اقتصاد بریتانیا کندتر می‌شود

اقتصاد بریتانیا کندتر می‌شود
آنچه در این مقاله میخوانید

اقتصاد بریتانیا از با کاهش تورم، افزایش اشتغال و رشد سالم برخوردار است که احتمالاً زمینه را برای پس‌زمینه راحت‌تری هم برای بانک مرکزی انگلیس فراهم می‌کند.

عملکرد قوی در سه ماهه دوم به این معنی بود که بریتانیا از بهترین رشد در گروه هفت کشور در نیمه اول سال 2024 برخوردار بود و از ایالات متحده پیشی گرفت و بسیار جلوتر از سایر کشورهای اروپایی بود. داده‌های رسمی این هفته همچنین نشان داد که کارگران با سریع‌ترین سرعت از نوامبر استخدام شدند و نرخ بیکاری را کاهش داد، در حالی که تورم کمتر از حد انتظار افزایش یافت.

الی هندرسون، اقتصاددان بریتانیایی در Investec می‌گوید: داده‌های اقتصادی منتشر شده در این هفته، سناریوی طلایی‌ را برای بریتانیا به تصویر می‌کشد.

برای دن هنسون در بلومبرگ اکونومیکس، نقطه شیرینی که بریتانیا اکنون از آن لذت می‌برد، می‌تواند در بلندمدت با کاهش سرعت در سه ماهه سوم و پس از آن تبدیل به چالش‌برانگیز شود.

اندرو بیلی، فرماندار BOE و همکارانش به شدت از این محدودیت‌ها آگاه هستند و به‌دقت به دنبال نشانه‌هایی هستند که تورم باقی خواهد ماند. سرمایه‌گذاران در حال حاضر انتظار دارند تنها یک یا دو کاهش دیگر نرخ بهره در سال جاری پس از کاهش تصمیم در 1 آگوست از بالاترین سطح 16 سال اخیر انجام شود.

اما داده‌های این هفته خبرهای خوبی را به همراه داشت، رشدی که در سال‌های اخیر بدون ایجاد تورم، از بریتانیا دور مانده بود:

به گفته یائل سلفین، اقتصاددان ارشد KPMG بریتانیا، پس از بازگشت از رکود با رشد 0.7 درصدی در سه ماهه اول، داده‌های این هفته نشان داد که تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم 0.6 درصد افزایش یافته است.

تورم روز چهارشنبه کمتر از حد انتظار بود و در ماه جولای اندکی به 2.2 درصد رسید. تورم خدمات معیاری حیاتی برای فشارهای داخلی برای BOE به شدت کاهش یافت و به 5.2 درصد رسید که پایین‌ترین رقم در دو سال گذشته است.

داده‌های مشاغل برای سه ماه منتهی به ژوئن بزرگترین جهش استخدام‌ها از نوامبر را نشان می‌دهد، حتی زمانی که رشد دستمزدها به پایین‌ترین حد در دو سال اخیر یعنی 5.4 درصد کاهش یافته است.
خرده فروشی در ماه ژوئیه بهبود یافت و بخشی از رکود در ژوئن را معکوس کرد، با تخفیف‌های تابستانی و افزایش هزینه مسابقات فوتبال یورو.

پیش‌بینی‌کنندگان مورد بررسی بلومبرگ انتظار دارند که از اینجا به بعد تا پایان سال 2025 در هر سه ماهه رشد 0.3 درصدی داشته باشد. اقتصاددانان رشد 1 درصدی را در سال جاری پیش‌بینی می‌کنند که به 1.3 درصد در سال 2025 و 1.5 درصد در سال 2026 سرعت می‌بخشد.

دیدگاه خود را درباره اقتصاد بریتانیا کندتر می‌شود بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.