رشد بیش از حد انتظار اقتصاد منطقه یورو

رشد بیش از حد انتظار اقتصاد منطقه یورو
آنچه در این مقاله میخوانید

اقتصاد منطقه یورو در سه ماهه دوم بیش از حد انتظار رشد کرد زیرا توسعه انعطاف‌پذیر در کشورهای کلیدی به این منطقه اجازه داد تا از انقباض غافلگیرکننده آلمان خودداری کند.

تولید ناخالص داخلی در سه ماه منتهی به ژوئن 0.3 درصد افزایش یافت و همان سرعتی را که در ابتدای سال داشت حفظ کرد. این رقم از میانگین پیش‌بینی 0.2 درصدی اقتصاددانان فراتر رفت، زیرا فرانسه و اسپانیا پیش‌بینی‌ها را پشت سر گذاشتند و ایتالیا به رشد خود ادامه داد و افت 0.1 درصدی آلمان را جبران کرد.

یک گزارش جداگانه در اسپانیا نشان داد که تورم در این کشور بسیار بیشتر از حد انتظار کاهش یافته و به 2.9 درصد در ماه جولای رسیده است که ناشی از کاهش قیمت انرژی و مواد غذایی است.

نتایج رشد نابرابر در سراسر منطقه نشان‌دهنده چالشی است که سیاست‌گذاران بانک مرکزی اروپا با آن روبرو هستند، زیرا آنها در ماه سپتامبر به قضاوتی در مورد اینکه آیا اقتصاد منطقه یورو به اندازه کافی شکننده به نظر می‌رسد که یک کاهش دیگر نرخ بهره را توجیه کند، مواجه می‌شوند.

بانک مرکزی اروپا در اوایل این ماه هشدار داد که توسعه در سال 2024 متوقف می‌شود و در برابر هرگونه ضعف جهانی یا تشدید تنش‌های تجاری آسیب‌پذیر است.

بانک مرکزی اروپا همچنان محتاطانه حرکت می‌کند زیرا نگران تورم شدید خدمات است. به نظر می‌رسد که شورای دولتی در ماه سپتامبر نرخ‌ها را مجدداً 25 واحد کاهش خواهد داد.

Conrad Keijzer، مدیر اجرایی سازنده مواد شیمیایی تخصصی Clariant AG در سوئیس، در مصاحبه‌ای گفت: هزینه‌های وام پایین‌تر برای مصرف‌کنندگان برای شروع دوباره خرید کالا بسیار ضروری است. یک اثر تاخیری مطلقا وجود دارد، اما زمانی که نرخ بهره کاهش یابد، بازار مسکن و ساخت و ساز را تقویت خواهد کرد.

ایرلند که اقتصاد آن به دلیل نقشش به عنوان یک پایه مالیاتی اروپایی برای شرکت‌های چندملیتی، گاهی بر نتیجه کلی تأثیر می‌گذارد، قوی‌ترین رشد را در بین کشورهای دیگر منطقه ارزی در طول سه ماهه نشان داد. تولید ناخالص داخلی در آنجا 1.2 درصد افزایش یافت.

مقامات همچنین به اعداد تورم در این هفته علاقه زیادی نشان خواهند داد. به گفته مارتین آدمر از بلومبرگ اکونومیکس، داده‌های آلمان نیز روز سه‌شنبه منتشر می‌شود، در حالی که داده‌های اولیه منطقه‌ای در آنجا نشان می‌دهد که رشد قیمت در 2.5 درصد ثابت مانده است. گزارش ها از بقیه منطقه یورو روز چهارشنبه منتشر می‌شود.

اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که نتیجه تورم کلی برای این منطقه در ماه جولای در سطح 2.5 درصد ثابت بماند، که هنوز به طور قابل توجهی بالاتر از هدف 2 درصدی بانک مرکزی اروپا است.

اوراق قرضه آلمان پس از انتشار روز سه‌شنبه، سودهای اندکی را از بین بردند تا بازدهی 10 ساله را در 2.36 درصد ثابت نگه دارند، نزدیک به پایین‌ترین رقم از آوریل. بازارهای پول همچنان به کاهش قیمت تقریباً یک چهارم واحدی در ماه سپتامبر و دو کاهش قیمت تا پایان سال ادامه می‌دهند.

شاخص‌های مدیریت خرید و شاخص اطمینان بسیار مورد توجه Ifo در ماه ژوئیه نشان می‌دهد که بزرگترین اقتصاد اروپا یعنی آلمان سه‌ماهه را در شرایط ضعیف‌تری آغاز کرده است، زیرا با تداوم ضعف در پایه تولیدی که قبلاً رشد صادراتی را در بیشتر قرن جاری حفظ کرده بود، متوقف شد.

در فرانسه، تولید ناخالص داخلی در سه ماه منتهی به ژوئن 0.3٪ افزایش یافت، در حالی که اقتصاد اسپانیا 0.8٪ رشد کرد. هر دوی این نتایج با نتایج سه ماهه اول مطابقت دارند و از میانگین پیش بینی اقتصاددانان مورد نظر بلومبرگ فراتر می‌روند.

دیدگاه خود را درباره رشد بیش از حد انتظار اقتصاد منطقه یورو بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.