6 شاخص مشکلات اقتصادی: آیا رکود اقتصادی ایالات متحده نزدیک است؟

6 شاخص مشکلات اقتصادی: آیا رکود اقتصادی ایالات متحده نزدیک است؟
آنچه در این مقاله میخوانید

در پایان هفته، سهام ایالات متحده با افت شدید مواجه شدند که این موضوع به بازار ارزهای دیجیتال نیز سرایت کرد و ارزش آن از 2.4 تریلیون دلار به 2.09 تریلیون دلار از 29 جولای (8 مرداد) کاهش یافت. اخیراً، بحث‌ها در مورد احتمال رکود اقتصادی در ایالات متحده شدت گرفته است و به نظر می‌رسد که فرود نرم* از دور خارج شده است. در زیر به 6 شاخص و دلایل مختلفی اشاره می‌شود که این احتمال را تأیید می‌کنند.

افت شدید در بازارهای ایالات متحده نگرانی‌ها برای ایجاد رکود را برانگیخته است

در سال گذشته، برخی از اقتصاددانان بر این باور بودند که ایالات متحده از رکود اقتصادی اجتناب کرده است و هنوز تعدادی از آن‌ها این دیدگاه را حفظ کرده‌اند. با این حال، تعداد فزاینده‌ای از تحلیل‌گران و اقتصاددانان اکنون پیش‌بینی می‌کنند که رکود اقتصادی نزدیک است و برخی حتی درباره امکان وقوع یک رکود بزرگ نیز گمانه‌زنی می‌کنند. در حالی که نتایج آینده نامشخص است، می‌توانیم علائم واضح و دلایل پشت اعتقاد به این که اقتصاد ایالات متحده ممکن است به سمت رکود پیش برود را بررسی کنیم.

فعالیت اقتصادی:

در ایالات متحده، فعالیت‌های اقتصادی به طور مداوم کاهش یافته است، که با کاهش تولید ناخالص داخلی (GDP)، افزایش بیکاری و کاهش سرمایه‌گذاری‌های تجاری همراه بوده است. آخرین گزارش مربوط به اشتغال با افزایش 0.2 درصدی نسبت به 4.3 درصد در ماه جولای 2024، نشان‌دهنده افزایش نرخ بیکاری است که در سال‌های اخیر دیده نشده بود. رشد واقعی تولید ناخالص داخلی (GDP) در سه‌ماهه اول سال 2024، 1.4 درصد بوده است، که کاهش قابل توجهی نسبت به رشد 4.1 درصدی در نیمه دوم سال 2023 را نشان می‌دهد.

فاجعه مالی:

در سال 2023، ایالات متحده با شکست‌های قابل توجهی در سیستم بانکی مواجه شد که برخی از بزرگترین‌ها در تاریخ به شمار می‌روند و در مجموع پنج بانک در آن سال فروپاشیدند. در آوریل 2024، بانک جمهوری اول (Republic First Bancorp) نیز ورشکست شد. به‌طور همزمان، اقتصاد ایالات متحده با افزایش نکول وام‌ها و کاهش هزینه‌های مصرف‌کنندگان روبرو بوده است که ناشی از عدم قطعیت‌های اقتصادی و افزایش نرخ بهره است. علاوه بر این، همچنان که مصرف‌کنندگان به طور فزاینده‌ای برای هزینه‌های روزمره به اعتبار متکی هستند، بدهی کارت‌های اعتباری به سرعت افزایش یافته و به سطوح بی‌سابقه‌ای رسیده است.

واژگونی منحنی بازده:

بازار اوراق قرضه ایالات متحده با مشکل واژگونی منحنی بازدهی طولانی‌مدت مواجه بوده است، وضعیتی که در آن نرخ‌های بهره کوتاه‌مدت از نرخ‌های بلندمدت پیشی می‌گیرند کهنشان‌دهنده بی‌ثباتی مالی احتمالی است. این شرایط بیش از دو سال است که ادامه دارد. به‌طور تاریخی، چنین واژگونی نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران نسبت به چشم‌انداز اقتصادی کوتاه‌مدت بدبین هستند و اغلب پیش‌زمینه‌ای برای کاهش رشد اقتصادی و فعالیت‌های وام‌دهی است.

درگیری‌های جهانی:

درگیری‌های ژئوپلیتیکی چالش‌های بزرگی را برای ایالات متحده و جامعه جهانی ایجاد کرده‌اند. این تنش‌ها عدم قطعیت را افزایش داده و تجارت جهانی را به دلیل تحریم‌های گسترده و اقتصاد جهانی پرتنش محدود کرده‌اند. درگیری‌ها در اسرائیل، غزه و اوکراین فشار زیادی بر اقتصاد جهانی وارد کرده‌اند. علاوه بر این، بیش از 90 کشور در حال حاضر درگیری‌هایی فراتر از مرزهای خود دارند.

تورم و نرخ‌های بهره بالا:

ایالات متحده دوره‌ای قابل توجه از تورم را پشت سر گذاشته است، که موجب شده است بانک مرکزی نرخ‌های بهره را برای کاهش سرعت اقتصاد افزایش دهد. تورم به‌طور خاصی پایدار شده است و نرخ وجوه فدرال اکنون بالاترین سطح خود را در 23 سال گذشته دارد. در نتیجه، به دلیل ترکیب نرخ‌های بهره بالا و عدم قطعیت‌های اقتصادی، بانک‌ها کمتر وام می‌دهند. علاوه بر این، بانک‌ها افزایش بدهی‌های معوقه در سبد سرمایه مصرف‌کنندگان را مشاهده کرده‌اند.

افزایش پیش‌بینی‌ها:

در نهایت، پیش‌بینی‌کنندگان هستند که مدتی است رکود اقتصادی را پیش‌بینی می‌کنند. رابرت کیوساکی (Robert Kiyosaki)، نویسنده کتاب “پدر پولدار پدر بی‌پول” (Rich Dad Poor Dad)، اخیراً اظهار داشت که سقوط بازار سهام که او پیش‌بینی کرده بود، به وقوع پیوسته است. افراد دیگری مانند پیتر شیف (Peter Schiff) و اقتصاددان هری دنت (Harry Dent) نیز در مورد بروز رکود یا افسردگی اقتصادی هشدار داده‌اند، با این تفاوت که دنت پیش‌بینی کرده است که سقوط بازار در سال 2024 می‌تواند از رکود بزرگ فراتر رود. این که آیا این پیش‌بینی‌ها درست از آب درخواهند آمد یا نه، نامشخص است، اما این پیش‌بینی‌کنندگان مدتی است که به‌طور قاطع بر وقوع چنین رویدادی تأکید دارند.

تصویری نگران کننده از اقتصاد ایالات متحده

همگرایی این عوامل تصویری نگران‌کننده از اقتصاد ایالات متحده ترسیم می‌کند، جایی که چالش‌های رو به افزایش در بخش‌های مختلف نشان‌دهنده یک رکود احتمالی است. در حالی که برخی خوش‌بین باقی می‌مانند، شاخص‌ها حاکی از آن هستند که این کشور ممکن است در آستانه یک تغییر اقتصادی قابل توجه باشد. با افزایش عدم قطعیت، تاب‌آوری اقتصاد و اقداماتی که برای کاهش این خطرات انجام می‌شود، بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

در آینده، این سوال باقی می‌ماند که آیا ایالات متحده می‌تواند این چالش‌های اقتصادی را بدون افتادن به رکود شدیدتر هدایت کند یا نه. تعامل بین درگیری‌های جهانی، ناپایداری مالی و فشارهای اقتصادی داخلی احتمالاً مسیر پیش‌رو را تعیین خواهد کرد.

*”فرود نرم” (Soft Landing) یک اصطلاح اقتصادی است که به وضعیتی اشاره دارد که در آن یک اقتصاد، پس از یک دوره رشد سریع یا تورم بالا، وارد یک دوره کاهش فعالیت‌های اقتصادی و رشد کندتر می‌شود، بدون اینکه وارد رکود (Recession) شود. هدف از سیاست‌های اقتصادی که به دنبال فرود نرم هستند، کاهش تدریجی رشد و تورم به سطوح پایدارتر است، بدون ایجاد بیکاری گسترده یا کاهش شدید تولید ناخالص داخلی (GDP).

نظر شما در مورد 6 نشانه‌ای که نشان دهنده رکود بالقوه در پیش است، چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره 6 شاخص مشکلات اقتصادی: آیا رکود اقتصادی ایالات متحده نزدیک است؟ بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.