رقابت انتخاباتی ایالات متحده: آیا طلا در تمام سناریوها برنده خواهد بود؟

رقابت انتخاباتی ایالات متحده: آیا طلا در تمام سناریوها برنده خواهد بود؟
آنچه در این مقاله میخوانید

عملکرد قوی اخیر طلا، با رشد 20 درصدی از ابتدای سال و رسیدن به سطح بالای 2,531.75 دلار آمریکا در ماه آگوست، تحت تأثیر ترکیبی از عواملی بوده که آن را به یک سرمایه‌گذاری جذاب تبدیل کرده است. دلایل متعددی وجود دارد که محیط پس از انتخابات می‌تواند همچنان از قیمت طلا حمایت کند، که تا اوایل سپتامبر امسال به راحتی شاخص‌های S&P 500 و Nasdaq 100 را پشت سر گذاشته است. تا 10 سپتامبر، قیمت طلا بیش از 21 درصد رشد کرده، در حالی که شاخص S&P 500 تنها کمی کمتر از 15 درصد و شاخص Nasdaq 100 حدود 12.5 درصد رشد داشته‌اند.

در اینجا، به برخی از دلایلی اشاره می‌کنیم که باعث افزایش قیمت طلا، قبل و بعد از انتخابات شده‌اند و می‌توانند باعث ادامه عملکرد قوی آن در طول زمان پیش‌بینی‌شده تا یک سال یا بیشتر شوند.

  • سیاست مالی بی‌رویه. عدم اطمینان پیرامون انتخابات ریاست‌جمهوری آتی ایالات متحده باعث نگرانی شدید در مورد مسیر سیاست مالی و ثبات کلی بازار شده است. ابتدا ترامپ (Trump) و سپس بایدن (Biden) بدون توجه به پیامدها، کسری بودجه فدرال را در دوره‌های خوب و به‌ ویژه در دوره‌های بد (واکنش به پاندمی) افزایش دادند، به طوری که بدهی آمریکا به بالای 120 درصد از تولید ناخالص داخلی رسید. به نظر نمی‌رسد که هیچ‌ کدام از احزاب در جهت سیاست‌های ریاضتی مالی گام بردارند، که این امر خطر افزایش تورم را بالا می‌برد، و این برای طلا مثبت است.

ترامپ خواهان کاهش مالیات‌ها بدون برنامه‌ای معتبر برای کاهش هزینه‌هاست، در حالی که هریس (Harris) پیشنهادهایی برای سیاست‌های مالیاتی جدید ارائه کرده و مایل است برنامه‌های گسترده مالی بایدن را ادامه دهد. هر کدام از دولت‌ها در شرایط رکود اقتصادی به ناچار کسری بودجه را افزایش خواهند داد. حتی اگر رئیس‌جمهور هریس یا ترامپ با کنگره‌ای تقسیم‌شده، یعنی بن‌بست سیاسی، روبرو شود، این بدان معناست که فدرال رزرو باید تلاش بیشتری کند و سیاست‌های انبساطی بیشتری را اجرا کند.

  • جذابیت کلی به عنوان دارایی امن. طلا به‌طور سنتی در زمان‌های بحرانی به عنوان یک دارایی امن شناخته شده است و اگر در مسیر رکود قرار گرفته باشیم، ممکن است به پایان دوره شگفت‌انگیز رشد سهام نزدیک شویم. بازار اوراق قرضه و «خروج از وارونگی» اخیر آن این موضوع را نشان می‌دهد. خروج از وارونگی زمانی رخ می‌دهد که سود اوراق کوتاه‌مدت نسبت به اوراق بلندمدت کاهش می‌یابد، چون فعالان بازار انتظار دارند که فدرال رزرو نرخ بهره را کاهش دهد.
  • کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو. همان‌طور که اشاره شد، چه به سمت کاهش جزئی رشد اقتصادی یا رکود کامل پیش برویم، تصمیمات سیاست پولی فدرال رزرو ایالات متحده نقش مهمی در تعیین مسیر طلا خواهد داشت. یک چرخه کاهش نرخ بهره از این ماه و در نشست کمیته فدرال بازار آزاد (FOMC) در 18 سپتامبر (28 شهریور) آغاز می‌شود و محیط نرخ بهره پایین‌تر احتمالاً جذابیت طلا را افزایش خواهد داد، به ‌ویژه اگر فدرال رزرو بیش از انتظار در ماه‌های آتی نرخ‌ها را کاهش دهد. کاهش نرخ‌ها هزینه فرصت نگهداری دارایی‌های بدون سوددهی مانند طلا را کاهش می‌دهد و آن را برای سرمایه‌گذاران جذاب‌تر می‌کند. به‌طور تاریخی، طلا در دوره‌های کاهش نرخ بهره عملکرد خوبی داشته است.
  • مسائل ژئوپولیتیک و «فاصله گرفتن از دلار». علاوه بر این، محیط گسترده‌تر جهانی – که با تنش‌های ژئوپولیتیک، تلاش‌ها برای فاصله گرفتن از دلار توسط بانک‌های مرکزی، و عدم اطمینان اقتصادی مشخص شده است – همچنان تقاضا برای طلا را تقویت می‌کند. به‌ویژه، خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی و تقاضای بالای خرده‌فروشی در بازارهای کلیدی مانند چین به حفظ روند صعودی این فلز درخشان کمک کرده است، چون سرمایه‌گذاران به دنبال ثبات در شرایط اقتصادی ناپایدار هستند. اگر ترامپ پیروز شود و تهدیدات بزرگ تعرفه‌ای خود را اجرا کند، ممکن است کشورهای بیشتری به رویکرد فاصله گرفتن از سیستم دلار آمریکا روی بیاورند که این امر به نفع طلا خواهد بود.

در مجموع، ترکیبی از ریسک‌های ژئوپولیتیکی، نگرانی‌های مالی و تغییرات احتمالی در سیاست‌های پولی، به‌ویژه پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده، به طلا به عنوان یک دارایی سخت (Hard Asset) کمک می‌کند تا روند صعودی خود را حفظ کند. در نظر داشته باشید که مفهوم «دارایی سخت» به این معناست که طلا بیشتر به عنوان چیزی در نظر گرفته می‌شود که ارزش خود را حفظ می‌کند تا این که به‌طور قابل‌توجهی از نظر واقعی (بیش از نرخ تورم) افزایش یابد. احتمالاً سرمایه‌گذاران همچنان طلا را به عنوان پوششی در برابر عدم قطعیت‌های ناشی از نیروهای اقتصادی و سیاست‌گذاری در نظر خواهند گرفت.

در طول دهه گذشته، طلا به طور متوسط بازده سالانه 8.4 درصدی به دلار آمریکا داشته است و به طور مداوم از نرخ تورم پیشی گرفته است. این امر آن را به گزینه‌ای جذاب برای سرمایه‌گذاران بلندمدت تبدیل می‌کند که به دنبال حفظ قدرت خرید خود هستند.

عملکرد طلا

چگونه در طلا سرمایه‌گذاری یا به‌صورت فعالانه معامله کنیم؟

  • طلای فیزیکی: خرید طلای فیزیکی به شکل جواهرات، سکه‌ها یا شمش‌ها، دسترسی مستقیم به این فلز گران‌بها را فراهم می‌کند، اما باید به مواردی مانند ذخیره‌سازی ایمن، بیمه، و هزینه‌های معاملاتی بالاتر توجه داشت.
  • ETFها/ETCهای طلا: صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) یا کالاها (ETC) روشی راحت برای سرمایه‌گذاری در طلا بدون نگهداری فلز فیزیکی ارائه می‌دهند. این محصولات قیمت طلا را به دقت دنبال می‌کنند و می‌توان آنها را به راحتی در بورس‌ها معامله کرد.
  • سهام شرکت‌های استخراج طلا/ETFهای مرتبط با معدن‌کاری طلا: سرمایه‌گذاری در شرکت‌های استخراج طلا یا ETFهایی که مجموعه‌ای از سهام شرکت‌های معدن‌کاری طلا را در اختیار دارند، امکان دسترسی به قیمت طلا را فراهم می‌کند. با این حال، این سرمایه‌گذاری‌ها با ریسک‌های عملیاتی همراه بوده و ممکن است نوسانات بیشتری نسبت به خود طلا نشان دهند. در سال‌های اخیر، ترکیب تورم و افزایش نرخ بهره برای مقابله با آن باعث شده برخی از معدن‌کاران طلا به دلیل افزایش هزینه‌های تأمین مالی، نیروی کار و مواد نسبت به قیمت طلا دچار مشکلاتی شوند.
  • معامله اسپات طلا (Spot Gold Trading): یک محصول اهرمی است که ممکن است برای معامله‌گرانی که از ابزارهای مدیریت ریسک استفاده می‌کنند مناسب باشد، در حالی که سرمایه‌گذاران بلندمدت ممکن است صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) را گزینه بهتری بدانند. در Saxo، می‌توانید از اهرم برای معامله بر روی قیمت طلا در برابر ۱۲ ارز مختلف از جمله دلار آمریکا، یورو، یوان و فرانک سوئیس، و همچنین نقره استفاده کنید.

قبل از شروع، باید تحمل خود برای ریسک، افق زمانی، و اهداف مالی شخصی‌تان را در نظر بگیرید. طلا به‌عنوان یک فلز گران‌بهای نسبتاً ایمن برای سرمایه‌گذاری شناخته می‌شود، اما قیمت آن همچنان به تغییرات در بازارهای دیگر مانند دلار و بازده اوراق قرضه دولتی واکنش نشان می‌دهد.

زمان ورود به یک معامله یا سرمایه‌گذاری همیشه چالش‌برانگیز است، چه در مورد سهام باشد یا کالایی مانند طلا. با در نظر گرفتن این موضوع، رویکرد مرحله‌ای ممکن است بهترین راه برای ورود به یک پوزیشن جدید باشد؛ به این صورت که خرید را به بخش‌های کوچکتر تقسیم کنید و آن را در یک بازه زمانی از پیش تعیین‌شده انجام دهید.

دیدگاه خود را درباره رقابت انتخاباتی ایالات متحده: آیا طلا در تمام سناریوها برنده خواهد بود؟ بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.