افزایش قیمت نفت به دلیل نگرانی از عرضه خاورمیانه

افزایش قیمت نفت به دلیل نگرانی از عرضه خاورمیانه
آنچه در این مقاله میخوانید

قیمت نفت روز جمعه در حالی افزایش یافت که سرمایه‌گذاران نگرانی‌های عرضه در لیبی و عراق را بررسی کردند، اگرچه نشانه‌هایی از کاهش تقاضا، به‌ویژه در چین، افزایش را محدود کرد.

بهای معاملات آتی نفت برنت برای تحویل در ماه اکتبر که روز جمعه به پایان می‌رسد، با 39 سنت یا 0.5 درصد افزایش به 80.33 دلار در هر بشکه در ساعت 06:30 GMT رسید. قرارداد فعال‌تر معامله شده در ماه نوامبر با 34 سنت یا 0.4 درصد افزایش به 79.16 دلار رسید.

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با 30 سنت یا 0.4 درصد افزایش به 76.21 دلار رسید. هر دو شاخص در روز پنجشنبه به دلیل نگرانی‌های عرضه نفت بیش از 1 دلار افزایش یافتند که به ترتیب 1.6 درصد و 1.8 درصد برای هفته تا کنون افزایش داشتند.

پریانکا ساچدوا، تحلیلگر ارشد بازار در فیلیپ نوا، گفت: نگرانی‌های جاری در مورد ذخایر کاهش یافته لیبی با برنامه‌های عراق برای مهار تولید که روی هم رفته می‌تواند به عرضه جهانی نفت آسیب بزند. با این حال، چشم انداز اقتصادی تاریک چین، بزرگترین واردکننده نفت خام در جهان، همچنان یک باد مخالف دائمی بر تقاضای نفت است.

بیش از نیمی از تولید نفت لیبی یا حدود 700 هزار بشکه در روز (بشکه در روز) روز پنجشنبه آفلاین بود و صادرات در چندین بندر به دنبال بن بست بین جناح‌های سیاسی رقیب متوقف شد.

به گفته شرکت مشاوره گروه انرژی راپیدان، کاهش تولید لیبی می‌تواند بین 900000 تا 1 میلیون بشکه در روز باشد و برای چند هفته ادامه یابد.

در همین حال، یک منبع آگاه به رویترز روز پنجشنبه به رویترز گفت که انتظار می‌رود پس از اینکه تولید این کشور از سهمیه اوپک پلاس فراتر رفت، عرضه عراق نیز کاهش یابد.

عراق قصد دارد تولید نفت خود را در ماه آینده بین 3.85 تا 3.9 میلیون بشکه در روز کاهش دهد. با این حال، برنت و WTI همچنان در مسیر کاهش 0.5 درصدی و 2.2 درصدی در ماه اوت هستند که دومین افت ماهانه متوالی آنهاست.

نگرانی‌ها در مورد تقاضا همچنان در بازار سنگینی می‌کند، به طوری که داده‌های موجودی انبارهای ایالات متحده نشان می‌دهد که سهام نفت خام برای هفته منتهی به 23 اوت حدود یک سوم کمتر از حد انتظار بوده است.

در چین، در حالی که انتظار می‌رود واردات ماه اوت در ماه اوت افزایش یابد، آمار رسمی ژوئیه برای دریافت بزرگترین واردات نفت خام جهان 9.97 میلیون بشکه در روز بود که پایین‌ترین میزان روزانه از سپتامبر 2022 است.

تحلیلگران ANZ در یادداشتی می‌گویند: بازار نگران چشم‌انداز میان‌مدت است، زیرا تراز نفت در سال ۲۰۲۵ ضعیف به نظر می‌رسد. تحلیلگران ANZ گفتند: ما معتقدیم که اوپک در صورت تمایل به افزایش قیمت، چاره‌ای جز به تعویق انداختن مرحله کاهش تولید داوطلبانه نخواهد داشت.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش که با هم به عنوان اوپک پلاس شناخته می‌شوند، قرار است به تدریج کاهش تولید داوطلبانه 2.2 میلیون بشکه در روز را طی یک سال از اکتبر 2024 تا سپتامبر 2025 متوقف کنند.

دیدگاه خود را درباره افزایش قیمت نفت به دلیل نگرانی از عرضه خاورمیانه بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.