گزارش روزانه قیمت فلزات پایه،16 مرداد 1403

گزارش روزانه قیمت فلزات پایه، 6 آگوست 2024
آنچه در این مقاله میخوانید

گزارش روزانه قیمت فلزات پایه،16 مرداد 1403 (6 آگوست 2024)

امروز بازارهای سهام جهانی سقوط کردند و شاخص VIX، که معیاری برای سنجش نوسانات بازار است، به بالای ۶۵ واحد رسید، که بالاترین سطح از سال ۲۰۲۰ است. این افزایش ناشی از نگرانی‌های جدید از احتمال وقوع رکود اقتصادی در آمریکا پس از انتشار داده‌های ضعیف‌تر از حد انتظار بازار کار بود که جمعه گذشته منتشر شد.

کاهش شدید ارزش سهام با افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی ژاپن (BoJ) در هفته گذشته تشدید شد که سرمایه‌گذاران را وادار کرد تا معاملات انتقالی یا کری ترید ین خود را بازبینی کنند. معامله‌گران با انحلال پوزیشن‌های خود برای بازپرداخت وام‌های ین، سهام و سایر دارایی‌ها را فروختند که منجر به فروش گسترده و کاهش ارزش سهام شد.

شاخص دلار به کاهش خود ادامه داد و در سطح ۱۰۲.۵ مورد حمایت قرار گرفت، در حالی که بازده اوراق قرضه ۱۰ ساله خزانه‌داری آمریکا به طور موقت به پایین‌ترین سطح خود از ژوئن سال ۲۰۲۳ رسید و سپس به ۳.۸ درصد بازگشت.

افت بازار سهام به بخش فلزات پایه نیز سرایت کرد و باعث کاهش قیمت‌ها در سراسر بازار شد. پس از یک روند صعودی کوتاه، قیمت مس حدود ۵ درصد سقوط کرد و به ۸,۷۰۰ دلار در هر تن رسید و سپس در حدود ۸,۹۰۰ دلار در هر تن تثبیت شد.

قیمت آلومینیوم نوسان داشت و با اندکی کاهش به ۲,۲۵۰ دلار در هر تن رسید، در حالی که بهای نیکل به ۱۶,۲۵۵ دلار در هر تن کاهش یافت. در سایر بخش‌ها، قیمت سرب ۳ درصد افت کرد و به ۱,۹۶۵ دلار در هر تن رسید و قیمت روی به ۲,۶۳۵ دلار در هر تن کاهش یافت.

با وجود نقش معمول طلا به عنوان یک دارایی امن، سقوط بازارهای جهانی سهام باعث شد تا سرمایه‌گذارانی که با مارجین کال مواجه بودند، برای پوشش زیان‌های بازار سهام خود، پوزیشن‌های سودآور طلا را بفروشند. این فشار فروش باعث کاهش قیمت طلا در کنار کاهش قیمت سهام شد. قیمت طلا به ۲,۴۰۸ دلار در هر اونس رسید و قیمت نقره به ۲۷.۳ دلار در هر اونس سقوط کرد.

ترس از رکود اقتصادی قیمت نفت را نیز کاهش داد، به طوری که بهای نفت خام وست تگزاس اینترمدیت (WTI) و نفت برنت (Brent) به ترتیب به ۷۲.۹ دلار در هر بشکه و ۷۶.۲ دلار در هر بشکه رسیدند.

دیدگاه خود را درباره گزارش روزانه قیمت فلزات پایه،16 مرداد 1403 بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.