آرژانتین شمش‌های طلا را به خارج از کشور می‌فرستد تا از نظر مالی تأیید شوند

آرژانتین شمش‌های طلا را به خارج از کشور می‌فرستد تا از نظر مالی تأیید شوند
آنچه در این مقاله میخوانید

بانک مرکزی آرژانتین در هفته‌های اخیر بخشی از ذخایر طلای خود را به خارج از کشور ارسال کرده است تا برای استفاده مالی تأیید شود، که به گفته افرادی با اطلاعات کامل از این موضوع، می‌تواند به کشور انعطاف‌پذیری بسیار مورد نیاز را بدهد.

بر اساس گفته یکی از افراد که خواست نامش به عنوان کسی که اطلاعات خصوصی را مورد بحث قرار می‌دهد فاش نشود، طلا ممکن است در نهایت به عنوان وثیقه برای دریافت تأمین مالی استفاده شود. به گفته فرد دیگری، قبل از این اقدام، حدود نیمی از طلای آرژانتین در خزانه‌های داخلی و نیم دیگر در لندن نگهداری می‌شد.

مقامات بانک مرکزی آرژانتین، که به اختصار به عنوان  BCRA شناخته می‌شود، از اظهار نظر در این مورد خودداری کردند.

این مرجع پولی به طور جداگانه روز دوشنبه تأیید کرد که طلا را بین حساب‌های خود منتقل کرده است، که شامل حساب‌های داخلی و خارجی می‌شود. با این حال، این بانک نگفت چه مقدار از حدود ۵ میلیارد دلار طلای خود را به چه دلیلی و به کجا ارسال کرده است.

مقامات بانک همچنین گزارش‌هایی را که به گفته آن‌ها «غیرمسئولانه» بوده و درباره ارسال طلا به خارج منتشر شده است، مورد انتقاد قرار دادند و تأکید کردند که مدیریت ذخایر همیشه محرمانه نگه داشته شده است.

روزنامه Página 12 در تاریخ ۱۹ آگوست (۲۹ مرداد 1403) ویدئویی منتشر کرد که در آن یک کامیون با لوگوی بانک مرکزی آرژانتین (BCRA) در حال حرکت در بزرگراه دیده می‌شود و گزارش داد که این کامیون در مسیر فرودگاه بین‌المللی اصلی بوئنوس آیرس با ۲۵۰ میلیون دلار شمش طلا بوده است.

بانک مرکزی آرژانتین در هفته‌های اخیر بخشی از ذخایر طلای خود را به خارج از کشور ارسال کرده است تا برای استفاده مالی تأیید شود

این مانورهای مرتبط با طلا چالش‌های بلندمدتی را که رئیس‌جمهور آرژانتین خاویر میلی (Javier Milei) با آن‌ها مواجه است، برجسته می‌کند. ذخایر بین‌المللی به طرز خطرناکی پایین است و این موضوع توانایی وی در لغو کنترل‌های ارزی را محدود کرده و نگرانی سرمایه‌گذاران درباره توانایی دولت او در پرداخت بدهی‌هایش را افزایش داده است.

وزیر اقتصاد لوئیس کاپوتو (Luis Caputo) هفته گذشته اعلام کرد که دولت پرداخت بدهی‌های مربوط به ژانویه سال ۲۰۲۵ (دی ۱۴۰۳) را انجام خواهد داد، اما تا اوایل سال ۲۰۲۶ (۱۴۰۴) به دنبال تأمین مالی جدید بین‌المللی نخواهد بود.

مشخص نیست که کاپوتو (Caputo) و رئیس بانک مرکزی سانتیاگو بائوسیلی (Santiago Bausili) چگونه از طلایی که برای تأیید به خارج از کشور منتقل شده است، استفاده خواهند کرد. اما وزیر اقتصاد قبلاً اعلام کرده است که دولت در حال مذاکره برای یک وسیله خرید ویژه، یا توافقنامه ریپو (repo agreement) با بانک‌های تجاری است.

برای این که طلا برای استفاده مالی معتبر شناخته شود، باید مطابق با استانداردهای تعیین‌شده توسط انجمن بازار شمش لندن (London Bullion Market Association – LBMA) باشد. بر اساس وب‌سایت LBMA، پس از تأیید، شمش‌ها می‌توانند به‌طور آزادانه بین مؤسسات در این بازار معامله شوند.

بانک مرکزی آرژانتین بدهی‌هایی بیشتر از نقدینگی خود دارد، مشکلی که به عنوان ذخایر خالص منفی شناخته می‌شود. یک ترازنامه منفی برای مدت طولانی اعتماد سرمایه‌گذاران به پزو را تضعیف کرده و باعث شده بیشتر بدهی‌های حاکمیتی در سطح کمتر از ۶۰ سنت به ازای هر دلار باقی بمانند، هرچند از زمان به قدرت رسیدن میلی (Milei) در سال گذشته، این شرایط کمی بهبود یافته است. بر اساس گزارش کارگزاری محلی Portfolio Personal Inversiones، ذخایر خالص در حال حاضر حدود ۶.۹ میلیارد دلار منفی است.

بانک مرکزی قبلاً بخشی از طلای خود را در دوران ریاست فدریکو استورزنگر (Federico Sturzenegger) از ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ (۱۳۹۴ تا ۱۳۹۷) استفاده کرده بود. در آن زمان، این بانک عملیات آتی را انجام داد تا بازدهی از بخشی از ذخایر طلای خود کسب کند.

کاپوتو (Caputo) در یک مصاحبه در ماه جولای (تیر 1403) با شبکه تلویزیونی محلی LN+ از ارسال این فلز گران‌بها به خارج دفاع کرد. او گفت:

«اگر طلای شما در خارج باشد، می‌توانید بازدهی کسب کنید—و کشور نیاز دارد که بازدهی دارایی‌های خود را به حداکثر برساند.»

دیدگاه خود را درباره آرژانتین شمش‌های طلا را به خارج از کشور می‌فرستد تا از نظر مالی تأیید شوند بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.