بریکس وابستگی به دلار را در هم شکست: تسویه با ارز ملی از پرداخت با دلار فراتر رفت

بریکس وابستگی به دلار را در هم شکست: تسویه با ارز ملی از پرداخت با دلار فراتر رفت
آنچه در این مقاله میخوانید

بلوک بریکس (BRICS) ممکن است مشکل وابستگی به دلار را پشت سر گذاشته باشد، چرا که حجم تسویه‌حساب‌ها با ارزهای ملی کشورهای عضو این بلوک از مبادلات وابسته بر دلار آمریکا پیشی گرفته است. سمپ شاستری (Samip Shastri)، نایب رئیس اتاق بازرگانی و صنعت بریکس، اظهار داشت که استفاده از دلار آمریکا می‌تواند منجر به هزینه‌هایی شود که می‌توان با پرداخت با سایر ارزها از آن‌ها اجتناب کرد.

استراتژی دلارزدایی بریکس نتیجه داد: تسویه‌حساب‌ها با ارزهای ملی از مبادلات دلاری فراتر رفتند

استراتژی کنار گذاشتن دلار آمریکا و انجام تجارت بین‌المللی با ارزهای ملی برای بلوک بریکس به‌خوبی پیش می‌رود. این سازمان که متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین، آفریقای جنوبی، مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات متحده عربی است، فعالیت‌های تجاری میان اعضای خود را به گونه‌ای سازمان داده که از استفاده از دلار جلوگیری شده و بیشتر بر ارزهای ملی تمرکز شود.

با این حال، تاکنون هیچ بیانیه‌ای در مورد سطح این همکاری منتشر نشده است. در حاشیه رویداد «شهرهای ابری: همایش آینده شهرهای بریکس» که در مسکو برگزار شد، سمپ شاستری، نایب رئیس اتاق بازرگانی و صنعت بریکس، جزئیاتی در مورد میزان پیشرفت این فرآیندها ارائه کرد.

شاستری در گفت‌وگو با رسانه‌های محلی روسیه اظهار داشت:

«من معتقدم که حجم استفاده از ارزهای ملی از حجم استفاده از دلار فراتر رفته است. کشورهای عضو بسیار خوشحال هستند که از ارزهای خود برای تجارت استفاده می‌کنند.»

علاوه بر این، شاستری ارزیابی کرد که استفاده از ارزهای ملی مزایای دیگری نیز به همراه دارد. او تأکید کرد: «استفاده از دلار منجر به هزینه‌های اضافی می‌شود که وقتی مستقیماً با روبل یا روپیه پرداخت می‌کنم، حذف می‌شوند.» شاستری همچنین فاش کرد که این سازمان قبلاً امکان‌سنجی پذیرش ارزهای دیجیتال برای این پرداخت‌ها را آغاز کرده است.

بلوک بریکس اهمیت تغییر به سمت تجارت مبتنی بر ارزهای ملی، از جمله تعهد به افزایش استفاده از این ارزها در بیانیه نهایی پانزدهمین اجلاس سالانه خود، را در سال ۲۰۲۳ مورد تأکید قرار داد. در ماه مه، آنیل سوکلال (Anil Sooklal)، نماینده آفریقای جنوبی در بریکس، توضیح داد که استفاده از ارزهای ملی به این گروه کمک خواهد کرد تا «یک معماری مالی جهانی پایدار، یک عرصه مالی جهانی» ایجاد کند.

نظر شما در مورد فاصله گرفتن کشورهای عضو بریکس از دلار و روی آوردن به تسویه حساب‌های تجاری با استفاده از ارزهای ملی چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره بریکس وابستگی به دلار را در هم شکست: تسویه با ارز ملی از پرداخت با دلار فراتر رفت بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.