اعتراض سراسری پرستاران به تهران رسید

اعتراض سراسری پرستاران به تهران رسید
آنچه در این مقاله میخوانید

اعتراضات سراسری پرستاران به دلیل شرایط کاری سخت و مطالبات نادیده گرفته شده پس از بیش از دو هفته به پایتخت ایران رسیده است.

طبق تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده، پرستاران در تهران روز چهارشنبه، ۳۱ مرداد، در مقابل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تجمع کردند.

در این تجمع، پرستاران شعارهایی مانند “اضافه‌کاری ۲۰۰ هزار ریال (حدود ۰.۳۳ دلار)، ننگ، ننگ”، “وعده‌ها فقط شعارند، پرستار بیچاره” و “بدون پرستار، سیستم فرو می‌ریزد” سر دادند.

به‌طور همزمان، تجمعات اعتراضی دیگری نیز در شهرهایی مانند اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، مریوان، دهدشت و کرمانشاه برگزار شد.

اعتراضات پرستاران ماه‌هاست که ادامه دارد، اما آخرین موج این اعتراضات از ۱۲ مرداد با اعتصابات و اعتراضات در بیمارستان‌های شیراز آغاز شد و سپس به شهرهای دیگر گسترش یافت.

پرستاران بیمارستان‌های شیراز از روز شنبه، ۱۲ مرداد، در اعتراض به “اضافه‌کاری اجباری، عدم اجرای قوانین، دستمزدهای پایین، کار سنگین و پرتنش، توهین‌ها و تهدیدها” دست به اعتصاب زده‌اند و خواستار توجه مستقیم مسعود پزشکیان، رئیس دولت ایران، شده‌اند.

در برخی شهرها، از جمله شیراز، پرستاران کار خود را متوقف کرده‌اند و در شهرهای دیگر، مانند اصفهان، پرستاران تهدید کرده‌اند که اگر مقامات به مطالبات آن‌ها بی‌توجهی کنند، دست به اعتصاب می‌زنند.

روزنامه دولتی هم‌میهن در روز یکشنبه، ۲۰ مرداد، گزارش داد که ۹۰ درصد از پرستاران بیمارستان‌های شیراز کار خود را متوقف کرده‌اند و به جای این که مدیران بیمارستان با این پرستاران تماس بگیرند، “نهادهای امنیتی و سرپرستاران با آن‌ها تماس گرفته و تهدید به اخراج، اقدام قانونی و احضار کرده‌اند.”

پیش از این، انجمن‌های حرفه‌ای نیز گزارش داده بودند که نهادهای امنیتی در این شهر پرستاران را تهدید کرده‌اند.

محمد شریفی مقدم، دبیر خانه پرستار، روز پنجشنبه، 25 مرداد، اعلام کرد که به دلیل اعتصاب پرستاران در روزهای اخیر، اتاق‌های عمل در پنج یا شش بیمارستان در شیراز به ‌طور کامل تعطیل شده‌اند.

شریفی مقدم با اشاره به مشکلات شدید حرفه پرستاری، اعلام کرد که نرخ خودکشی در میان پرستاران “به‌طور قابل توجهی بالاتر از دیگر گروه‌ها است، اما این موضوع علنی نمی‌شود.”

دیدگاه خود را درباره اعتراض سراسری پرستاران به تهران رسید بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.