تقاضا برای طلا به بالاترین میزان در سه ماهه دوم رسید

تقاضا برای طلا به بالاترین میزان در سه ماهه دوم رسید
آنچه در این مقاله میخوانید

گزارش سه‌ماهه دوم سال 2024 شورای جهانی طلا نشان‌دهنده افزایش سالانه تقاضا برای طلا است و این تقاضا، بالاترین میزان تقاضای سه‌ماهه دوم از سال 2000 تاکنون را به ثبت رسانده است. این افزایش با خریدهای بانک‌های مرکزی و سرمایه‌گذاری‌های فرابورس (OTC) ایجاد شده است، به طوری که خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی 6 درصد افزایش یافته و تقاضای بخش فناوری نیز 11 درصد رشد کرده است.

تقاضای بی‌سابقه برای طلا در سه‌ماهه دوم سال 2024

گزارش اخیر شورای جهانی طلا که در تاریخ 30 جولای (9 مرداد) منتشر شد، روندهای سه‌ماهه دوم سال 2024 را نشان می‌دهد و تقاضای طلا در این سه‌ماهه را به عنوان بالاترین میزان ثبت شده از سال 2000 تاکنون اعلام می‌کند.

در حالی که در این گزارش آمده است که “تقاضای طلا به استثنای فرابورس (OTC) در سه‌ماهه دوم 6 درصد کاهش سالانه داشته و به 929 تن رسیده است، چرا که کاهش شدید در مصرف جواهرات کاهش‌های جزئی در سایر بخش‌ها را تحت‌الشعاع قرار داده است”، اما این گزارش خاطرنشان می‌کند که “افزودن سرمایه‌گذاری فرابورس (OTC) به کل تقاضای طلا، 4 درصد افزایش سالانه به میزان 1,258 تن را به همراه داشته است که بالاترین میزان در سه‌ماهه دوم از آغاز ثبت داده‌ها در سال 2000 است.”

در ادامه این گزارش آمده است:

“خرید خالص طلا توسط بانک‌های مرکزی 6 درصد بالاتر از سال گذشته و به 184 تن رسیده است که دلیل آن نیاز به حفاظت از سبد سرمایه و تنوع‌بخشی است.

تقاضای جواهرات 19 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته و به 391 تن، که کمترین میزان در چهار سال اخیر است، رسیده است. دلیل اصلی این کاهش، قیمت‌های بی‌سابقه طلا بوده است که در سه‌ماهه دوم به طور متوسط 2,338 دلار در هر اونس بوده و در ماه می به بالاترین سطح 2,427 دلار در هر اونس رسیده است.

شورای جهانی طلا همچنین جزئیات بیشتری ارائه داد که “عرضه کل طلا نسبت به سال گذشته 4 درصد افزایش یافته و به 1,258 تن رسیده است. تولید معدنی با 929 تن رکوردی برای سه ماهه دوم بوده است. عرضه بازیافت نیز برای سه ماهه دوم از سال 2012 به بعد بیشترین میزان بوده و به دلیل افزایش قیمت طلا به این سطح رسیده است.”

این گزارش همچنین کاهش 7 تنی در موجودی صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) جهانی طلا در سه ماهه دوم و کاهش 5 درصدی در سرمایه‌گذاری‌های خرده‌فروشی طلا و سکه به 261 تن را به دلیل تقاضای ضعیف از بازارهای غربی نشان می‌دهد. این گزارش همچنین تأکید می‌کند:

“استفاده از طلا در فناوری 11 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، چون روند هوش مصنوعی همچنان به افزایش تقاضا در این بخش ادامه می‌دهد.”

نظر شما در مورد یافته‌های شورای جهانی طلا در مورد افزایش تقاضا برای طلا و خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره تقاضا برای طلا به بالاترین میزان در سه ماهه دوم رسید بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.