بیش از 122,000 تاجر ایرانی در بازارهای امارات متحده عربی فعال هستند

بیش از 122,000 تاجر ایرانی در بازارهای امارات متحده عربی فعال هستند
آنچه در این مقاله میخوانید

به گزارش ایرنا، سفیر امارات متحده عربی (UAE) در تهران اعلام کرده است که بیش از ۱۲۲,۰۰۰ نفر از بازرگانان ایرانی در حال حاضر در امارات متحده عربی فعالیت می‌کنند.

سیف محمد الزعابی (Saif Mohammed al-Zaabi) در دیدار با بهمن عبدالهی، رئیس اتاق تعاون ایران، گفت: “آمارهای اقتصادی نشان می‌دهد که تعاملات تجاری ایران و امارات در سال‌های اخیر افزایش یافته است و بیش از ۱۲۲,۰۰۰ بازرگان ایرانی در امارات متحده عربی مشغول به کار هستند.”

او با اشاره به این که مشکلات بازرگانان و فعالان اقتصادی ایرانی و اماراتی سیاسی نیستند، بلکه در حوزه قانونی قرار دارند، اذعان کرد: “همکاری بین دو کشور در زمینه حمل و نقل دریایی و هوایی نیز افزایش یافته است.”

در این دیدار، عبداللهی نیز به معرفی برخی از قابلیت‌های بخش تعاون در ایران پرداخت و گفت:

“تعاونی‌ها در ایران جایگاه مهم و مؤثری دارند و بخش قابل توجهی از تولیدات کشور ما توسط تعاونی‌ها انجام می‌شود.”

به گفته رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران (IRICA)، ارزش تجارت غیرنفتی بین ایران و امارات متحده عربی در چهار ماه اول سال جاری خورشیدی (۲۰ مارس تا ۲۱ جولای) به ۸.۰۶۴ میلیارد دلار رسید.

ایران و امارات متحده عربی در پایان سومین نشست کمیته مشترک اقتصادی دو کشور در تاریخ ۱ مه (۱۲ اردیبهشت 1403)، یک تفاهم‌نامه (MOU) برای گسترش همکاری‌های اقتصادی در زمینه‌های مختلف امضا کردند.

این تفاهم‌نامه توسط مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی ایران، و عبدالله بن طوق المری، وزیر اقتصاد امارات، که ریاست مشترک این نشست را بر عهده داشتند، امضا شد.

در جریان نشست کمیته مذکور، دو طرف بر لزوم گسترش بیشتر همکاری‌های اقتصادی بین تهران و ابوظبی تأکید کردند.

مهرداد بذرپاش در پایان این نشست گفت:

“ما پس از ۱۰ سال کمیسیون مشترک بین دو کشور را برگزار کردیم، که فرصتی برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور است.”

وی افزود: “امارات به عنوان دومین شریک تجاری ایران، از اهمیت استراتژیک بزرگی برای ما برخوردار است.”

بذرپاش با اشاره به موقعیت ایران و امارات در کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال-جنوب (INSTC) گفت: “دسترسی به بازارهای شمال و جنوب می‌تواند فرصتی برای همکاری دو کشور ایجاد کند.”

در پایان، وزیر بر حل مشکلات بانکی و پولی بین دو کشور برای تسهیل روابط تجاری دوجانبه تأکید کرد.

عبدالله بن طوق المری نیز به اهمیت این نشست اشاره کرده و گفت: “برگزاری نشست امروز نشان‌دهنده توسعه و گسترش روابط اقتصادی بین دو کشور است. پس از چین، امارات بیشترین روابط تجاری را با ایران دارد. ارزش تجارت دو کشور به ۲۷ میلیارد دلار رسیده و بسیاری از شرکت‌های ایرانی در امارات مستقر هستند.”

وی افزود: “ایجاد فرصت‌های جدید برای همکاری‌های حمل و نقل و بانکی یکی از دستاوردهای این کمیسیون است.”

این مقام مسئول با اشاره به عملکرد دولت امارات در زمینه سرمایه‌گذاری گفت:

“تصویب قانون تشکیل شرکت‌های خارجی و حمایت دولت از شرکت‌هایی که در زمینه انرژی‌های نو فعالیت می‌کنند، فرصت خوبی برای تجارت با امارات ایجاد کرده است.”

سومین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات از تاریخ ۳۰ آوریل تا ۱ مه (۱۱ تا ۱۲ اردیبهشت 1403) در ابوظبی برگزار شد.

دیدگاه خود را درباره بیش از 122,000 تاجر ایرانی در بازارهای امارات متحده عربی فعال هستند بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.