صادرات محصولات پتروشیمی ایران در 5 ماه ابتدایی امسال 12.8 درصد افزایش یافت

صادرات محصولات پتروشیمی ایران در 5 ماه ابتدایی امسال 12.8 درصد افزایش یافت
آنچه در این مقاله میخوانید

به گفته محمد رضوانی‌فر، رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران (IRICA)، ارزش صادرات محصولات پتروشیمی ایران در پنج ماهه نخست سال جاری خورشیدی (۲۰ مارس تا ۲۱ آگوست) نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲.۸ درصد افزایش یافته است.

رضوانی‌فر اعلام کرد که ایران در این دوره پنج ماهه ۲۴.۵ میلیون تن محصولات پتروشیمی به ارزش ۹.۸ میلیارد دلار صادر کرده است که همچنین نشان‌دهنده ۱۲.۵ درصد رشد از نظر وزن نسبت به سال گذشته است.

رئیس شرکت ملی پتروشیمی ایران (NPC) گفته است که تولید پتروشیمی کشور در سال جاری خورشیدی (پایان در اواخر اسفند ۱۴۰۳) به ۸۰ میلیون تن خواهد رسید.

مرتضی شاه‌میرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، با اشاره به این که یکی از اهداف اصلی وزارت نفت در سال جاری تأمین پایدار خوراک برای مجتمع‌های پتروشیمی بوده است، میزان صادرات پتروشیمی کشور در سال گذشته خورشیدی (که در ۲۹ اسفند به پایان رسید) را ۳۰ میلیون تن اعلام کرد.

در ماه می، احمد مهدوی ابهری، مدیرکل انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی (APIC)، اعلام کرد که تولید پتروشیمی ایران در دو سال گذشته ۱۵ میلیون تن افزایش یافته است.

ابهری میزان تولید فعلی پتروشیمی کشور را ۸۲ میلیون تن اعلام کرد.

او گفت که تولید پتروشیمی ایران قبل از روی کار آمدن رئیس‌جمهور ابراهیم رئیسی در آگوست سال ۲۰۲۱، ۶۷ میلیون تن بود.

این مقام همچنین خاطرنشان کرد که صنعت پتروشیمی ایران در این مدت ۱۴۳,۰۰۰ شغل مستقیم ایجاد کرده است.

وی رشد فعلی صنعت پتروشیمی ایران را ۴۰.۶ درصد اعلام کرد که نسبت به ۲۷.۵ درصد در برنامه سوم توسعه پنج ساله کشور بهبود یافته است.

پیشتر در ماه آوریل، مرتضی شاه‌میرزایی اعلام کرد که شرکت ملی پتروشیمی ایران قصد دارد تا پایان سال جاری خورشیدی ۱۳ پروژه جدید پتروشیمی را تکمیل کند تا تولید پتروشیمی کشور را بیشتر افزایش دهد.

به گفته این مقام مسئول، یکی از استراتژی‌های صنعت پتروشیمی در سال «جهش تولید با مشارکت مردم» راه‌اندازی ۱۲ پروژه جدید پتروشیمی تا پایان سال ۱۴۰۳ و استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود است.

او اظهار داشت که تکمیل این ۱۲ پروژه پتروشیمی تا پایان سال جاری تأثیر قابل توجهی بر رشد تولید و توسعه اقتصادی کشور خواهد داشت.

رئیس شرکت ملی پتروشیمی (NPC) پیشتر ظرفیت تولید پتروشیمی کشور را بیش از ۹۲ میلیون تن اعلام کرده بود و گفت:

«امروز در بخش‌های اصلی پتروشیمی، از جمله محصولات و تجهیزات، تقریباً خودکفا هستیم.»

او همچنین اعلام کرد که صنعت پتروشیمی ایران ۲۸ درصد از ظرفیت پتروشیمی منطقه و ۲.۷ درصد از ظرفیت پتروشیمی جهان را به خود اختصاص داده است.

صنعت پتروشیمی نقش حیاتی در اقتصاد غیرنفتی ایران ایفا می‌کند، به‌طوری که صادرات پتروشیمی دومین منبع درآمد کشور پس از صادرات نفت خام است. صادرات پتروشیمی هم‌اکنون تقریباً ۳۳ درصد از صادرات غیرنفتی کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

به گفته شاه‌میرزایی، این شرکت قصد دارد ظرفیت تولید سالانه پتروشیمی خود را طی ۱۰ سال آینده به ۲۰۰ میلیون تن افزایش دهد.

دیدگاه خود را درباره صادرات محصولات پتروشیمی ایران در 5 ماه ابتدایی امسال 12.8 درصد افزایش یافت بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.