بانک مرکزی ژاپن قصد دارد نرخ بهره را افزایش دهد

بانک مرکزی ژاپن قصد دارد نرخ بهره را افزایش دهد
آنچه در این مقاله میخوانید

کازوئو اوئدا، رئیس بانک مرکزی ژاپن، افزایش نرخ بهره را در سال جاری در اولین اظهارات عمومی خود پس از شکست بازار جهانی، حفظ کرد.

اوئدا در پاسخ به پرسش‌های پارلمان روز جمعه گفت: اگر بتوانیم اطمینان فزاینده‌ای را تأیید کنیم که اقتصاد و قیمت‌ها مطابق با پیش‌بینی‌ها باقی می‌مانند، تغییری در موضع ما مبنی بر ادامه تعدیل درجه تسهیل وجود ندارد.

هنگامی که از اوئدا در مورد رکود بازار که در اوایل ماه جاری رخ داد، پرسیده شد، اوئدا با ذکر نگرانی در مورد وضعیت اقتصاد ایالات متحده به عنوان کاتالیزور اصلی، اهمیت افزایش نرخ بهره در ماه جولای توسط BOJ را در این آشفتگی نادیده گرفت و افزود که نگرانی‌های بیش از حد از آن زمان کاهش یافته است.

او افزود قصد ندارد برای افزایش بعدی نرخ بهره عجله کند و گفت: BOJ باید به دقت تأثیر بازارهای مالی ناپایدار بر دورنمای تورم را در حال حاضر مشاهده کند.

اظهارات رئیس کل بانک مرکزی حاکی از آن است که سقوط شدید بازار در اوایل ماه اوت، مقامات را از بررسی افزایش بیشتر نرخ بهره در آینده منصرف نخواهد کرد، زیرا بانک مرکزی سال‌ها سیاست فوق‌العاده آسان را رها می‌کند، حتی اگر حرکت بعدی قریب‌الوقوع نباشد.

دیوید فورستر، استراتژیست ارشد در Credit Agricole CIB در سنگاپور، گفت که Ueda به دیدگاه خود مبنی بر اینکه بانک مرکزی در صورتی که اقتصاد انتظارات را برآورده کند، به جای نیاز به داده‌های اقتصادی برای فراتر از پیش‌بینی‌ها برای تحریک سیاست‌ها، نرخ‌ها را افزایش خواهد داد.

فورستر گفت: این واقعیت که اوئدا علیرغم آشفتگی‌های اخیر بازار مالی به این لفاظی پایبند است، برای ین مثبت است. وی از افزایش نرخ بهره تا به امروز ابراز پشیمانی نکرد و به بانک مرکزی اشاره کرد که اگر داده‌ها به پیش‌بینی‌های خود ادامه دهند، نرخ ها را بیشتر افزایش خواهد داد. نکته مهم نوسانات اخیر در سهام و ین، برنامه‌های عادی سازی سیاست را از مسیر خود خارج نکرده است.

در حالی که به طور گسترده انتظار می‌رود که BOJ در هنگام نشست هیئت مدیره در ماه سپتامبر تا حدودی برای جلوگیری از هرگونه موجی در بازار در هنگام انتخاب رهبر جدید، سیاست‌های خود را حفظ کند، بسیاری از اقتصاددانان مورد بررسی انتظار دارند این بانک تا دسامبر دوباره هزینه‌های استقراض را افزایش دهد.

اظهارات اوئدا در مورد نظارت بر بازارها در حال حاضر منعکس‌کننده اظهارات معاون او، شینیچی اوچیدا، در اوایل ماه اوت بود، زمانی که بانک مرکزی به دنبال اطمینان دادن به سرمایه‌گذاران پریشان بود. با این حال، فرماندار از تکرار قول اوچیدا مبنی بر عدم افزایش نرخ‌ها در زمانی که بازارها بی‌ثبات هستند، کوتاهی کرد.

BOJ مورد انتقاد ناظرانی قرار گرفته است که می‌گویند افزایش 31 جولای و تعهد پس از تصمیم Ueda برای ادامه افزایش نرخ‌ها در صورت فراهم شدن شرایط، عوامل کلیدی بودند که چند روز بعد باعث فروش گسترده در بازارهای مالی جهانی شد.

نگرانی‌های مطرح شده، قانونگذاران ژاپن را بر آن داشت تا در زمانی که پارلمان در حال برگزاری نیست، این جلسه غیرعادی را برگزار کنند. با این حال، جلسه پرسش و پاسخ به تکرار گسترده سیاست به جای انتقاد عمیق از فرماندار تبدیل شد زیرا بهبود اخیر بازار نگرانی‌ها در مورد مسیر سیاست BOJ را کاهش داد.

جلسه استماع اوئدا در پارلمان پیش از سخنرانی اصلی جروم پاول، رئیس فدرال رزرو در اواخر روز برگزار می‌شود. انتظارات از زمان و میزان کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو عامل کلیدی تغذیه کننده آشفتگی‌های اخیر بازار است.

دیدگاه خود را درباره بانک مرکزی ژاپن قصد دارد نرخ بهره را افزایش دهد بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.