دادگاه عالی برزیل پلتفرمX را مسدود می‌کند

دادگاه عالی برزیل پلتفرم X را مسدود می‌کند
آنچه در این مقاله میخوانید

دیوان عالی برزیل (Brazilian Supreme Court) دستور به مسدودسازی سراسری پلتفرم ایکس (X) را پس از آن صادر کرد که یک دستور قبلی برای تعیین نماینده محلی توسط این پلتفرم نادیده گرفته شد. دسترسی برزیلی‌ها به این سایت از روز شنبه آغاز به محدود شدن کرد، چون دیوان عالی استفاده از نرم‌افزارهای شبکه خصوصی مجازی (VPN) برای دور زدن این مسدودیت را ممنوع کرده و جریمه‌هایی تا سقف نزدیک به 9,000 دلار در روز تعیین کرده است.

قطع ارتباط کاربران برزیلی از ایکس با دستور مسدودسازی سراسری دیوان عالی

پلتفرم ایکس (X) با افزایش مخالفت‌ها از سوی تنظیم‌کنندگان محلی در برزیل مواجه است که باعث شده فعالیت‌های آن در این کشور به خطر بیفتد. الکساندر دی موریس (Alexandre de Moraes)، یکی از قضات دیوان عالی برزیل، دستوری صادر کرد که شرکت‌های مخابراتی ملی باید دسترسی به وب‌سایت و عملکردهای اپلیکیشن ایکس را به دلیل عدم نمایندگی این پلتفرم در کشور مسدود کنند.

این وضعیت بیش از 200 میلیون برزیلی را از دسترسی به این شبکه اجتماعی، که در این کشور محبوب است اما به اندازه رقبای ایکس یعنی فیسبوک (Facebook) و اینستاگرام (Instagram) محبوب نیست، محروم می‌کند. در 17 آگوست (27 مرداد)، تیم امور دولتی جهانی ایکس (Global Government Affairs Team) اعلام کرد که پس از عدم تطابق با چندین دستور سانسور که تهدید به اقدام قانونی علیه نماینده حقوقی آن می‌کرد، فعالیت خود را در برزیل متوقف خواهد کرد.

علاوه بر ممنوعیت، این دستور همچنین جریمه‌هایی تا نزدیک به 9,000 دلار برای شهروندانی که از نرم‌افزار شبکه خصوصی مجازی (VPN) برای دور زدن این محدودیت استفاده می‌کنند، تعیین کرده است.

این اقدام به عنوان شدت گرفتن نبردی تلقی می‌شود که مالک ایکس، ایلان ماسک (Elon Musk)، را در مقابل الکساندر دی موریس (de Moraes) قرار داده است، در حالی که ماسک با قانونی بودن این اقدام مخالفت کرده است. با این حال، رئیس‌جمهور برزیل، لوئیز ایناسیو لولا دا سیلوا (Luiz Inacio Lula Da Silva)، از این اقدام حمایت کرده و علیه ماسک موضع گرفته و اعلام کرده است که هر شهروندی که در برزیل سرمایه‌گذاری می‌کند باید از قوانین و قانون اساسی این کشور تبعیت کند. لولا اظهار داشت:

«فقط به این دلیل که پول دارید، به این معنا نیست که می‌توانید هر کاری که می‌خواهید انجام دهید. شما باید قوانین کشور را بپذیرید و به تصمیم دیوان عالی احترام بگذارید.»

با این حال، ماسک علیه دولت لولا و دی موریس موضع گرفته و تأکید کرده است که آن‌ها «دوست دارند خود را در لباس یک دموکراسی آزاد نشان دهند، در حالی که مردم را زیر پای خود له می‌کنند.»

نظر شما در مورد ممنوعیت اخیر X در برزیل و دعوای علنی بین ماسک و دولت برزیل چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره دادگاه عالی برزیل پلتفرمX را مسدود می‌کند بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.