کمیسیون بورس و اوراق بهادار علیه پلتفرم‌های رمزارز جعلی اقدام می‌کند که با استفاده از رسانه‌های اجتماعی سرمایه‌گذاران را فریب می‌دهند

کمیسیون بورس و اوراق بهادار علیه پلتفرم‌های رمزارز جعلی اقدام می‌کند که با استفاده از رسانه‌های اجتماعی سرمایه‌گذاران را فریب می‌دهند
آنچه در این مقاله میخوانید

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) دو کلاهبرداری سرمایه‌گذاری رمزارزی را هدف قرار داده است که پلتفرم‌های نانوبیت (Nanobit) و کوین‌دبلیو۶ (Coinw6) را شامل می‌شود. این طرح‌ها با استفاده از روابط جعلی برای فریب قربانیان از طریق شبکه‌های اجتماعی، میلیون‌ها دلار از سرمایه‌گذاران بی‌خبر به سرقت برده‌اند. این اتهامات اولین اقدامات اجرایی کمیسیون بورس و اوراق بهادار علیه چنین کلاهبرداری‌هایی را نشان می‌دهد.

مقابله با کلاهبرداری‌های رمزارزی توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار در آخرین اقدام اجرایی

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) روز سه‌شنبه چندین نهاد و فرد را در ارتباط با دو کلاهبرداری سرمایه‌گذاری مبتنی بر روابط که به پلتفرم‌های جعلی رمزارزی نانوبیت (Nanobit) و کوین‌دبلیو۶ (Coinw6) مربوط می‌شود، متهم کرد. متهمان به استفاده از اپلیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعی مانند واتس‌اپ (Whatsapp)، لینکدین (Linkedin)، و اینستاگرام (Instagram) برای فریب سرمایه‌گذاران و سپس سوءاستفاده از وجوه آن‌ها متهم شده‌اند. این نهاد نظارتی اعلام کرد: “این اتهامات اولین اقدامات اجرایی کمیسیون بورس و اوراق بهادار است که این نوع کلاهبرداری‌ها را هدف قرار می‌دهد”.

به گفته گربیر اس. گروال (Gurbir S. Grewal)، مدیر بخش اجرایی کمیسیون بورس و اوراق بهادار، “کلاهبرداری‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر روابط، از جمله آن‌هایی که مربوط به سرمایه‌گذاری در دارایی‌های رمزنگاری‌شده هستند، برای سرمایه‌گذاران خرده‌فروش خطر فاجعه‌باری به همراه دارند، و این تهدید به سرعت در حال افزایش است چون این نوع کلاهبرداری‌ها میان کلاهبرداران محبوب‌تر می‌شوند.” طبق شکایت، شرکت‌کنندگان در طرح نانوبیت، از اکتبر ۲۰۲۳ تا ژوئن ۲۰۲۴، خود را به‌عنوان کارشناسان مالی در واتس‌اپ معرفی کردند تا سرمایه‌گذاران را به یک پلتفرم جعلی معامله‌گری رمزارز جذب کنند و بیش از ۲ میلیون دلار را به سرقت ببرند. گروال افزود:

“در این دو مورد، ما ادعا می‌کنیم که کلاهبرداران اکوسیستم‌های جعلی رمزارزی ایجاد کردند که اطلاعات نادرست به سرمایه‌گذاران نمایش می‌داد.”

در دومین پرونده، از جولای ۲۰۲۲ تا دسامبر ۲۰۲۳، شرکت‌کنندگان در پلتفرم کوین‌دبلیو۶ (Coinw6) از شبکه‌های اجتماعی برای ایجاد روابط عاشقانه با قربانیان استفاده کردند و در نهایت آن‌ها را متقاعد کردند تا در محصولات جعلی رمزارز سرمایه‌گذاری کنند. این نهاد رگولاتور اوراق بهادار توضیح داد:

“هنگامی که سرمایه‌گذاران تلاش کردند سود خود را برداشت کنند، ظاهراً کلاهبرداران درخواست پرداخت‌های اضافی برای مالیات یا هزینه‌ها کردند، و به سرمایه‌گذاران گفتند که دارایی‌های رمزارزی آن‌ها به عنوان بخشی از یک تحقیق قانونی مسدود شده است، یا تلاش کردند با استفاده از ارتباطات عاشقانه‌ای که در واتس‌اپ داشتند، از آن‌ها باج‌گیری کنند.”

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) علیه هر دو طرح شکایت کرده و به دنبال اِعمال جریمه‌های مدنی و صدور دستورهای دائمی است. گروال تأکید کرد: “ادعاهای ما به‌عنوان یادآوری برای عموم عمل می‌کند تا نسبت به کلاهبرداری‌های احتمالی که شامل فرصت‌های سرمایه‌گذاری تبلیغ‌شده توسط غریبه‌ها در شبکه‌های اجتماعی است، بیشتر هوشیار باشند.”

نظر شما در مورد مقابله با این کلاهبرداری‌های رمزارزی توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار چیست؟ آیا مردم به راحتی فریب روابط آنلاین را می‌خورند؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره کمیسیون بورس و اوراق بهادار علیه پلتفرم‌های رمزارز جعلی اقدام می‌کند که با استفاده از رسانه‌های اجتماعی سرمایه‌گذاران را فریب می‌دهند بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.