با افزایش وحشت از رکود، جستجوی عبارت «خرید طلا» در گوگل 64 درصد افزایش یافت

با افزایش وحشت از رکود، جستجوی عبارت «خرید طلا» در گوگل 64 درصد افزایش یافت
آنچه در این مقاله میخوانید

طلا از ابتدای سال ۲۰۲۴ (۱۴۰۲ هجری شمسی) به دلیل افزایش قیمت خود به بالاترین حد تاریخی جدید و پیش‌بینی‌هایی که می‌گویند قیمت آن ممکن است به فراتر از ۳,۰۰۰ دلار برسد، به دارایی جالبی تبدیل شده است. با این حال، علاقه به این کالا در ابتدای ماه آگوست به سطح دیگری رسید.

در واقع، تحقیقات فینبولد (Finbold) نشان داد که بین ۳۱ جولای (10 مرداد) و پیش از بازار در ۶ آگوست (16 مرداد)، علاقه به جستجوی عبارت ‘خرید طلا’ در گوگل ترندز (Google Trends) به میزان ۶۳.۹۳ درصد نسبت ۶۱ درصد افزایش یافته است. این رقم همچنین به طور قابل توجهی بالاتر از هر زمان دیگری در دوره بررسی شده است که شامل ۹۰ روز بین ۶ می (۱۶ اردیبهشت) تا ۶ آگوست ۲۰۲۴ (16 مرداد ۱۴۰۳) است.

چنین افزایش سریع در کنجکاوی درباره سرمایه‌گذاری در طلا را می‌توان به نگرانی از رکود اقتصادی که با جلسه کمیته فدرال بازار باز (FOMC) در دو روز آخر ماه جولای (۹ مرداد) شروع شد و با گزارش اشتغال در جمعه، ۲ آگوست (12 مرداد) تقویت شد، مرتبط دانست.

سرمایه‌گذاران هاوایی بیشترین علاقه را به خرید طلا دارند

در حالی که ابتدای ماه آگوست علاقه به خرید طلا در سراسر ایالات متحده به شدت افزایش یافت، هیچ جا این روند جستجو به اندازه هاوایی چشمگیر نبود.

در واقع، در مقیاس گوگل ترندز (Google Trends)، علاقه به جستجو در هاوایی در زمان انتشار به ۱۰۰ رسید. به دنبال آن، ایالت تازه‌تاسیس آلاسکا با ۹۵ و وایومینگ با ۹۰ در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

در کالیفرنیا، جایی که بیشترین تعداد میلیاردرها و میلیونرهای آمریکایی را در خود جای داده است، خرید طلا در ماه آگوست موضوعی محبوب بوده است، هرچند نه به اندازه ۹ ایالت دیگر – سه ایالت مذکور و همچنین ویرجینیای غربی، نوادا، واشنگتن، نیوجرسی، آریزونا و میسوری.

از سوی دیگر، به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران و معامله‌گران در ورمونت کمترین علاقه را به خرید این کالا در میان وحشت ناشی از رکود اقتصادی جاری دارند. مین، مونتانا، داکوتای جنوبی و نیوهمپشایر نیز چندان علاقه‌ای ندارند و همه در گوگل ترندز کمتر از ۶۰ را نشان می‌دهند.

چرا ترس باعث شده است که سرمایه‌گذاران به خرید طلا روی آورند؟

یکی از دلایل اصلی افزایش شدید علاقه به جستجوی عبارت ‘خرید طلا’ نقش این فلز گرانبها به عنوان دارایی امن برای حفظ ارزش ثروت در زمان‌های بحران است.

برای قرن‌ها، طلا به عنوان ستون فقرات بسیاری از ارزهای موجود در سراسر جهان در نظر گرفته شده و از سوی بسیاری از تمدن‌ها برای قرن‌ها مورد توجه و ارزشمند بوده است. چنین تاریخی، همراه با عملکرد آن در بازارهای قرن بیستم و اوایل قرن بیست و یکم – از جمله در طول رویدادهایی مانند رکود بزرگ – نقش این کالا را به عنوان ذخیره ارزش تثبیت کرده است.

این شهرت بیشتر با این واقعیت تقویت می‌شود که طلا یک دارایی ملموس با عرضه محدود است – و استخراج آن با کاهش ذخایر بیشتر دشوارتر می‌شود – و بنابراین به تورم به روشی که بیشتر ارزها و دارایی‌ها درگیر آن هستند، حساس نیست.

در سال‌های اخیر، این فلز گران‌بها به دلیل استفاده صنعتی در تجهیزات الکترونیک، ارزش دیگری نیز پیدا کرده است.

در واقع، هرچند طلا هنوز بیشتر به عنوان وسیله‌ای برای سرمایه‌گذاری یا جزئی کلیدی از جواهرات یا اقلام لوکس استفاده می‌شود، اما این کالا به طور فزاینده‌ای در صنعت نیمه‌رسانا استفاده می‌شود و نقش حیاتی در رونق فعلی هوش مصنوعی (AI) ایفا کرده است.

با این حال، در حالی که استفاده صنعتی از طلا به افزایش قیمت آن کمک کرده است، خطراتی برای ثبات آن نیز ایجاد می‌کند. اگر تقاضای تولید برای این فلز به دلیل ترکیدن حباب یا پیدا شدن جایگزین کاهش یابد، قیمت این کالا نیز ممکن است کاهش یابد.

چرا سرمایه‌گذاران به دنبال دارایی امن هستند؟

صرف‌نظر از عواملی که به نقش طلا به عنوان ذخیره ارزش کمک می‌کنند، روندهای جستجو نشان می‌دهند که طلا همچنان به داشتن چنین شهرتی تا سال ۲۰۲۴ (۱۴۰۲ هجری شمسی) ادامه می‌دهد.

این علاقه با همگرایی چندین عامل ایجاد شده است که از ۳۱ جولای (10 مرداد) آغاز شد، زمانی که فدرال رزرو به طور همزمان تقریباً وعده کاهش نرخ بهره در ماه سپتامبر را داد و در مورد وجود شکاف‌هایی در بازار کار هشدار داد.

این شکاف‌ها در روز جمعه تأیید شدند، زمانی که فاش شد که اقتصاد ایالات متحده تقریباً ۶۰,۰۰۰ شغل کمتر از پیش‌بینی‌ها ایجاد کرده است. این خبر منجر به یک کاهش ارزش چشمگیر سهام روزانه‌ای منجر شد که هم بازار سهام و هم بازار ارزهای رمزنگاری شده را تحت تأثیر قرار داد.

همچنان که هر دو بازار سهام ژاپن و تایوان بدترین روز خود را در دهه‌های اخیر تجربه کردند، به نظر می‌رسد که ترس‌ ناشی از بروز رکود در روز دوشنبه، ۵ آگوست (15 مرداد) به اوج خود رسیده است. در حالی که بازارهای ایالات متحده نیز ضربه‌ای را متحمل شدند، اما پایان کارشان بهتر از شروع آن بود، هرچند ترس از سقوط هنوز برطرف نشده است.

دیدگاه خود را درباره با افزایش وحشت از رکود، جستجوی عبارت «خرید طلا» در گوگل 64 درصد افزایش یافت بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.