اقتصاد اروپا باید با چالش‌های جنگ در اوکراین و حفظ روابط تجاری با چین روبرو شود

اقتصاد اروپا باید با چالش‌های جنگ در اوکراین و حفظ روابط تجاری با چین روبرو شود
آنچه در این مقاله میخوانید

پائولو جنتیلونی، عضو اتحادیه اروپا، می‌گوید اقتصاد اروپا باید با چالش‌های جنگ در اوکراین و حفظ روابط تجاری با چین روبرو شود. جنتیلونی در مصاحبه‌ای با CNBC گفت: اقتصاد اتحادیه اروپا به طور کلی رشد ضعیفی داشت.

پائولو جنتیلونی، کمیسر اقتصادی اروپا که در حال خروج است، روز شنبه گفت که اتحادیه اروپا با موفقیت از پیش‌گویی‌های وحشتناک که اقتصادش را در سال‌های اخیر تهدید می‌کرد اجتناب کرده است، اما همچنان باید با جنگ روسیه در اوکراین و روابط تجاری ضعیف با چین مقابله کند.

جنتیلونی که نخست وزیر سابق ایتالیا بود، از دسامبر 2019 به عنوان کمیسر اقتصاد اروپا در زمان ریاست اورسولا فون در لاین، رئیس اتحادیه اروپا خدمت کرده است. کمیسیون اروپا مسئول استراتژی اقتصادی و قانون 20 کشور منطقه یورو مانند تعرفه‌ها است در حالی که بانک مرکزی اروپا بر سیاست‌های پولی و نرخ بهره منطقه نظارت دارد.

اقتصاد در حال رشد است، به کندی، اما در حال رشد. و خطرات اختلافات بین اتحادیه اروپا، که در زمان وقوع همه‌گیری بسیار زیاد بود، بسیار محدود است.

پس از شیوع مجدد کووید-19، اروپا با بحران هزینه زندگی و محیط تورم بالا که با تهاجم روسیه در فوریه 2022 به اوکراین و محدودیت عرضه انرژی پس از تحریم‌ها علیه مسکو تشدید شده است، دست و پنجه نرم می‌کند.

اقتصاد منطقه یورو در نیمه اول سال جاری گسترش یافته است، به طوری که ارقام اولیه رشد تولید ناخالص داخلی بهتر از حد انتظار 0.3 درصد را در سه ماه منتهی به پایان ژوئن در مقایسه با سه ماهه قبل نشان می‌دهد.

کمیسیون اروپا در نظرات خود پیش‌بینی کرد که تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا در سال 2024 به میزان 1 درصد و در منطقه یورو 0.8 درصد افزایش خواهد یافت که به ترتیب رشد 1.6 و 1.4 درصدی در این دو منطقه در سال 2024 خواهد بود. در آن زمان، کمیسیون رشد چشمگیر ناشی از تسریع مصرف خصوصی، کاهش تورم و بازار کار قوی داشت اما همچنین خطرات ژئوپلیتیکی گسترده‌تر در میان درگیری‌های جاری در اوکراین و خاورمیانه آن را تهدید می‌کرد.

در بحبوحه کاهش تورم، بانک مرکزی اروپا در ژوئن اولین گام را برای تسهیل سیاست پولی از سال 2019 برداشت و نرخ کلیدی بانک مرکزی را به 3.75 درصد کاهش داد که از رکورد 4 درصدی که از سپتامبر 2023 تاکنون بود، کاهش یافت.

با نگاهی به آینده، اروپا اکنون باید طوفان دوگانه انتخابات فراخوانی در شریک تجاری کلیدی ایالات متحده در ماه نوامبر و اصطکاک در روابط تجاری خود با چین را پشت سر بگذارد. اتحادیه اروپا پس از تصمیم این اتحادیه در ژوئن برای اعمال تعرفه‌های بالاتر بر واردات خودروهای برقی چینی که به شدت از یارانه‌های ناعادلانه سود می‌برند و تهدید آسیب اقتصادی برای تولیدکنندگان خودروهای برقی در اروپا ایجاد می‌کند، در تیررس پکن قرار گرفته است.

جنتیلونی روز شنبه تاکید کرد که دیپلماسی تجاری با چین و جنگ در اوکراین باید در راس چالش‌های پیش روی کمیسیون جدید قرار گیرد و این نگرانی‌های مبرم‌تر از ظهور یک دولت بالقوه دوم ایالات متحده تحت ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ است.

اتحادیه اروپا باید از اوکراین حمایت کند، درهای تجارت بین‌الملل را باز نگه دارد و همچنین نبوغ خود را در روابط تجاری با چین کنار بگذارد. جنتیلونی خاطرنشان کرد: اما این بدان معنا نیست که ما می‌توانیم این ایده را بپذیریم که تجارت بین‌المللی و قوانین تجارت بین‌المللی پایان یافته است.

دیدگاه خود را درباره اقتصاد اروپا باید با چالش‌های جنگ در اوکراین و حفظ روابط تجاری با چین روبرو شود بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.