ترکیه به دنبال پیوستن به بریکس برای تقویت نفوذ جهانی خود است

ترکیه به دنبال پیوستن به بریکس برای تقویت نفوذ جهانی خود است
آنچه در این مقاله میخوانید

گزارش شده است که ترکیه به طور رسمی درخواست پیوستن به بلوک اقتصادی بریکس (BRICS) را ارائه کرده است تا نفوذ جهانی خود را گسترش دهد و اتحادهای جدیدی فراتر از شرکای سنتی غربی خود ایجاد کند. در حالی که دولت رجب طیب اردوغان (Recep Tayyip Erdogan)، رئیس‌جمهور ترکیه، همچنان به ناتو متعهد است، تغییرات در چشم‌انداز ژئوپلیتیک را به عنوان فرصتی برای تقویت روابط با هر دو بلوک شرق و غرب در نظر می‌گیرد. اردوغان بر اهمیت روابط بین‌المللی متعادل تأکید کرد.

ترکیه به دنبال پیوستن به بریکس برای گسترش نفوذ جهانی و ایجاد اتحادهای جدید است

ترکیه به طور رسمی درخواست پیوستن به بریکس، بلوکی از کشورهای بزرگ بازارهای نوظهور، را ارائه کرده است، چون این کشور به دنبال افزایش نفوذ جهانی خود و ایجاد اتحادهای جدید فراتر از شرکای سنتی غربی خود است. به گزارش خبرگزاری تاس (Tass) در این هفته، این خبر از سوی افرادی آگاه از این موضوع اعلام شده است.

رجب طیب اردوغان (Recep Tayyip Erdogan)، رئیس‌جمهور ترکیه، در سخنرانی آخر هفته خود در استانبول بر اهمیت ایجاد روابط بین‌المللی متعادل تأکید کرد. او اظهار داشت: «اگر ترکیه روابط خود را به طور همزمان با شرق و غرب بهبود بخشد، این کشور می‌تواند به کشوری قوی، مرفه، معتبر و مؤثر تبدیل شود. هر روش دیگری به ترکیه سود نخواهد رساند، بلکه به آن آسیب خواهد زد.» او همچنین تأکید کرد:

«آن چنان که برخی ادعا می‌کنند، ما مجبور نیستیم بین اتحادیه اروپا و سازمان همکاری شانگهای یکی را انتخاب کنیم. برعکس، ما باید روابط خود را با هر دوی این سازمان‌ها و دیگر سازمان‌ها بر اساس برد-برد توسعه دهیم.»

رجب طیب اردوغان

دولت رجب طیب اردوغان (Recep Tayyip Erdogan) تغییرات در چشم‌انداز ژئوپلیتیک را فرصتی برای تقویت روابط با کشورهای شرقی و غربی می‌بیند، در حالی که همچنان به تعهدات خود نسبت به ناتو پایبند است. این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که ترکیه از عدم پیشرفت در تلاش‌های چندین دهه خود برای پیوستن به اتحادیه اروپا ناراضی است. سینان اولگن (Sinan Ülgen)، رئیس اندیشکده EDAM مستقر در استانبول، اظهار داشت: «این استراتژی آنکارا برای جایگزینی غرب نیست، بلکه استراتژی‌ای است برای تقویت روابط با قدرت‌های غیرغربی در زمانی که هژمونی ایالات متحده در حال افول است.»

بریکس که شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است، اخیراً ایران، امارات متحده عربی، اتیوپی و مصر را به عضویت خود اضافه کرده است. احتمال گسترش بیشتر این گروه، با ترکیه به عنوان یکی از نامزدها، قرار است در یک نشست در کازان روسیه در ماه اکتبر مورد بحث قرار گیرد.

نظر شما در مورد تصمیم ترکیه برای عضویت در بریکس با حفظ اتحاد با کشورهای غربی چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره ترکیه به دنبال پیوستن به بریکس برای تقویت نفوذ جهانی خود است بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.