کاهش بودجه آموزش و پرورش همزمان با ترک تحصیل بیش از 900 هزار کودک

کاهش بودجه آموزش و پرورش همزمان با ترک تحصیل بیش از 900 هزار کودک
آنچه در این مقاله میخوانید

محمد مولوی، نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، روز پنجشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۲ (25 جولای 2024)، اعلام کرد که تعداد کودکان ترک تحصیل کرده در ایران ۹۱۱ هزار نفر است، که شامل ۴۰۰ هزار دانش‌آموز ابتدایی می‌شود.

به گفته مولوی، در حالی که ۲۷۹ هزار نفر از این کودکان به دلیل “مشکلات مالی” ترک تحصیل کرده‌اند، بودجه آموزش و پرورش برای سال ۱۴۰۳ (2024) نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

کارشناسان “فقر” را به عنوان دلیل اصلی ترک تحصیل کودکان در ایران ذکر کرده‌اند.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اعلام کرد که در سال‌های اخیر ۱۲ درصد از بودجه عمومی کشور به آموزش اختصاص یافته بود، اما این تخصیص امسال به کمتر از ۱۰ درصد کاهش یافته است.

این کاهش در حالی است که بودجه کلی برای سال ۱۴۰۳ (2024) نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش یافته است.

اخیراً غلام‌عباس ترکی، معاون دادستان کل کشور، وجود حدود یک میلیون ترک تحصیل کرده را یک “آمار مهم” توصیف کرد و خواستار “تحول” در نظام آموزشی شد.

مرکز آمار ایران گزارش داده بود که تعداد ترک‌تحصیل‌کنندگان در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ (2022-2023) بیش از ۹۲۹ هزار نفر بوده است، که نسبت به سال تحصیلی قبل ۲ درصد افزایش داشته است.

سال گذشته، نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها اعلام کرده بود که سالانه ۳۰ درصد از دانش‌آموزان این استان به دلایلی همچون هزینه‌های ایاب و ذهاب به مدرسه مجبور به ترک تحصیل می‌شوند.

فاروق اعظمی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایلنا در مهر ۱۴۰۲ (اکتبر 2024) اعلام کرد که در یک منطقه از سیستان و بلوچستان، ۴۰۰۰ دانش‌آموز ترک تحصیل کرده‌اند.

معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس، نیز در آذر ۱۴۰۲ (دسامبر 2023) تأکید کرده بود که در سیستان و بلوچستان، کمتر از ۴۰ نفر از هر ۱۰۰ دانش‌آموز موفق به اخذ دیپلم می‌شوند.

علاوه بر فقر، مشکلاتی نظیر کمبود معلمان و امکانات آموزشی نیز به افزایش تعداد ترک‌تحصیل‌کنندگان در ایران کمک می‌کند.

علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، پیش‌بینی کرده است که امکانات آموزشی با کمبود ۷۰ تا ۸۰ هزار معلم در مهرماه سال جاری مواجه خواهند شد.

در همین حال، معلمان در سال‌های اخیر تجمعات اعتراضی زیادی برای تحقق مطالبات حرفه‌ای و معیشتی خود برگزار کرده‌اند و سیاست‌های حاکم در مسائل آموزشی کشور را مورد انتقاد قرار داده‌اند.

دیدگاه خود را درباره کاهش بودجه آموزش و پرورش همزمان با ترک تحصیل بیش از 900 هزار کودک بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.