بودجه بدون بدهی بوکله شروع خوبی برای بهبود اقتصاد السالوادور است

بودجه بدون بدهی بوکله شروع خوبی برای بهبود اقتصاد السالوادور است
آنچه در این مقاله میخوانید

در این گزارش، پیشنهاد بودجه نایب بوکله (Nayib Bukele)، رئیس‌جمهور السالوادور، را بررسی می کنیم، که به حذف صدور بدهی و چگونگی تغییر اقتصاد سالوادور و چشم‌انداز آن می‌اندیشد.

پیشنهاد بودجه بدون صدور بدهی بوکله می‌تواند شروعی برای اصلاح السالوادور باشد

در حالی که السالوادور در طول اولین دوره دولت رئیس‌جمهور بوکله (Bukele) به‌طور قابل‌توجهی تغییر کرد، وی با مقابله مستقیم با باندهای تبهکار، این کشور را پاک‌سازی نمود. اما وضعیت اقتصادی السالوادور همچنان وخیم است و این کشور با سطوح بالای بدهی عمومی و یکی از بالاترین نرخ‌های تورم در میان اقتصادهای دلارمحور مواجه است.

خوشبختانه، بوکله اوایل امسال این وضعیت را مورد توجه قرار داد و شروع به برداشتن گام‌هایی برای کنترل تورم و تأمین سرمایه‌گذاری‌های خصوصی برای کشور کرد. به عنوان بخشی از برنامه‌های دومین دوره ریاست‌جمهوری خود که بر اقتصاد متمرکز است، بوکله اعلام کرد که قصد دارد لایحه بودجه‌ای را پیشنهاد کند که هیچ‌گونه صدور بدهی نداشته باشد و تنها با استفاده از منابع مالی به‌دست‌آمده، هزینه‌های امور کشور را تأمین کند.

با وجود انتقادات برخی از اقتصاددانان داخلی که دستیابی به چنین هدفی را تقریباً معجزه‌آسا می‌دانند، این اقدام نشان می‌دهد که بوکله توانایی اعمال ریاضت اقتصادی بر کشوری را دارد که به شدت نیازمند آن است تا وابستگی به بدهی و نهادهای بین‌المللی مانند صندوق بین‌المللی پول (IMF) را کاهش دهد.

با این وجود، تنها رهبری مانند بوکله (Bukele)، که طبق نظرسنجی‌های اخیر بیش از ۹۰ درصد محبوبیت دارد، توانایی آن را دارد که تغییراتی را پیشنهاد و اعمال کند که ممکن است بر هزینه‌های عمومی تأثیر بگذارد و مستقیماً کیفیت زندگی تمام مردم السالوادور را تحت تأثیر قرار دهد و در این فرآیند جذابیت سیاسی خود را به خطر بیاندازد.

اگر در نهایت این لایحه تأیید شود، می‌تواند نقطه آغازی خوب برای بهبود اقتصاد السالوادور باشد. اقتصادی که انتظار می‌رود در سال جاری با رشد ۳ درصد از همسایگان خود در آمریکای لاتین پیشی بگیرد، اما با بدهی عمومی تقریباً برابر با تولید ناخالص داخلی این کشور برابری می‌کند.

این اقدام می‌تواند رشد بدهی عمومی، که پیش‌بینی شده تا سال ۲۰۲۹ به تقریباً ۳۹ میلیارد دلار برسد، را متوقف کرده و الگویی برای سایر کشورها ایجاد کند.

نظر شما در مورد پیشنهاد بودجه «بدون بدهی» رئیس جمهور نایب بوکله چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره بودجه بدون بدهی بوکله شروع خوبی برای بهبود اقتصاد السالوادور است بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.