سرمایه گذاران ثروتمند آسیایی علاقه زیادی به طلا دارند

سرمایه گذاران ثروتمند آسیایی علاقه زیادی به طلا دارند
آنچه در این مقاله میخوانید

افزایش سرسام‌آور قیمت طلا تقاضا برای کاربردهای سنتی مانند ساخت جواهرات و دندانپزشکی را کاهش داده است، اما تمایل شدید سرمایه‌گذاران ثروتمند آسیایی بیش از جبران کاهش‌های دیگر است.

طبق گزارش شورای جهانی طلا، خرید بالای شمش فیزیکی در بازار فرابورس، به‌ ویژه توسط دفاتر خانوادگی در آسیا، به ثبت بهترین سه‌ماهه دوم برای تقاضای طلا در داده‌هایی که حداقل 25 سال به عقب برمی‌گردد، کمک کرد.

افراد ثروتمند و مدیران دارایی در چین و سایر نقاط منطقه به دلیل افزایش نگرانی‌هایشان در مورد شرایط اعتباری، بدهی و شرایط مالی، به طور گسترده‌ای به فلزات گران‌بها روی آورده‌اند. جوزف کاواتونی (Joseph Cavatoni)، استراتژیست ارشد بازار شورای جهانی طلا (WGC) برای آمریکا، در مصاحبه‌ای گفت که نگه داشتن طلای فیزیکی به آن‌ها “آرامش” می‌دهد. بر اساس داده‌های بلومبرگ، بیش از یک چهارم از 200 فرد ثروتمند جهان در آسیا مستقر هستند.

طبق گزارش شورای جهانی طلا، در دوره ماه‌های آوریل تا ژوئن، خریدها در بازارهای فرابورس (OTC) که پیگیری آن‌ها دشوار است، به 329.2 تن متریک رسید که مجموع تقاضا را به 1,258.2 تن رساند. این میزان 4 درصد افزایش نسبت به سال گذشته داشته است. بدون قدرت بازارهای فرابورس، تقاضا به دلیل کاهش شدید مصرف جواهرات، 6 درصد کاهش ‌یافت.

این گزارش نگاهی دقیق‌تر به عوامل مؤثر در بازار جهانی طلا دارد که اوایل این ماه شاهد افزایش قیمت‌های چشمگیر بود. عوامل محرک افزایش قیمت‌ها شامل انتظار کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو ایالات متحده است که پیش‌بینی می‌شود سرمایه‌گذاران بیشتری را به بازار صندوق‌های قابل معامله در بورس جذب کند. همچنین تقاضای مداوم از سوی بانک‌های مرکزی و افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی، از جمله کمپین پرتلاطم ریاست جمهوری ایالات متحده، جذابیت طلا به عنوان یک دارایی امن را افزایش داده است.

کاواتونی (Cavatoni) گفت: “بانک‌های مرکزی هنوز در این بازار فعال هستند.” او اضافه کرد که “حتی با کاهش سرعت خرید چین، هند و لهستان همچنان به خرید طلا ادامه دادند”. خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی نسبت به سال گذشته 6 درصد افزایش یافته اما از سرعت پرشتاب سه‌ماهه اول کاهش یافته است. در همین حال، مصرف‌کنندگان حساس به قیمت، خرید جواهرات خود را که در این گزارش نشان داده شده است، حدود ۱۸ درصد کاهش داده‌اند.

در همین حال، تقاضای فرابورس تقریباً به اندازه مصرف جواهرات که مدت‌ها یکی از اصلی‌ترین عوامل تقاضای جهانی طلا بوده، نزدیک بود. سرمایه‌گذاران ثروتمند به دلیل عدم شفافیت بازار فرابورس به آن علاقه دارند. بیشتر معاملات بدون استفاده از پلتفرم مبادله یا اتاق پایاپای، از طریق دلالان یا بین خریداران و فروشندگان به صورت مستقیم انجام می‌شوند.

شورای جهانی طلا (WGC)، یک انجمن تجاری بین‌المللی از تولیدکنندگان طلا که به نمایندگی از اعضای خود لابی می‌کند، پیش‌بینی می‌کند که قیمت‌ها در نیمه دوم سال “در سطوح فعلی حفظ شود یا به آهستگی افزایش یابد.” قیمت طلا در سال جاری تاکنون حدود ۱۵ درصد افزایش یافته است.

دیدگاه خود را درباره سرمایه گذاران ثروتمند آسیایی علاقه زیادی به طلا دارند بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.