پلت‌فرم‌های پرداخت بریکس (BRICS) به‌عنوان جایگزین دلار آمریکا شتاب بیشتری می‌گیرند

پلت‌فرم‌های پرداخت بریکس (BRICS) به‌عنوان جایگزین دلار آمریکا شتاب بیشتری می‌گیرند
آنچه در این مقاله میخوانید

به گفته سرگئی لاوروف (Sergey Lavrov)، وزیر امور خارجه روسیه، پلتفرم‌های پرداخت جدید بریکس (BRICS)، که جایگزینی برای دلار آمریکا و یورو ارائه می‌دهند، توجه جهانی را به خود جلب کرده‌اند. این سیستم‌ها به کشورهای مختلف امکان می‌دهند تا فعالیت‌های اقتصادی خود را بدون وابستگی به ارزهایی که به ‌عنوان ابزارهای سیاسی توسط قدرت‌های غربی استفاده می‌شوند، انجام دهند. این مقام روسی به افزایش علاقه به این پلتفرم‌ها به‌عنوان راهی برای دور زدن تحریم‌های ایالات متحده و غرب اشاره کرد و گفت که چندین کشور به طرح‌های بریکس پیوسته‌اند تا به دنبال استقلال مالی باشند.

سیستم‌های پرداخت بریکس توجه جهانی را به عنوان جایگزین‌هایی برای دلار جلب می‌کنند

سرگئی لاوروف (Sergey Lavrov)، وزیر امور خارجه روسیه، روز دوشنبه گفت که پلتفرم‌های پرداخت جایگزین بریکس (بریکس) برای دلار و یورو مورد توجه کشورهای بیشتری قرار گرفته‌اند. او این اظهارات را در یک کنفرانس خبری پس از مذاکرات با بدر عبدالعاطی (Badr Abdelatty)، وزیر امور خارجه مصر، بیان کرد. به نقل از تاس (Tass)، لاوروف گفت:

«بسیاری جذب این واقعیت شده‌اند که پلتفرم‌های پرداختی در داخل بریکس در حال توسعه هستند که به کشورها امکان تجارت، سرمایه‌گذاری و انجام دیگر عملیات‌های اقتصادی را بدون وابستگی به ارزهایی مانند دلار و یورو، که توسط برخی به عنوان سلاح استفاده می‌شوند، می‌دهد.»

کشورهای عضو اتحادیه بریکس در حال ایجاد پلتفرم‌های پرداختی هستند تا وابستگی به سیستم‌های تحت کنترل غرب مانند دلار و سوئیفت (SWIFT) را کاهش دهند. طرح‌های کلیدی شامل بریکس پی (BRICS Pay)، بریکس بریج (BRICS Bridge)، سیستم SPFS روسیه و یک سیستم پیشنهادی پیام‌رسانی مالی بریکس است. همچنین این کشورها در حال ترویج پلتفرم‌های ارز محلی برای تسویه‌های تجاری دوجانبه با استفاده از ارزهای ملی هستند. بلوک اقتصادی بریکس، که در ابتدا شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی بود، اخیراً با پذیرفتن کشورهای آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات متحده عربی خود را گسترش داده است.

لاوروف تأکید کرد که این سیستم‌های پرداخت به کشورها اجازه می‌دهند تا اقتصادهای خود را به‌طور مستقل‌تر مدیریت کنند و ریسک تحریم‌ها از سوی ایالات متحده و متحدانش را کاهش دهند. او گفت که این تغییر ناشی از استفاده فزاینده از ارزهای غربی به‌عنوان ابزارهای سیاسی است و به نگرانی‌های فزاینده در میان کشورها درباره تهدید تحریم‌ها اشاره کرد. او با بیان این که هیچ‌کس نمی‌خواهد خود را در چنین وضعیتی ببیند، هشدار داد:

«همه متوجه هستند که هر کسی ممکن است با تحریم‌های ایالات متحده یا سایر تحریم‌های غربی مواجه شود.»

او بار دیگر تأکید کرد که پلتفرم‌های پرداخت بریکس یک راه‌حل قابل قبول برای کشورهایی ارائه می‌دهند که به دنبال کاهش مواجهه با ریسک‌های ژئوپلیتیک و حفظ استقلال در معاملات مالی خود هستند.

نظر شما در مورد پلتفرم‌های پرداخت بریکس که جایگزین‌هایی برای دلار و یورو آمریکا ارائه می‌دهند، چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره پلت‌فرم‌های پرداخت بریکس (BRICS) به‌عنوان جایگزین دلار آمریکا شتاب بیشتری می‌گیرند بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.