چرا چین به جواهرات طلا پشت کرده است؟

چرا چین به جواهرات طلا پشت کرده است؟
آنچه در این مقاله میخوانید

قیمت طلا امروز در هند و چین:

کریستوفر وود (Christopher Wood)، مدیر جهانی استراتژی سهام در جفریز (Jefferies)، عقیده دارد که به نظر می‌رسد که چین، یکی از بزرگترین مصرف‌کنندگان طلا در آسیا پس از هند، از این فلز زرد روی گردانده است.

وود در یادداشت هفتگی خود به سرمایه‌گذاران با عنوان ترس و طمع (GREED & fear)، نوشت که یک عامل منفی در کوتاه‌مدت، شواهدی از کاهش تقاضای چینی است که در قیمت طلا به تازگی منعکس شده و برای اولین بار از ژوئن سال ۲۰۲۳، به تخفیف در شانگهای منتقل شده است. قیمت طلا در شانگهای از یک حق‌العمل ۶۳ دلاری در هر اونس نسبت به قیمت‌های بین‌المللی در اواسط ماه ژوئن به تخفیف ۱۲ دلاری در هر اونس در هفته گذشته کاهش یافته است. داده‌ها نشان می‌دهد که این بزرگترین تخفیف از اوایل مه ۲۰۲۳ بوده است، اگرچه بعداً دوباره به حق‌العمل ۱۳ دلاری در هر اونس افزایش یافته است.

به گفته وود، شواهد دیگر از کاهش تقاضا در چین، همچنین با انتشار داده‌های فصلی توسط شرکت Chow Tai Fook که در هنگ کنگ مستقر است، آشکار شد. این شرکت که خرده‌فروش طلا و جواهرات است، در سه‌ماهه اول سال مالی ۲۰۲۵ که در ژوئن ۲۰۲۴ پایان یافت، گزارش داد که ارزش شاخص خرده‌فروشی به میزان ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است و فروش مشابه فروشگاه‌ها (SSS) در سرزمین اصلی چین ۲۶ درصد و در هنگ کنگ/ماکائو ۳۱ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

وود نوشت: “داده‌های جدید نشان‌دهنده کاهش تقاضای مصرف‌کنندگان چینی برای طلا است. به گفته اداره ملی آمار، ارزش شاخص خرده‌فروشی طلا، نقره و جواهرات در شرکت‌های بالای اندازه تعیین‌شده در ژوئن ۳.۷ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است که پس از کاهش ۱۱ درصدی نسبت به سال گذشته در ماه مه ایجاد شده است. در نیمه اول سال ۲۰۲۴، ارزش فروش تنها ۰.۲ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته و به ۱۷۲.۵ میلیارد یوان رسیده است، در حالی که در سال ۲۰۱۳ افزایش ۱۳.۳ درصدی نسبت به سال گذشته داشت. واردات طلا به چین در ماه ژوئن ۵۸ درصد نسبت به ماه قبل و ۴۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته و به ۵۸.۹ تن رسیده است که پایین‌ترین سطح از ماه مه ۲۰۲۲ بوده است. به نظر می‌رسد که این داده‌ها مقاومت مصرف‌کنندگان چینی در برابر افزایش قیمت طلا به واحد یوان را نشان می‌دهد.”

طبق گزارش شورای جهانی طلا (WGC)، در همین حال، در سه‌ماهه ژانویه تا مارس ۲۰۲۴ (Q1-CY24)، تقاضای طلا برای جواهرات در سرزمین اصلی چین ۶ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافت و به ۱۸۴.۲ تن رسید، که نسبت به ۱۹۵.۶ تن کاهش یافته است.

تقاضای بانک مرکزی برای طلا همچنان بالا است

تحلیل‌گران گفتند که روند صعودی چشمگیر در قیمت‌های طلا در ۱۲ تا ۱۸ ماه گذشته بر تقاضای کلی جواهرات طلا سایه انداخته است. بر اساس تخمین‌های شورای جهانی طلا، افزایش قیمت طلا در دوره مذکور، به دلیل تقاضای قوی از سوی بانک‌های مرکزی جهانی بوده که حداقل ۱۰ درصد به عملکرد طلا در سال ۲۰۲۳ و احتمالاً حدود ۵ درصد در سال ۲۰۲۴ کمک کرده است.

واردات طلا، قیمت طلا
واردات طلا، قیمت طلا

قیمت شمش طلا به ارزش یوان از ابتدای سال ۲۰۲۳ تا کنون ۳۷ درصد افزایش یافته است. طبق داده‌های شورای جهانی طلا (WGC)، قیمت طلا به دلار در پایان نیمه اول سال ۲۰۲۴ به ۲,۳۳۱ دلار در هر اونس رسید که طی این دوره ۱۲.۱ درصد افزایش داشته است. به گفته شورای جهانی طلا (WGC)، بر اساس ارزش روپیه، قیمت‌ها در این دوره ۱۲.۳ درصد افزایش یافت و با متوسط قیمت ۵۸,۹۴۴ روپیه در هر ۱۰ گرم در نیمه اول سال ۲۰۲۴، به ۶۲,۴۴۰ روپیه در هر ۱۰ گرم رسید.

در سال ۲۰۲۳، بانک‌های مرکزی ۱۰۳۷ تن طلا اضافه کردند که پس از رکورد بالای ۱۰۸۲ تن در سال ۲۰۲۲، دومین خرید سالانه بزرگ در تاریخ است.

دیدگاه خود را درباره چرا چین به جواهرات طلا پشت کرده است؟ بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.