پرداخت‌ها به ارزهای ملی در میان اعضای سازمان همکاری شانگهای به 92 درصد افزایش یافت

پرداخت‌ها به ارزهای ملی در میان اعضای سازمان همکاری شانگهای به 92 درصد افزایش یافت
آنچه در این مقاله میخوانید

گزارش شده است که پرداخت‌ها با ارزهای ملی بین اعضای سازمان همکاری شانگهای (SCO) از 40 درصد در سال 2022 به 92 درصد افزایش یافته است، که نشان‌دهنده کاهش وابستگی به دلار آمریکا است. مشابه با بلوک اقتصادی بریکس (BRICS)، سازمان همکاری شانگهای که شامل روسیه، چین، هند و اخیراً ایران است، از استفاده از ارزهای محلی برای تقویت روابط اقتصادی و ترویج یک نظم جهانی چندقطبی حمایت می‌کند.

اعضای سازمان همکاری شانگهای به پرداخت با ارزهای ملی روی آورده‌اند

دیمیتری وولواچ (Dmitry Volvach)، معاون وزیر توسعه اقتصادی روسیه (Russia)، در یک کنفرانس خبری در مسکو (Moscow) روز پنجشنبه اعلام کرد که پرداخت‌ها با ارزهای ملی بین اعضای سازمان همکاری شانگهای (SCO) به طور چشمگیری افزایش یافته است. وولواچ اشاره کرد:

“در سال 2022، سهم ارزهای ملی در پرداخت‌ها بین کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای 40 درصد بود … در حالی که اکنون این رقم به 92 درصد رسیده است.”

او به تغییر قابل توجه در نحوه انجام مبادلات مالی بین کشورهای عضو اشاره کرد و تأکید کرد که وابستگی به ارزهای ملی در سال گذشته به طور چشمگیری افزایش یافته است.

سازمان همکاری شانگهای (SCO) که در 15 ژوئن 2001 (25 خرداد 1380) در شانگهای (Shanghai) تأسیس شد، در ابتدا شامل روسیه (Russia)، قزاقستان (Kazakhstan)، قرقیزستان (Kyrgyzstan)، چین (China)، تاجیکستان (Tajikistan) و ازبکستان (Uzbekistan) بود. در سال 2017 (1396 شمسی)، هند (India) و پاکستان (Pakistan) نیز به این سازمان پیوستند. ایران (Iran) پس از درخواست عضویت در سال 2008 (1387 شمسی)، در جولای سال 2023 (تیر 1402) به عضویت کامل درآمد. علاوه بر این، بلاروس (Belarus) در اجلاس دهلی نو (New Delhi) در ماه ژوئن (خرداد 1402) یک یادداشت تفاهم امضا کرد که هدف آن کسب عضویت کامل بود. با در نظر گرفتن شرکای گفت‌وگو و ناظران، اکنون سازمان همکاری شانگهای 26 کشور را در بر می‌گیرد.

هم سازمان همکاری شانگهای (SCO) و هم بریکس (BRICS) به طور فعالانه استفاده از ارزهای ملی را برای کاهش وابستگی به دلار آمریکا در تجارت جهانی ترویج می‌کنند. بریکس (BRICS) یک ائتلاف شامل برزیل (Brazil)، روسیه (Russia)، هند (India)، چین (China) و آفریقای جنوبی (South Africa) است و اخیراً اعضای جدیدی مانند آرژانتین (Argentina)، مصر (Egypt)، اتیوپی (Ethiopia)، ایران (Iran)، عربستان سعودی (Saudi Arabia) و امارات متحده عربی (UAE) به آن پیوسته‌اند.

این سازمان‌ها که چندین کشور عضو به صورت مشترک دارند، تلاش‌های خود را برای تقویت روابط اقتصادی و ترویج یک نظام جهانی چندقطبی از طریق افزایش استفاده از ارزهای محلی در تجارت و سرمایه‌گذاری افزایش داده‌اند. این هفته، چین (China) و روسیه (Russia) ، پس از دیداری بین لی چیانگ (Li Qiang)، نخست‌وزیر چین، و میخائیل میشوستین (Mikhail Mishustin)، نخست‌وزیر روسیه، همکاری‌های خود در حوزه ارزی و مالی را در چارچوب بریکس تقویت کردند. آن‌ها توافق کردند که از ارزهای محلی استفاده کنند، زیرساخت‌های پرداخت را بهبود بخشند و سرمایه‌گذاری‌های متقابل را افزایش دهند، در عین حال، همکاری در زمینه هوش مصنوعی، توسعه پایدار و حکمرانی جهانی را نیز پیش ببرند.

نظر شما در مورد اقدام سازمان همکاری شانگهای برای افزایش استفاده از ارزهای ملی برای پرداخت در بین کشورهای عضو چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره پرداخت‌ها به ارزهای ملی در میان اعضای سازمان همکاری شانگهای به 92 درصد افزایش یافت بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.