پیش بینی قیمت طلا چت جی پی تی (ChatGPT) در مقابل جِمینی (Gemini)

پیش بینی قیمت طلا چت جی پی تی (ChatGPT) در مقابل جِمینی (Gemini)
آنچه در این مقاله میخوانید

در پایان سال ۲۰۲۳، طلا عملکرد قوی داشت و کاربران BullionVault نیز برای امسال خوش‌بین بودند، به‌طوری‌که بیش از ۲,۰۰۰ پاسخ‌دهنده نظرسنجی به طور میانگین پیش‌بینی کردند که قیمت طلا تا پایان سال ۲۰۲۴ به ۲,۳۴۲ دلار در هر اونس تروی خواهد رسید.

افزایش سریع قیمت طلا در سال جاری پس از آن پیش‌بینی خوش‌بینانه، ما را به فکر فرو برد. مانند طلا، بازارهای سهام جهانی نیز در سال ۲۰۲۳، به ویژه به دلیل افزایش ارزش سهام مرتبط با شرکت‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی مانند Nvidia، به شدت افزایش یافتند و اکنون در سال ۲۰۲۴ به بالاترین سطح تاریخی خود رسیده‌اند. به این ترتیب، نظر برخی از محبوب‌ترین ابزارهای هوش مصنوعی جهان (ChatGPT و Gemini گوگل) در مورد طلا و بازار گسترده‌تر فلزات گران‌بها در سال جاری چیست؟

در تاریخ ۲۳ فوریه ۲۰۲۴ (۴ اسفند ۱۴۰۲)، از دو ابزار پردازش زبان طبیعی خواستیم که قیمت‌های طلا، نقره، پلاتین و پالادیوم را برای ۴ فصل آینده پیش‌بینی کنند. سپس می‌توانیم این پیش‌بینی‌های هوش مصنوعی را با پیش‌بینی‌های انسانی از کاربران BullionVault و همچنین پیش‌بینی‌های حرفه‌ای از بانک‌های طلا، کارگزاری‌ها و مشاوران تخصصی مقایسه کنیم.

در ادامه، پیش‌بینی‌های قیمتی سال ۲۰۲۴ را از ابزارهای هوش مصنوعی، جامعه سرمایه‌گذاران BullionVault، مفسران حرفه‌ای بازار طلا و نتایج واقعی قیمت‌های فصلی که در طول سال به‌روز خواهیم کرد، جمع‌آوری کرده‌ایم.

در پایان سال ۲۰۲۴، چه کسی دقیق‌ترین پیش‌بینی‌کننده خواهد بود: سرمایه‌گذاران انسانی، کارشناسان انسانی، یا ماشین‌های هوش مصنوعی؟

پیش‌بینی‌های مربوط به قیمت طلا

gold-ai-forecast

واضح است که ChatGPT و Gemini گوگل نسبت به کاربران BullionVault یا پنل تحلیل‌گران LBMA، که از آن‌ها خواسته شده بود قیمت متوسط سالانه طلا را پیش‌بینی کنند، بسیار خوش‌بین‌تر هستند.

آخرین نظرسنجی ما از ۲,۰۰۲ سرمایه‌گذار فلزات گران‌بها (که می‌گویند به‌طور معمول ۸۵ درصد از ثروت قابل سرمایه‌گذاری خود را در سایر دارایی‌ها نگه می‌دارند) نشان داد که یک‌چهارم (۲۵.۰ درصد) معتقدند سیاست‌های پولی مانند نرخ بهره و تسهیل یا انقباض کمّی بیشترین تأثیر را بر قیمت طلا از ماه ژانویه تا پایان دسامبر ۲۰۲۴ خواهد داشت. این مورد به طور نزدیکی با مسائل ژئوپلیتیک و هزینه‌های دولتی به ترتیب با ۲۲.۰ درصد و ۲۰.۸ درصد، دنبال شد.

آیا این اطلاعات امسال مفید خواهد بود؟ دو بار در سال از سرمایه‌گذاران استفاده‌کننده از BullionVault نظرسنجی می‌کنیم تا نظرات آن‌ها را در مورد قیمت‌های فلزات گران‌بها در ۱۲ ماه آینده و عواملی که بیشترین تأثیر را بر این قیمت‌ها خواهند داشت، جویا شویم. در دسامبر سال ۲۰۲۲، زمانی که طلا با قیمت ۱,۸۰۰ دلار در هر اونس معامله می‌شد، پاسخ‌دهندگان نظرسنجی ما پیش‌بینی کردند که قیمت ۱۲ ماه بعد به ۲,۰۱۲ دلار خواهد رسید. این پیش‌بینی چندان بد نبود، وقتی در نظر بگیریم که قیمت متوسط طلا در ماه دسامبر گذشته ۲,۰۲۹ دلار بود.

پیش‌بینی‌های مربوط به قیمت نقره

silver-ai-forecast

یک بار دیگر، هوش مصنوعی پیش‌بینی می‌کند که قیمت نقره تا پایان سال ۲۰۲۴ به طور قابل توجهی افزایش یابد، به طوری که ChatGPT پیش‌بینی می‌کند که قیمت نقره ممکن است به ۴۰ دلار در هر اونس برسد، که هنوز به رکورد تاریخی ۴۹.۴۵ دلار که در سال ۱۹۸۰ ثبت شده بود، نمی‌رسد.

پیش‌بینی‌های مربوط به قیمت پلاتین

platinum-ai-forecast

برخلاف پیش‌بینی خود برای طلا، پیش‌بینی قیمت پلاتین توسط Gemini (بر اساس داده‌های پیش‌بینی سه‌ماهه اول در مقابل واقعیات) به نظر می‌رسد محافظه‌کارانه‌تر بوده و چندان خوش‌بینانه نیست. با این حال، ChatGPT معتقد است که قیمت‌های پلاتین می‌توانند به طور قابل توجهی بالاتر بروند.

پیش‌بینی‌های مربوط به قیمت پالادیوم

palladium-ai-forecast-20240805

آیا ChatGPT چیزی را می‌داند که ۲۵ تحلیل‌گر خبره  انجمن بازار شمش لندن (LBMA) نمی‌دانند؟ یا به سادگی داده‌های کافی در اینترنت درباره پالادیوم وجود ندارد که ابزارهای هوش مصنوعی ما بتوانند قیمت‌های بسیار متفاوتی را پیش‌بینی کنند؟

زمان نشان خواهد داد که کدام یک از این دو پیش‌بینی دقیق‌تر خواهد بود و چگونه با پیش‌بینی‌های منبع‌های انسانی مقایسه خواهند شد.

قیمت فلزات گرانبها در سال 2023 در مقابل پیش‌بینی‌های سال 2024

شایان ذکر است که این پیش‌بینی‌ها از سوی ChatGPT و Gemini بر اساس تحلیل‌های هر ابزار از داده‌های شرایط موجود بازار و پیش‌بینی‌های سایر طرف‌ها انجام شده است و قطعاً نهایی نیستند.

در طول سال ۲۰۲۴، ما به صورت فصلی به این پیش‌بینی‌ها بازخواهیم گشت و آن‌ها را با عملکرد واقعی فلزات مقایسه خواهیم کرد و به این ترتیب اطلاعاتی در مورد توانایی هر دو ابزار هوش مصنوعی در پیش‌بینی قیمت‌های فلزات گران‌بها ارائه خواهیم داد.

دیدگاه خود را درباره پیش بینی قیمت طلا چت جی پی تی (ChatGPT) در مقابل جِمینی (Gemini) بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.