قیمت نفت خام در حال سقوط است

قیمت نفت خام در حال سقوط است
آنچه در این مقاله میخوانید

بازارهای نفت خام تحت فشار نزولی فزاینده‌ای قرار دارند و سقوط قیمت‌ها نشان‌دهنده ضعف بیشتر در آینده است. تحلیلگران BCA Research در یادداشتی عوامل موثر در سقوط اخیر قیمت نفت را علامت‌گذاری می‌کنند و نشان می‌دهند که بدترین وضعیت ممکن است تمام نشده باشد.

به سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود که قرار گرفتن در معرض نفت خود را کاهش دهند، زیرا عوامل بنیادی بازار نشان می‌دهد که قیمت‌ها طی شش تا نه ماه آینده به کاهش خود ادامه خواهند داد. یکی از عوامل اصلی کاهش قیمت نفت خام، تجدید نظر نزولی در پیش‌بینی تقاضای جهانی است.

سازمان‌های بزرگ از جمله آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده (EIA) و اوپک، همگی پیش‌بینی مصرف نفت خود را برای سال‌های 2024 و 2025 کاهش داده‌اند.

این نشان دهنده تغییر در احساسات نسبت به پیش‌بینی‌های قبلی و خوش بینانه‌تر است. علاوه بر این، بانک‌های برجسته وال استریت مانند گلدمن ساکس، مورگان استنلی و سیتی همگی اهداف قیمت نفت برنت خود را کاهش داده‌اند.

این بدبینی توسط داده‌های تقاضای ضعیف‌تر از حد انتظار پشتیبانی می‌شود. در نیمه اول سال 2024، رشد مصرف جهانی نفت به پایین‌ترین سطح خود از سال 2020 رسید که عمدتاً ناشی از کاهش فعالیت اقتصادی و کاهش تقاضا از سوی بازارهای کلیدی، به ویژه چین است.

کاهش واردات نفت خام چین در ماه اوت، که 7 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است، نگرانی‌ها در مورد تقاضای جهانی را تشدید کرده است.

در حالی که تقاضا در حال ضعیف شدن است، پویایی سمت عرضه نیز در کاهش قیمت‌ها نقش داشته است. تولید کشورهای خارج از اوپک، مانند برزیل، کانادا و ایالات متحده، بیش از جبران کاهش تولید اوپک پلاس، افزایش یافته است.

افزایش 1.5 میلیون بشکه ای در روز از این کشورهای غیراوپک، کاهش 1.2 میلیون بشکه در روز تولید اوپک پلاس را تحت‌الشعاع قرار داده است.

نتیجه، صاف شدن منحنی آتی نفت بوده است که نشان‌دهنده کاهش اشتیاق برای قراردادهای کوتاه مدت است. تفاوت قیمت بین تحویل فوری و آتی کاهش یافته است که منعکس‌کننده نگرانی‌های فزاینده بازار در مورد مازاد عرضه در مواجهه با کاهش تقاضا است. در حالی که چشم‌انداز قیمت نفت خام نزولی است، احتمال جهش کوتاه مدت وجود دارد.

مدیران پولی موقعیت‌های خرید خود را در نفت کاهش داده‌اند و سود خالص در نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت (WTI) به پایین‌ترین حد خود رسیده است.

از لحاظ تاریخی، چنین پوزیشن‌های خرید خالص پایین با افزایش قیمت‌ها همراه بوده‌اند که احتمال بازگشت کوتاه مدت را افزایش می‌دهد.

با این حال، BCA Research تأکید می‌کند که هر افزایش احتمالی احتمالاً کوتاه خواهد بود. تحلیلگران می‌گویند: حتی در مواردی که قیمت‌ها افزایش یافت، میانگین 23 روز رالی نسبتاً کوتاه است.

عدم وجود کاتالیزورهای بنیادی قوی برای رشد پایدار تقاضا بیشتر از این دیدگاه حمایت می‌کند که هر گونه بهبود قیمت موقتی خواهد بود.

از منظر چرخه‌ای، مسیر کمترین مقاومت برای قیمت نفت به سمت نزول باقی می‌ماند. از نظر تاریخی، قیمت نفت در طول سه ماهه چهارم کاهش می‌یابد، دوره‌ای که با کاهش تقاضا پس از فصل رانندگی تابستان مشخص شده است.

پالایشگاه‌ها معمولاً در این مدت تعمیر و نگهداری انجام می‌دهند که منجر به افزایش ذخایر نفت خام می‌شود که فشار نزولی بیشتری بر قیمت‌ها وارد می‌کند.

کاهش قیمت رسمی فروش آرامکوی عربستان سعودی (OSP) برای خریداران آسیایی به پایین‌ترین حد در سه سال اخیر، سیگنال منفی دیگری برای چشم‌انداز تقاضا است.

BCA توصیه می‌کند که سرمایه‌گذاران باید قرار گرفتن در معرض نفت خام خود را کاهش دهند، به ویژه در یک افق شش تا نه ماهه.

در حالی که افزایش‌های کوتاه‌مدت ناشی از عوامل فنی ممکن است، انتظار می‌رود که زودگذر باشند و زمانی که این رالی‌ها شتاب خود را از دست بدهند، قیمت‌ها احتمالاً به مسیر نزولی خود باز خواهند گشت.

تحقیقات BCA همچنین اثربخشی محدود تلاش‌های اوپک پلاس برای ایجاد ثبات در بازار را نشان می‌دهد. حتی اگر اوپک پلاس کاهش تولید خود را تمدید کند، ممکن است برای جلوگیری از مازاد نفت در سال 2025 کافی نباشد.

دیدگاه خود را درباره قیمت نفت خام در حال سقوط است بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.