش‌ها بستگی دارد، واقعیتی که برای مقامات BoE از بین نخواهد رفت.

دیدگاه خود را درباره کاهش نرخ بهره انگلستان چه زمانی رخ خواهد داد بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.