انتخابات آمریکا برای دلار آمریکا و قیمت طلا چه نتایجی به همراه خواهد داشت

انتخابات آمریکا برای دلار آمریکا و قیمت طلا چه نتایجی به همراه خواهد داشت
آنچه در این مقاله میخوانید

با نزدیک شدن به انتخابات ایالات متحده در 5 نوامبر، بازارهای مالی به شدت با هرگونه تغییر در سیاست‌های اقتصادی که ممکن است بر قیمت دلار و طلا تأثیر بگذارد، هماهنگ هستند. اگر یک حزب در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شود، احتمالاً سناریوهای مختلفی در مورد این دارایی‌های کلیدی آشکار می‌شود.

یک اقتصاددان در بانک ABN AMRO در یادداشتی گفت: دلار آمریکا دارای ویژگی دوگانه است به این معنی که ماهیت چرخه‌ای دارد و در عین حال بهترین ارز امن است.

این دوگانگی به این معنی است که در زمان‌های رشد اقتصادی قوی به‌ویژه زمانی که رشد از تورم پیشی می‌گیرد، نرخ‌های بهره واقعی مثبت است و تراز حساب‌های مالی و جاری بهبود می‌یابد دلار تمایل به افزایش پیدا می‌کند.

با این حال، در دوره‌های استرس شدید بازار و کمبود نقدینگی، نقش دلار به‌عنوان یک پناهگاه مهم می‌شود و ارزش آن را افزایش می‌دهد زیرا سرمایه‌گذاران به دنبال ثبات هستند.

انتظار می‌رود پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات آینده، چه جزئی یا کامل، تأثیر محدودی بر دلار آمریکا داشته باشد. طبق گفته بانک ABN AMRO، تحت یک دولت دموکراتیک، تورم احتمالاً کاهش می‌یابد، اما نرخ‌های سیاست ممکن است حتی سریع‌تر کاهش یابد و منجر به کاهش نرخ‌های واقعی شود که معمولاً برای یک ارز منفی است.

در حالی که وخامت جزئی در تراز مالی ممکن است مقداری فشار نزولی بر دلار وارد کند، پیش‌بینی می‌شود که تأثیر کلی آن ملایم باشد و منجر به دلار نسبتاً باثبات با نوسانات جزئی شود.

در مقابل، پیروزی جمهوری خواهان می‌تواند منجر به افزایش نوسانات دلار آمریکا شود. در ابتدا، دلار ممکن است افزایشی را تجربه کند که ناشی از انتظارات سیاست‌های تجاری سخت‌گیرانه‌تر است، مانند وضع تعرفه‌ها، که می‌تواند تراز تجاری را تقویت کند.

ترکیبی از تورم فزاینده و افزایش سریعتر نرخ بهره در مقایسه با سایر کشورها می‌تواند از قدرت دلار حمایت بیشتری کند.

با این حال، این افزایش اولیه احتمالاً موقتی است. با آشکار شدن اثرات اقتصادی گسترده‌تر این سیاست‌ها، دلار ممکن است در بلندمدت کاهش یابد.

در سناریویی که دولت جمهوری‌خواه تعرفه‌های گسترده را اعمال می‌کند سناریوی “ترامپ سخت” واگرایی بین سیاست‌های پولی آمریکا و اروپا می‌تواند یکی از بارزترین‌ها از زمان راه‌اندازی یورو در سال 1999 باشد.

این سناریو می‌تواند منجر به کاهش ارزش یورو نسبت به دلار شود و به طور بالقوه نرخ مبادله یورو/دلار آمریکا را به پایین‌تر از برابری برساند.

با این حال، با تثبیت احساسات بازار و شروع تاثیرگذاری پیامدهای منفی این سیاست‌ها بر اقتصاد، قدرت اولیه دلار می‌تواند معکوس شود و منجر به مرحله‌ای از ضعف قابل توجه دلار شود.

با توجه به طلا، این فلز گرانبها به طور سنتی به عنوان یک پناهگاه امن به ویژه در زمان عدم اطمینان اقتصادی در نظر گرفته شده است.

با این حال، پویایی بازار طلا در سال‌های اخیر، به‌ویژه با افزایش ETF‌های طلا، که طلا را بیشتر به یک دارایی سفته‌بازی تبدیل کرده است، به‌شدت تحت تأثیر جریان‌های سرمایه‌گذاری، حرکت دلار آمریکا و نرخ‌های بهره واقعی قرار گرفته است.

اگر دموکرات‌ها پیروز شوند، قیمت طلا می‌تواند به طور بسیار ملایمی حمایت شود، زیرا ما انتظار کاهش ملایم یا کاهش خنثی دلار و مقداری بازده واقعی پایین‌تر را داریم.

برعکس، پیروزی جمهوری‌خواهان، به ویژه پیروزی که منجر به اجرای تعرفه‌های گسترده شود، می‌تواند سناریوی پیچیده‌تری را برای طلا ایجاد کند.

در سال‌های اولیه چنین دولتی، افزایش تورم و افزایش نرخ‌های بهره می‌تواند دلار را تقویت کند و به طور بالقوه قیمت طلا را به زیر میانگین متحرک 200 روزه خود برساند، احتمالاً تا 2000 دلار در هر اونس.

با این حال، با محو شدن قدرت اولیه دلار و کاهش نرخ‌های بهره واقعی، طلا به احتمال زیاد دوباره رشد خواهد کرد و قیمت‌ها به طور بالقوه از بالاترین رقمی که در اوایل سال 2024 به دست آمده بود، فراتر خواهد رفت.

دیدگاه خود را درباره انتخابات آمریکا برای دلار آمریکا و قیمت طلا چه نتایجی به همراه خواهد داشت بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.