تصمیم بانک مرکزی اروپا بر کاهش نرخ بهره

تصمیم بانک مرکزی اروپا بر کاهش نرخ بهره
آنچه در این مقاله میخوانید

معامله‌گران به طور گسترده‌ای انتظار کاهش نرخ بهره در نشست 17-18 سپتامبر فدرال رزرو و همچنین در نشست این هفته بانک مرکزی اروپا را دارند. تورم منطقه یورو کاهش یافته است.

ارقام سرفصل در ماه آگوست با 2.2 درصد به پایین‌ترین حد خود در سه سال اخیر رسید، در حالی که برعکس، تورم اصلی همچنان در 2.8 درصد افزایش یافته است و قیمت خدمات این معیار را افزایش می‌دهد.

بانک مرکزی اروپا روز پنجشنبه قرار است تنها چند روز پیش از آغاز چرخه کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا، دوباره نرخ بهره را 25 واحد کاهش دهد.

معامله‌گران به طور گسترده‌ای انتظار کاهش نرخ بهره در نشست 17-18 سپتامبر فدرال رزرو و همچنین در نشست این هفته بانک مرکزی اروپا را دارند.

هولگر اشمیدینگ، اقتصاددان ارشد بانک برنبرگ، در ایمیلی به مشتریانش به CNBC گفت: کاهش نرخ در این پنجشنبه باید تا حد زیادی غیر قابل بحث باشد.

تقریباً همه سخنرانان اخیر بانک مرکزی اروپا تأیید کرده‌اند که مایل به کاهش نرخ هستند. حتی یواخیم ناگل، رئیس بوندس‌بانک، که معمولاً به عنوان یکی از شاهین‌های شورای بانک مرکزی اروپا شناخته می‌شود، اعلام کرده است که از این کاهش حمایت می‌کند مگر اینکه شواهد بر خلاف آن باشد.

در ماه ژوئیه، بانک مرکزی اروپا پس از کاهش چشمگیر در ژوئن، نرخ‌های بهره را با رای اتفاق آرا بدون تغییر باقی گذاشت.

نرخ بهره کلیدی بانک مرکزی اروپا که به قیمت‌گذاری انواع وام‌ها و وام‌های مسکن در سراسر بلوک کمک می‌کند پس از سال‌ها افزایش تهاجمی در حال حاضر 3.75 درصد است.

تورم در منطقه یورو از آن زمان کاهش بیشتری یافته است. ارقام سرفصل در ماه آگوست با 2.2 درصد به پایین‌ترین حد خود در سه سال اخیر رسیدند، در حالی که برعکس، تورم اصلی همچنان در 2.8 درصد افزایش یافته است و بخش خدمات این معیار را افزایش داده است.

اکثر تحلیلگران انتظار دارند که بانک مرکزی اروپا در ماه اکتبر با نشست سیاستگذاران در لیوبلیانا، اسلوونی، متوقف شود. اگرچه، این احتمال وجود دارد که بانک تصمیم به کاهش زودتر بگیرد زیرا بالا نگه داشتن نرخ‌ها خطرات ذاتی دارد.

در حال حاضر، به نظر می‌رسد که اجماع در شورای حاکم ECB به سمت خوش‌بینی بیشتر حرکت کرده است که این بانک در مسیر درستی برای بازگرداندن تورم به هدف 2 درصد قرار دارد.

در واقع، برخی آشکارا درباره اینکه آیا کاهش سریع‌تر مناسب است یا خیر، فکر کرده‌اند، که برجسته‌ترین آنها اقتصاددان ارشد بانک مرکزی اروپا، فیلیپ لین است.

در سمپوزیوم اقتصادی جکسون هول فدرال رزرو کانزاس سیتی در ماه گذشته، او گفت که بازگشت به هدف هنوز مطمئن نیست اما افزود که به طور مساوی بانک مرکزی اروپا باید اطمینان حاصل کند که تورم در صورت رسیدن به آن 2 درصد باقی می‌ماند.

او همچنین اشاره کرد که اگر بانک مرکزی اروپا نرخ‌ها را برای مدت طولانی بیش از حد بالا نگه دارد، خطر تورم مزمن زیر سطح هدف وجود دارد.

دیدگاه خود را درباره تصمیم بانک مرکزی اروپا بر کاهش نرخ بهره بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.