سرمایه شرکت‌های فعال در بورس 10 میلیارد دلار در سال افزایش می‌یابد

سرمایه شرکت‌های فعال در بورس 10 میلیارد دلار در سال افزایش می‌یابد
آنچه در این مقاله میخوانید

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران (SEO) اعلام کرد که سرمایه شرکت‌های فعال در بازار سهام در سال گذشته خورشیدی (منتهی به ۲۹ اسفند) به میزان ۵۰۰۰ تریلیون ریال (حدود ۱۰ میلیارد دلار) افزایش یافته است.

بر اساس گزارش IRNA و به نقل از مجید عشقی، سرمایه شرکت‌های بورسی از ۱۵۰۰۰ تریلیون ریال (حدود ۳۰ میلیارد دلار) در دو سال پیش به ۲۰۰۰۰ تریلیون ریال (حدود ۴۰ میلیارد دلار) در سال گذشته افزایش یافته است.

عشقی در مراسم افتتاحیه مرکز تسهیل‌گری تامین مالی تولید وزارت اقتصاد در تهران در روز سه‌شنبه ابراز امیدواری کرد که با تدوین دستورالعمل‌های لازم و ایجاد نهادهایی که در قانون تامین مالی تولید در نظر گرفته شده است، دولت بتواند به مسئله تشکیل سرمایه که یکی از چالش‌های جدی اقتصاد است، رسیدگی کند.

در خرداد ماه گذشته، احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران گفت که تامین مالی از طریق بازار سهام در سال گذشته خورشیدی ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

به گفته احسان خاندوزی، بازار سهام در سال گذشته ۵۰۰ میلیارد ریال (حدود ۱.۰ میلیون دلار) سرمایه برای تأمین مالی پروژه‌های مختلف فراهم کرده است، در حالی که این رقم در سال پیش از آن ۲۵۰ میلیارد ریال (حدود ۵۰۰,۰۰۰ دلار) بوده است.

عشقی در خرداد ماه ۲۰۲۳ اعلام کرده بود که جذب سرمایه برای شرکت‌های فعال در بازار سهام اولویت سازمان بورس و اوراق بهادار است و این مسئله به طور جدی پیگیری می‌شود.

عشقی تاکید کرد: “تأمین مالی از طریق بازار سرمایه باید تسهیل و در مدت زمان کوتاهی انجام شود.”

به گفته رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات نیز یکی از اولویت‌های سازمان بورس است.

وی افزود: “ما بهبودهای جدی در سیستم معاملات و فرآیندهای پیگیری خواهیم داشت.”

در ژانویه سال ۲۰۲۴، معاون بانک مرکزی ایران (CBI) بر نیاز به ابزارهای متنوع تأمین مالی در کشور تأکید کرد و خاطرنشان نمود که این ابزارها در حال حاضر توسط بازار سهام فراهم می‌شوند.

محمد شیریجیان گفت: “برای کاهش فعالیت‌های سودجویانه و سفته‌بازی در کشور، ابزارهای تأمین مالی باید متنوع شوند.”

شیریجیان توضیح داد: “بازار سرمایه نهادی است که سرمایه را به طور کارآمد به تولید هدایت می‌کند. اکنون، برای تسریع فرآیند انتقال منابع و بهره‌وری بالا، تأمین مالی باید به سمت بنگاه‌ها هدایت شود.”

شیریجیان از دولت و مجلس خواست تا به بازار سرمایه توجه بیشتری کنند و گفت: “اگر دولت و مجلس به بازار سرمایه توجه بیشتری کنند، شاهد خروج منابع از بازارهای غیرمولد و کاهش حباب در دیگر بازارهای موازی (مانند ارز، سکه، طلا، مسکن و خودرو) خواهیم بود.”

وی درباره راه‌های مهم برای تأمین منابع مالی در بازار سرمایه گفت: “اوراق صکوک و صندوق‌های سرمایه‌گذاری از جمله مهمترین ابزارهای تأمین مالی بازار سرمایه هستند چون بر اساس نیازها و سطح ریسک‌پذیری بنگاه‌ها و افراد طراحی شده‌اند.”

به گفته این مقام مسئول، بازار سرمایه می‌تواند برای تأمین مالی بلندمدت پروژه‌های ساختمانی بسیار مناسب باشد و با اجرای صحیح، چنین تأمین مالی به رشد و توسعه پایدار اقتصادی منجر خواهد شد.

دیدگاه خود را درباره سرمایه شرکت‌های فعال در بورس 10 میلیارد دلار در سال افزایش می‌یابد بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.