صادرات لوازم خانگی طی 4 ماه نسبت به سال گذشته 11 درصد رشد داشته است

صادرات لوازم خانگی طی 4 ماه نسبت به سال گذشته 11 درصد رشد داشته است
آنچه در این مقاله میخوانید

صادرات لوازم خانگی ایران طی چهار ماه نخست سال جاری خورشیدی (۲ فروردین تا ۳۱ تیر ۱۴۰۳)، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۱۱ درصد افزایش یافته است. محمدمهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزیر صنعت، معدن و تجارت، این اظهارات را در حاشیه بیست و چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران (HAMEX 2024) که از ۱۹ تا ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود، بیان کرد.

در این نمایشگاه، انواع لوازم خانگی از جمله محصولات سرمایشی و گرمایشی، محصولات صوتی و تصویری، لوازم آشپزخانه، ظروف و ظروف غذاخوری، اجاق‌های گاز و کباب‌پز، سرخ‌کن‌ها، جاروبرقی‌ها، اتوها، آبمیوه‌گیری‌ها، چرخ‌گوشت‌ها، چای‌سازها و چرخ‌خیاطی‌ها توسط بیش از ۳۰۰ شرکت داخلی و خارجی به نمایش گذاشته می‌شود.

همچنین گزارش شده است که ۲۸ شرکت خارجی فعال در زمینه تولید قطعات و تجهیزات لوازم خانگی نیز در این نمایشگاه حضور دارند.

صنعت لوازم خانگی یکی از صنایعی است که در سال‌های اخیر با رشد چشمگیری در تولید مواجه شده است، به‌طوری که می‌توان گفت تولیدکنندگان ایرانی توانسته‌اند سهم قابل‌توجهی از بازار را در تولید یخچال، فریزر، ماشین لباسشویی، کولرهای آبی و تلویزیون، و حتی در لوازم خانگی کوچک به دست آورند و وضعیت تولید در این بخش‌ها بسیار چشمگیر است.

در سال‌های اخیر، دولت ایران استراتژی جدیدی را برای حمایت از تولید داخلی با هدف خنثی‌سازی تأثیرات تحریم‌های ایالات متحده و کاهش وابستگی اقتصاد به درآمدهای نفتی دنبال کرده است.

بخش لوازم خانگی یکی از پیشگامان این روند بوده و مانند بسیاری از حوزه‌های دیگر، تولید لوازم خانگی در دو سال گذشته افزایش قابل‌توجهی داشته است، به‌طوری که تولید این صنعت در سال گذشته خورشیدی (که در ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ به پایان رسید) با ۱۸ درصد رشد همراه بوده است.

در اواسط خرداد ماه، دبیرکل انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران اعلام کرد که تولید لوازم خانگی در سال گذشته خورشیدی نسبت به سال قبل از آن ۱۸.۲ درصد افزایش یافته است.

به گفته امید فاضلی‌نیا، تولید لوازم خانگی در سال گذشته به ۱۹.۵ میلیون دستگاه رسید که نسبت به ۱۶.۵ میلیون دستگاه در سال قبل از آن افزایش یافته است.

در دی‌ماه گذشته، رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران اعلام کرد که در چند سال اخیر تولید لوازم خانگی از 8 میلیون دستگاه به بیش از ۱۷ میلیون دستگاه افزایش یافته است.

علیرضا محمدی دانیالی همچنین گفت که این صنعت با ۲۵ درصد رشد همراه بوده است.

وی به برخی از چالش‌هایی که تولیدکنندگان لوازم خانگی در حال حاضر با آن مواجه هستند اشاره کرد و گفت:

“تولیدکنندگان با مشکلاتی نظیر قیمت‌گذاری دستوری، کمبود نقدینگی، عدم تأمین ارز و صادرات مواجه هستند که باید به آنها رسیدگی و حل شود.”

به گفته رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران (ایریکا)، کشور در چهار ماهه نخست سال جاری خورشیدی (از ۲۱ مارس تا ۲۱ جولای) کالاهای غیرنفتی به ارزش ۱۷.۵ میلیارد دلار صادر کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸.۰ درصد رشد داشته است.

محمد رضوانی‌فر ارزش کل تجارت غیرنفتی کشور در چهار ماه مذکور را ۳۶ میلیارد دلار اعلام کرد.

دیدگاه خود را درباره صادرات لوازم خانگی طی 4 ماه نسبت به سال گذشته 11 درصد رشد داشته است بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.